واگذاری بلوکی سهام ایران‌ خودرو و سایپا

چهارشنبه 25 اسفند 00 ساعت 15:44
واگذاری بلوکی سهام ایران‌ خودرو و سایپا

وزیر صنعت، معدن و تجارت از اتخاذ تدابیری برای کاهش قیمت خودرو از طریق فروش دارایی‌های مازاد، رفع زیان‌دهی خودروسازان و واردات خودرو در سال آینده خبر داد.

رضا فاطمی امین در مورد آخرین اقدامات انجام شده برای رشد تولید و عرضه و کاهش قیمت خودروهای داخلی، گفت: قرارداد قیمت‌گذاری سهام تودلی سایپا و ایران‌خودرو منعقد شده و به محض انجام این کار، سهام مذکور به‌صورت بلوکی عرضه خواهد شد.

رضا فاطمی امین در مورد زمان عرضه سهام بلوکی شرکت‌های خودسهامدار ایران‌خودرو و سایپا در بورس افزود: با توجه به تأکید رئیس‌جمهوری بر واگذاری سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا، طی مدت ‌ ۶ماه این سهام بلوکی در حداقل زمان ممکن واگذار خواهد شد. با توجه به حجم بالای کار قیمت‌گذاری سهام تودلی این دو شرکت، نمی‌توان زمان دقیقی را برای انجام این کار و عرضه سهام مذکور اعلام کرد اما قطعا این کار تا پیش از مهلتی که رئیس‌جمهوری تعیین کرده، انجام خواهد شد.

او در مورد برآورد میزان تامین مالی ۲خودروساز بزرگ داخلی از محل عرضه بلوکی سهام شرکت‌های تودلی و چگونگی پرداخت تسهیلات برای خروج خودروسازان از زیان‌دهی و رشد تیراژ تولید و عرضه، افزود: برآورد ما آن است که از محل فروش این سهام شرکت‌های خودسهامداری ۲خودروساز بزرگ کشور حداقل ۶هزار میلیارد تومان منابع وارد ایران‌خودرو و سایپا شود.

رضا فاطمی امین در زمینه تسهیلات احتمالی دولت برای کمک به‌خودروسازان، گفت: دولت تسهیلاتی برای خروج خودروسازان از زیان‌دهی ارائه نخواهد کرد، بلکه این حمایت از طریق تامین مالی زنجیره‌ای و متناسب با تیراژ تولید خودروسازان به زنجیره تامین قطعات و مواداولیه این شرکت‌ها پرداخت خواهد شد و خودروسازان به هر میزانی که تولید را افزایش دهند، تامین مالی زنجیره‌‌ای برای پرداخت به قطعه سازان انجام خواهد شد.

او در مورد زیان ده بودن بسیاری از شرکت‌های سهامداری زیرمجموعه ایران‌خودرو و سایپا مانند مهرکام پارس و سایپا آذین و تأثیر این امر بر کاهش مشتریان احتمالی خرید بلوکی این سهام، افزود: شرکت‌های خودروسازی به‌دلیل زیان انباشته سال‌های گذشته با مشکلات جدی مواجه هستند اما با ورود بخش خصوصی دارای تخصص لازم، قطعا مسیر این شرکت‌ها تغییر خواهد کرد.

حذف مافیای خودرو
وزیر صمت با بیان اینکه هزینه تمام‌شده تولید خودرو در سال آینده تا ۱۵درصد کاهش خواهد یافت، گفت: در سال۱۴۰۱ سهام دولت در شرکت‌های خودروساز به‌صورت بلوکی در بورس عرضه خواهد شد که در نتیجه آن یکی از مافیاهای این صنعت از بین خواهد رفت.

فاطمی امین، وزیر صمت در نشست خبری، افزود: این گام بلندی است که با اجرای آن وزارت صمت از اتهام دولتی بودن خودروسازان خلاص خواهد شد. او با تأکید بر اینکه به‌دنبال آن هستیم تا ۲۵درصد سهام ایران‌خودرو و ۴۰درصد سهام سایپا را واگذار کنیم، افزود: با افزایش سهم سهامداران بخش خصوصی در ایران‌خودرو و سایپا همانطور که رئیس‌جمهوری اعلام کرده‌، مدیریت این ۲ شرکت هم به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

در نتیجه هرکس که بتواند ۳صندلی هیأت مدیره ایران‌خودرو را در اختیار بگیرد، مدیرعامل را تعیین خواهد کرد. او در مورد نبود امکان فروش سهام دولتی ایران‌خودرو و سایپا به‌دلیل وثیقه بودن این سهام افزود: در مرحله نخست به واگذاری ۱۷درصد سهام باقیمانده دولت در سایپا یا ۶.۷درصدی باقیمانده سهام ایران‌خودرو نیازی نداریم بلکه با حل و فصل مسئله سهامداری در شرکت‌های تودلی، پول وارد این شرکت‌ها شده و ساختار سهامداری اصلاح می‌شود، باقی مانده سهام نیز بعدا عرضه خواهد شد.

واردات خودرو با یا بدون برجام
وزیرصمت در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی واردات خودرو در سال آینده، گفت: واردات خودرو از اردیبهشت ماه سال آینده با توافق هسته‌ای یا بدون آن انجام خواهد شد. این کار با کمک شرکت‌های وارد‌کننده و براساس ضوابط و مقررات قبلی انجام خواهد شد.

فاطمی امین، دلیل اصلی ممنوعیت واردات خودرو را مدیریت تراز ارزی دانست و افزود: به‌عنوان وزیر با واردات خودرو مخالف نیستم؛ اگرچه در ماه‌های گذشته به‌دلیل نیاز یک تا ۲میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو اعلام کردم که در شرایط کنونی واردات به صلاح نیست. اما اکنون با کار بزرگ تجار ایرانی و افزایش صادرات، دغدغه‌ای برای تامین منابع ارزی انجام این کار نداریم و ممنوعیت واردات در پایان اردیبهشت‌ماه تمدید نخواهد شد.

او با بیان اینکه وارد مقوله واردات خودروهای دست دوم نخواهیم شد، افزود: سال آینده قیمت تمام‌شده خودرو دست‌کم ۱۵درصد کاهش خواهد یافت. البته باید تلاش کنیم پلتفرم خودروی اقتصادی ایجاد کرده و با تجاری کردن آن سالانه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰هزار دستگاه از این خودرو تولید کنیم؛ امروز خودروی داخلی وجود دارد که مطابق این شرایط بوده و تا شهریور۱۴۰۲ وارد بازار خواهد شد.

برنامه مدون رشد ۵۰درصدی خودرو
وزیر صمت در مورد بهبود کیفیت خودرو، افزود: ۶۳درصد کیفیت خودرو به قطعه، ۲۶درصد به مونتاژ و ۱۱درصد به پلتفرم و طراحی مرتبط است؛ بنابراین باید روی این ۳ مقوله متمرکز شویم. علت اصلی کیفیت پایین قطعات مرتبط با نوع روابط بین خودروساز و قطعه‌ساز بوده که به درستی تعریف نشده است.

فاطمی امین، افزود: اکنون قطعه‌ساز پول خود را بین ۹۰ تا ۱۲۰روز با تأخیر دریافت می کند، درحالی‌که اگر پرداخت‌ها زیر۲ماه باشد بین ۱۰ تا ۱۳درصد کاهش قیمت قطعه اتفاق خواهد افتاد. طی یک ماه گذشته راهبردی در ایران‌خودرو و سایپا آغاز شده که سازوکار تأمین مالی زنجیره‌ای است و طی آن وام و تسهیلات به حلقه‌های قبلی به‌عنوان اعتبار خریدار منتقل می‌شود و بر این اساس قطعه‌ساز پس از تحویل قطعه ۲ هفته بعد اعتباری به حسابش خواهد آمد.

او در مورد امکان رشد ۵۰درصدی خودرو در سال آینده گفت: سال آینده از نظر سخت‌افزاری امکان تولید یک‌میلیون‌ و۶۰۰هزار دستگاه خودرو وجود دارد؛ البته امروز تامین ریزتراشه‌ها به یک بحران تبدیل و با کرونا نیز تشدید شده و خودروسازان ما نیز که با معضل تحریم‌ها و نقدینگی مواجه بودند، سخت‌تر می‌توانستند این ریز تراشه‌ها را تأمین کنند اما برای افزایش ۵۰درصدی تولید خودرو در سال آینده، برنامه ۲ شرکت بزرگ خودروسازی دریافت شده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar