احتمال همکاری و ورود خودروهای روسی به ایران

دوشنبه 25 شهریور 98 ساعت 13:39
احتمال همکاری و ورود خودروهای روسی به ایران

یک کارشناس صنعت خودرو در خصوص ورود خودروهای روسی به کشور گفت: روس‌ها پیشرفت زیادی کرده‌اند و این قضیه در صنعت خودروسازی این کشور هم وجود دارد. ولی هم اکنون احتمال ورود خودروهای روسی به کشور بعید است.

امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو در خصوص احتمال همکاری و ورود خودروهای روسی به کشور اظهار کرد: دنیا در حال تغییر است و روابط بین‌الملل هم دستخوش اتفاقات گوناگونی شده است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هم بد عمل کرده‌اند و اتحادیه اروپا هم شرایط خاصی پیدا کرده است. از سوی دیگر چین، روسیه، هند و کره جنوبی حرکت‌های بزرگی کرده‌اند که در این بین وابستگی هند و کره جنوبی به آمریکا زیاد است. ولی چین و روسیه شرایط مستقل‌تری دارند و از هر نظر در حال رشد هستند که یکی از این بخش‌های در حال رشد مربوط به خودروسازی می‌شود. روسیه هنوز دارای خودروسازی پیشرو نیست و همچنان راه زیادی در پیش دارد.

تولید همراه با داخلی‌سازی یا واردات؟

وی ادامه داد: تعامل با دیگر کشورها مناسب است و از نظر اصولی به زودی باید به سمت خودروهای روسی هم برویم. این نکته را باید گفت هم اکنون امکان ورود خودروهای روسی به کشور را بعید می‌دانم. اولاً روس‌ها خودروسازی به معنایی که ما به دنبال آن هستیم را ندارند  ضمن این که در یک حرکت تجاری قابل اطمینان بودن از اهیمت زیادی برخوردار است. اگر ما بخواهیم واردکننده خودرو باشیم تمامی کشورها تمایل به همکاری را دارند ولی زمانی که تولید با داخلی‌سازی مطرح باشد، این مورد را شرکت‌ها نمی‌پذیرند. کشورهای گوناگون تمایل دارند برای قطعه‌سازان کشور خود شغل ایجاد کنند به همین خاطر نکات زیادی در ورود خودروهای روسی به کشور وجود دارد. چینی‌ها ضمن این که تحت لیسانس کار می‌کنند یک سری فعالیت‌های اصلی هم انجام داده‌اند. این در حالی است که روس‌ها تنها به فعالیت تحت لیسانس و همکاری با دیگر برندها می‌پردازند.

آینده چینی‌ها در بازار ایران

کاکایی در مورد فعالیت خودروسازان چینی و آینده آن‌ها در ایران گفت: خودروسازان بزرگ چینی مثل لیفان و دانگ ‌فنگ بسیار بزرگ و بین‌المللی شده‌اند و علت ترک ایران توسط این برندها هم همین عامل است. به هر حال در بازار بزرگ بین‌المللی یکی از ارکان اصلی، کشور آمریکا محسوب می‌شود. این شرکت‌ها بازار بزرگ آمریکا را به دلیل بازار کوچک کشور ما از دست نمی‌دهند. یک سری از شرکت‌ها هم تحت لیسانس به فعالیت می‌پردازند و در صورت همکاری با ایران جریمه می‌شوند در نتیجه شرکت‌های وابسته به غرب با ایران همکاری نمی‌کنند. در سال‌های گذشته، خودروسازان چینی به دو دسته تقسیم شدند که یکی از آن‌ها مربوط به برندهایی است که بسیار بزرگ شده‌اند و قرار است در بازی جهانی باشند. دسته دوم هم مربوط به برندهای کوچک‌تر است که می‌‌توان گفت به نوعی در حال دست و پا زدن هستند. شرکت‌هایی که در ایران در حال حاضر به فعالیت می‌پردازند همین برندهای کوچک هستند.

۳ راه چاره برای وضعیت فعلی

وی در پایان اظهار کرد: چینی‌ها حتی در حالت ماندگاری تمایل ندارند داخلی‌سازی محصولاتشان در کشور ما انجام شود. تمام معاملاتی که ایران با کشورهای چینی داشته در حد CKD و داخلی‌سازی ۸۰ درصد بود. خودروهای چینی قابل ساخت در ایران با توجه به این که داخلی‌سازی بالایی برای آن‌ها انجام نمی‌شود ارزبری زیادی دارند و همین قضیه به یک مشکل جدی تبدیل شده است. در بین خودروسازان چینی که تاکنون در ایران مانده‌اند می‌توان گفت دیگر برندها هم با توجه به اطلاعات موجود از ایران خواهند رفت. در نتیجه تقریباً تمامی خودروسازان چینی از ایران می‌روند و در این بین تنها هایما خواهد ماند. با توجه به این قضیه خودروسازان باید تعمیق داخلی‌سازی انجام دهند و به موازات آن محصولات جدید هم طراحی کنند. این کار هم هم اکنون توسط ایران‌خودرو و سایپا در حال انجام شدن است. دیگر خودروسازان هم هیچ راهی جز ادغام ندارند و این قضیه باید برای ۲۸ خودروساز موجود در ایران انجام شود.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar