اصلاح و توسعه همزمان در ایران خودرو

شنبه 30 بهمن 00 ساعت 12:34
اصلاح و توسعه همزمان در ایران خودرو

خطیبی در شروع فعالیت‌هایش برنامه‌ای راهبردی در ۸ گام را اعلام کرد که مهم‌ترین دغدغه‌های صنعت خودرو و گروه صنعتی ایران خودرو را شامل می‌شود که نشان دهنده اشراف وی و تیم تحت نظرش بر سنجش اوضاع و نیازمندی‌های این گروه بزرگ صنعتی است.

نخستین برنامه راهبردی مدیرعامل جدید ایران خودرو به ارتقاء کیفی محصولات مربوط می‌شود. ایران خودرو بر اساس ارزیابی‌های ماهانه کیفیت از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هیچ خودرویی کمتر از ۳ ستاره کیفی ندارد و دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز تنها خودرو بومی صنعت ما است که هر ۵ ستاره کیفی را اخذ کرده و دیگر محصولات نظیر تارا با ۴ ستاره کیفی در زمره باکیفیت‌ترین‌ها هستند اما این به معنی پایان کار نیست و هنوز می‌توان به افزایش این ستاره‌ها و سطح کیفی خودروها امیدوار بود به‌گونه‌ای که احتمالاً نخستین دستاورد این رشد کیفی، ورود تارا اتوماتیک به جدول کیفیت با ۵ ستاره در کنار دنا پلاس توربو اتوماتیک خواهد بود.

کیفیت دغدغه مهمی است که چندی پیش از سوی رهبر انقلاب نیز مطرح شد و مطمئنا با تمرکز در برنامه راهبری خطیبی روی این موضوع نتایج قابل توجهی بخصوص برای مشتریان حاصل خواهد شد.

گام دوم این برنامه راهبردی به یکی از چالش‌های مهم کنونی صنعت خودرو یعنی حجم بالای خودروهای دارای کسری قطعه مربوط می‌شود که با سنجش دقیق قطعات مورد نیاز و برنامه ریزی و تمرکز روی این موضوع و تشکیل کارگروه‌های منظم می‌توان از این چالش که بخش یاز آن به دلیل کمبود جهانی ریزتراشه‌هاست عبور کرد. تکمیل خودروهای ناقص می‌تواند موجب ورود ده ها هزار خودرو در مدت زمان کمتر از تولید کامل به بازار شود که در نهایت منجر به تعدیل قیمت‌ها در بازار و پاسخ به نیاز مشتریان خواهد شد.

سومین بخش از برنامه راهبردی مدیرعامل ایران خودرو افزایش ظرفیت‌های تولید است.

ایران خودرو با چندین سایت تولید در سراسر کشور و تنوع گسترده محصولات در تیپ‌های متنوع بسترهای بالقوه تولید فراوانی دارد که با بهینه سازی این بسترها و برنامه ریزی مدون می‌توان به ظرفیت بالاتری از تولید دست پیدا کرد که در نهایت منجر به عرضه بیشتر خودرو و جلوگیری از تعهدات معوق خواهد شد و روی تعدیل قیمت‌ها در بازار اثر گذار خواهد بود.
کاهش بهای تمام شده تولید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این برنامه راهبردی است که در صورت تحقق به اصلاح قیمت گذاری در دوره‌های آتی و کاهش میزان زیان دهی تولید هر خودرو کمک خواهد کرد. قیمت گذاری دستوری بدون شک بزرگ‌ترین لطمه را طی سال‌های اخیر به صنعت خودرو وارد کرده و زیان انباشته سنگینی در پی آن به وجود آمده است.
کاهش بهای تمام شده علاوه بر اقتصادی سازی محصولات در آینده می‌تواند موجب کاهش حجم زیان ناشی از قیمت گذرای دستوری شود که تصمیمی استراتژیک و اقتصادی به‌حساب می‌آید.
توجه به کارکنان ایران خودرو بخش مهمی از این برنامه راهبردی است و افزایش رضایت کارکنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان رویکرد مدیرعامل جدید ایران خودرو مطرح شده است.
بدون شک رشد بازدهی با رضایت کارکنان رابطه مستقیم دارد و ایران خودرو در این برنامه با تمرکز روی بهبود بازدهی و راندمان مشخصه‌های متعددی را دخیل کرده است که در نهایت با رشد تولید، رشد کیفیت و حتی تاثیر روی بهای تمام شده همراه خواهد بود.

صادرات همواره بخش خنثی صنعت خودرو ایران بوده که علی رغم سایت‌های خارجی متعدد که در دوره‌های سیاسی مختلف راه اندازی شده رونق قابل توجهی نداشته است.

از طرف دیگر صادرات که در برنامه وزیر صمت نیز در افق ۱۴۰۴ توجه ویژه‌ای به آن شده می‌تواند موجب افزایش درآمد قابل توجه ایران خودرو شود و حتی در صورت دستیابی به سطح بالای آن تا جایی نیاز به تامین ارز این واحد بزرگ صنعتی را به حداقل برساند. بازارهای منطقه و مشتریان قدیمی صنعت خودرو ایران با محصولات جدید و تحقیقات بهتر بازار می‌توانند سهمشان از خودروهای ایرانی را افزایش دهند و حتی بازارهای جدید برای محصولات رقابتی ایران خودرو تعریف شود.

گروه صنعتی ایران خودرو با محصولاتی که به گیربکس اتوماتیک و  پیشرانه‌های به‌روز مجهز هستند و امکانات و ایمنی متناسب با استانداردهای اروپایی می‌تواند در بازارهای معتبر بیشتری از کشورهای همسایه حضور پیدا کند که بدون شک موجب افزایش درآمد این خودروساز خواهد شد.

ایران خودرو تمامی ابزارهای لازم برای تنوع بخشی به محصولات در دوره کوتاه و بلندمدت را دارد اما نحوه بهره گیری از این ابزارها طی برنامه‌ای مشخص و مدون اهمیت بالایی دارد. تنوع گسترده گیربکس‌های کنونی دستی و اتوماتیک در کنار گیربکس نیمه اتوماتیک که به‌زودی به سبد قوای محرکه ایران خودرو وارد خواهد شد در کنار خانواده موتور ملی EF7 و پیشرانه‌های ۳ استوانه‌ای جدید ضمن تنوع بخشی به اتاق‌های در دسترس کنونی می‌تواند در محصولات آینده ایران خودرو نیز تنوعی ایجاد کند که نظیر آن تا کنون در صنعت خودرو ایران وجود نداشته است.

توجه ویژه به خدمات پس از فروش و ارتقاء این بخش بدون شک تاثیر قابل توجهی در نگاه مشتریان بخصوص در بحث رضایت خواهد داشت. خطیبی در برنامه راهبردی با در نظر رفتن این موضوع و تحول در روند نه‌چندان مثبت گذشته می تواند موجب افزایش قابل توجه رضایت مشتریان و همچنین افزایش سطح اعتماد به محصولات ایران‌خودرو شود.

بدون شک ایران خودرو با معرفی یک خودرو کوچک شهری و یک کراس اوور به سبدی از محصولات دست پیدا خواهد کرد که پیش‌تر بدون کمک شرکای خارجی امکان پذیر نبود. این مساله همچنین می تواند به بازویی قدرتمند در حوزه صادرات ایران خودرو نیز بدل شود.

در نهایت برای تکمیل و بهبود راندمان حلقه خودروسازی، ارتباط مستمر و کارآمد با قطعه سازان هشتمین گام از برنامه راهبردی مدیرعامل جدید ایران خودرو است که در موارد بسیاری موجب رفع مشکلات متعددی خواهد شد. این مساله از سرعت بخشی تکمیل خودروهای ناقص تا بهبود روند کیفیت و افزایش بازدهی تأثیرگذار خواهد بود و موجب تسریع در روند فعالیت‌ها و جلوگیری از موانع مختلف خواهد شد و به حفظ آهنگ تولید کمک بسزایی خواهد کرد.

برنامه ۸ ماده‌ای راهبردی مهدی خطیبی در صدر ایران خودرو نگاهی همه جانبه به اهم ابعاد اثرگذار و اساسی ایران خودرو و صنعت خودرو کشور است و تمام ارکان این برنامه در کنار یکدیگر می‌توانند موجب بهسازی شرایط کنونی در کنار نگاهی توسعه‌ای شوند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar