بررسی دلایل زیان انباشته ۵ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو

شنبه 11 آبان 98 ساعت 15:37
بررسی دلایل زیان انباشته 5 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو

بر اساس تازه‌ترین آمار ارائه شده در صورت‌های مالی شرکت صنعتی ایران خودرو که در سایت کدال منتشر شده، این شرکت صنعتی در نیمه نخست امسال متحمل زیان ۵ هزارو ۳۱۲ میلیارد تومانی شده است که نگاهی عمیق به دلایل این موضوع نشان می‌دهد که سیاست‌های دولتی علت اصلی این زیان بوده و نمی‌توان این رقم را به عملکرد ضعیف خودروسازان نسبت داد.

بررسی عملکرد نیمه نخست امسال با مدت مشابه سال اخیر نشان می‌دهد که میزان زیان شرکت صنعتی ایران خودرو به مراتب بیشتر بوده که می‌توان این امر را به مواد اولیه و همچنین ارز تحت اختیار خودروسازان در نیمه نخست سال اخیر نسبت داد.

در شش ماه سال ۹۷ قیمت تمام شده محصول و همچنین موجود انبار و زنجیره تأمین خودروسازان بدون تردید شرایط متفاوت‌تری نسبت به سال جاری داشت و به همین خاطر زیان انباشته ثبت شده آن‌ها به مراتب کمتر از سال جاری بود ولی در نیمه نخست امسال قیمت تمام شده محصولات از یک طرف و اتمام موجود انبار خودروسازان و تهیه مواد اولیه با قیمت‌های جدید و گزاف و تحویل تعهدات با قیمت‌های گذشته در وضعیتی که همه هزینه‌های تولید با افزایش مواجه بوده، موجب ثبت زیان بیشتر خودروسازان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال اخیر شد.

شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به زیان ثبت شده ایران خودرو در نیمه نخست امسال اظهار کرد: ثبت ۵ هزار و ۳۱۲ میلیارد تومان زیان در این مدت به دلایل گوناگون و هزینه‌های سرباری بازمی گردد که در اختیار خودروساز نبوده و نمی‌توان به عملکرد او نسبت داد.

وی در تشریح این هزینه‌ها گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل این زیان را می‌توان عدم اصلاح قیمت‌های فروش خودرو متناسب با هزینه‌های قطعات و مواد اولیه و ارز مصرفی خودروسازان دانست.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ‌افزایش قیمت مواد اولیه افزود: علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت قطعات مصرفی هم متناسب با افزایش تورم و نرخ ارز افزایش داشته است این در حالیست که بر اساس پیش بینی‌ها مقرر شده بود که نرخ ارز برای خودروسازان ارز نیمایی باشد که متوسط نرخ دلار در سال جاری بین ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان بوده این در حالیست که در سال پیش بالاترین نرخ ارز رسمی برای اقلام خودرویی معادل ۹ هزارو ۵۰۰ تومان بوده است.

به گفته وی، از جمله تغییراتی که منجر به زیان خودروساز شده، استفاده از منابع ارزی است چون که بر اساس پیش بینی‌ها مقرر شده بود که که ارز مورد نیاز خودروسازان از سامانه نیما تأمین شود ولی در حال حاضر در عمل ارز مورد نیاز خودروساز از بازار آزاد تأمین می‌شود که هزینه‌های آن‌ها را افزایش داده است.

آزادی با ذکر این که در افزایش هزینه‌های جاری باید حقوق ودستمزد را در نظر داشت، تصریح کرد: افزایش حداقل ۳۶ درصدی دستمزد از طرف وزارت کار هم از دیگر هزینه‌هایی بود که در سال جاری به خودروسازان تحمیل شد و منجر به زیان بیشتر آن‌ها شد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی یکی دیگر از دلایل افزایش هزینه‌های مالی را سود مشارکت پرداختی به خریداران خودرو دانست و تصریح کرد: سود تأخیر و همچنین پرداخت سود مشارکت به همراه افزایش بدهی بانکی بانکی خودروسازان، منجر به افزایش هزینه‌های مالی آن‌ها شده است.

وی با تاکید بر این که عدم واقعی شدن قیمت فروش خودرو هم زیان زیادی را به خودروسازان تحمیل کرد، افزود: در وضعیتی که خریداران انتظار دریافت خود با قیمت‌های ثبت نامی را دارند خودروسازان باید با وجود افزایش هزینه‌ها نسبت به تحویل خودرو با قیمت‌های پیشین اقدام کنند که این امر زیان زیادی را به آن‌ها تحمیل می‌کند به صورتی که تولید هر خودرو همراه با زیان است که البته در این موضوع دو طرف معامله حقوقی دارند که در این بین دولت باید از طریق منابع تحت اختیار خود نسبت به پرداخت این زیان خودروساز اقدام کند.

آزادی در ادامه با اشاره به عدم اصلاح قیمت خودرو و همچنین افزایش قیمت ارز گفت: این تغییرات قیمتی ناشی از سیاست‌های دولت است و باید به نوعی نسبت به جبران آن از طرف دولت اقدام شود چون که نمی‌توان به خودروساز تحمیل کرد محصول خود را  با زیان بفروشد و به مردم هم اعلام کرد که خودروی ثبت نامی خود را با قیمت جدید دریافت کنند همچنین کسانی که تصمیم گرفتند ارز با نرخ نیما در اختیار خودروساز نگذارند نیز باید نسبت به جبران این زیان اقدام کنند.

بر اساس این گزارش، آن چه می‌تواند خودروسازان و به ویژه گروه صنعتی ایران خودرو را از وضعیت فعلی خارج کرده و از زیان انباشته این شرکت بکاهد اصلاح قیمت‌ها است.

به طور قطع با این اقدام بخشی از زیان انباشته خودروسازان کاهش می‌یابد چون که ناگزیر به تولید همراه با زیان نیستند. از طرف دیگر عدم اختصاص ارز نیمایی به خودروسازان که ناشی از سیاست‌های اخیر دولت و بانک مرکزی است هم باید مورد بازنگری قرار گیرد تا دست کم با اختصاص این ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزدها که به خودروساز تحمیل شده تا اندازه‌ای جبران شود.

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar