کاهش قیمت تمام شده خودرو در گرو چیست؟

شنبه 7 دی 98 ساعت 11:50
کاهش قیمت تمام شده خودرو در گرو چیست؟

کارشناسان گروه کارخانجات هیوندای با شناسایی مصرف انرژی در زمان واقعی، تقویت سیستم‌های کنترلی و از راه دور و همچنین جایگزینی وسایل روشنایی قدیمی با روشنایی LED  با راندمان بالا در کارخانه، به میزان ۴۰ درصد در زمینه کاهش مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده‌اند

در دنیای رقابتی امروز، صنایع به‌منظور افزایش بهینه تولید و کاهش هزینه‌های سربار ساخت و بهای تمام‌ شده محصول برنامه ‌ریزی می‌کنند. رضا آریاراد، فعال و کارشناس مالی صنعت خودرو در این خصوص با اشاره به تجربه کمپانی تویوتا می‌گوید: «کمپانی خودروسازی تویوتا به‌منظور حداقلی‌ کردن هزینه‌های تولید، در گام اول، تمرکز بر آگاهی و آموزش پرسنل را درپیش گرفت و امروز رمز موفقیت خود را کاهش برنامه‌ ریزی ‌شده هزینه‌های تولید به میزان سالانه ۲ تا ۵ درصد و رعایت استانداردهای آموزش ‌داده ‌شده توسط پرسنل عنوان می‌کند.

مدیران ارشد تویوتا بر این عقیده‌اند که با توانمندسازی، افزایش مهارت و مسئولیت‌پذیری کارکنان در نحوه به‌کارگیری امکانات و تجهیزات مورداستفاده، علاوه‌بر جلوگیری از خسارات احتمالی، موجبات اجرای موفق کاهش‌های پیش ‌بینی‌ شده در هزینه‌های تولید فراهم می‌شود.» در ادامه مشروح گفت‌وگو با رضا آریاراد را در ادامه می‌خوانید.

به ‌نظر شما باتوجه به ضرورت‌هایی مانند رقابت‌پذیری و واقعیاتی مثل کاهش توان خرید مصرف‌کننده چه راهی برای کاهش قیمت پایه خودروهای داخلی وجود دارد؟

کاهش بهای تمام ‌شده خودرو در گرو اصلاح شیوه تولید آن بوده و یکی از روش‌های اصلاح شیوه‌ تولید، کاهش هزینه‌های سربار است، هزینه‌هایی که مستقیماً در ساخت محصول به‌کار نمی‌روند، ولی در افزایش بهای تمام‌ شده آن نقش موثری دارند. به‌طورمثال، هزینه‌هایی شامل سوخت، روشنایی، جابه‌جایی مواد و محصولات در محل کارخانه، هزینه‌های نگهداری مواد و محصولات در انبار، نگهداری و تعمیرات ماشین‌آلات و... .

چگونه می‌توان برای اصلاح شیوه تولید برنامه‌ریزی کرد؟

برنامه‌ریزی برای اصلاح شیوه تولید از ابتدای ورود مواد اولیه به چرخه تولید آغاز می‌شود و تا خروجی فرآیند نهایی محصول ادامه دارد. این برنامه‌ریزی بهبود روش‌های بهینه تحویل محصول نهایی به مصرف‌کننده را هم دربرمی‌گیرد و علاوه بر افزایش سرعت مؤثر تولید که به افزایش تعدادی محصول نهایی منتج می‌شود، به کاهش هزینه‌های سربار تولید هم می‌انجامد.

چون که درصورت آموزش و افزایش مهارت کارکنان در دریافت به ‌موقع مواد اولیه از تأمین‌کننده و ارسال آن به چرخه تولید طبق برنامه که باعث حذف هزینه‌های نگهداری و انبارداری مواد اولیه می‌شود، همچنین توجه کارکنان به کاهش هزینه‌ها و ضایعات درحین تولید، یقیناً می‌توان بسته به میزان هدف‌گذاری‌شده در این حوزه، شاهد کاهش هزینه‌های غیرمستقیم تولید به طور مستمر و دوره‌ای بود.

شما درابتدای این بحث، اشاره‌ای به برنامه کاهش هزینه‌های تولید در کمپانی تویوتا داشتید. آیا در دیگر خودروسازان بزرگ جهان هم هدف‌گذاری برای کاهش قیمت تمام‌ شده به‌همین صورت بوده است؟

بله؛ کلیات برنامه‌ها کم‌وبیش به همان صورت است. البته هرکدام از خودروسازان جهانی با توجه وضعیت شیوه‌های مخصوص به خود برای کاهش هزینه‌هایشان دارند.  به ‌عنوان ‌مثال، آمارهای منتشرشده از شرکت خودروسازی هیوندای در سال ۲۰۱۹، این شرکت به‌منظور ارتقای مدیریت انرژی کارآمد، یک سیستم صرفه‌جویی در انرژی را به‌کار گرفت که باتوجه به جریان تولید، پیام‌هایی از میزان قابل‌قبول مصرف انرژی و میزان مصرف‌ شده برای هر بخش ارسال کرده و در خصوص افزایش مصرف ناخالص کارخانه از یک سطح معین، اطلاع‌ رسانی می‌کند. 

همچنین هر بخش با در اختیار داشتن یک مسئول انرژی که وظیفه آموزش و اشتراک دانش را در زمینه فعالیت‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی برعهده دارد با ایجاد فرهنگ و روحیه داوطلبانه کاهش مصرف انرژی به کاهش مصرف کمک بسیار بالایی می‌کند.

کارشناسان گروه کارخانجات هیوندای عقیده دارند با شناسایی مصرف انرژی درزمان‌واقعی، تقویت سیستم‌های کنترلی و از راه‌ دور و جایگزینی وسایل روشنایی قدیمی با روشنایی LED با راندمان بالا در کارخانه، به میزان ۴۰درصد در زمینه کاهش مصرف انرژی بدین وسیله صرفه‌جویی کرده‌اند و با توجه به کارهای انجام ‌شده در زمینه کاهش انرژی، موفق به صرفه‌جویی به میزان ۲۹۰میلیون KRW در هزینه برق و در کل به ارزش ۱۰مگاوات از ظرفیت انرژی شده‌اند.

درمجموع چه عواملی را می‌توانیم براساس آموزه‌های جهانی به خودروسازان داخلی در این مورد توصیه کنیم؟

تردیدی نیست اصلاح مستمر شیوه تولید، برنامه‌ریزی آموزش کارکنان در افزایش مسئولیت‌پذیری، مشارکت و پیروی از دستورالعمل‌ها درراستای تحقق اهداف و استراتژی‌های تعیین ‌شده، استفاده از تکنولوژی‌های نوین و کاهنده انرژی نقش بسزایی دارند و علاوه‌بر کاهش هزینه‌های تولید، مصرف بهینه را به‌مراتب بهبود می‌بخشند. 

خوشبختانه در چند سال گذشته، شاهد توجه و تمرکز حداکثری دولت و گروه‌های خودروسازی کشور به امر داخلی‌سازی و خودکفایی محصول به‌منظور کاهش واردات، ارزبری و کاهش بهای تمام ‌شده محصول بوده‌ایم؛ اتفاقی مبارک درراستای استفاده صحیح از پتانسیل‌های بالای داخلی و در مسیر ترقی و پیشرفت صنعت خودرو کشور که به نظر من طی ۵۰ سال اخیر در نوع خود بی‌نظیر بوده است و در آینده نزدیک به اعتلای عزت و افتخار صنعت خودرو ایران در جایگاه‌های بین‌المللی خواهد افزود.

در مسیر توسعه ساخت داخل و کاهش ارزبری، چه عواملی را باید برای رسیدن به این جایگاه تقویت کرد؟

برای رسیدن به بهای تمام ‌شده معقول و منطقی در تولید خودروسازان باید در مسیر خودکفایی، توجه و تمرکز در حوزه اصلاح شیوه تولید، مصرف و بررسی شیوه‌های کاهش هزینه‌های سربار را که در تعدیل بهای تمام‌ شده محصول نقش بسزایی دارند، مورد توجه قرار دهند.

درواقع، اصلاح شیوه تولید و داخلی‌سازی به‌ مثابه دو بال یک حرکت منسجم و منظم هستند که هر یک نقش موثری در رشد و بهبود و ارتقای صنعت خودرو ایفا می‌کنند و می‌توانند در راستای حفظ اشتغال پایدار، بهبود وضعیت مالی خودروسازی، اغنای نیاز بازار داخل و حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی، گام‌های بسیار ارزشمند و موثری بردارند.

اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar