افزایش ۲۰ درصدی تولید ایران خودرو

دوشنبه 26 خرداد 99 ساعت 13:34
افزایش 20 درصدی تولید ایران خودرو

قائم مقام اجرایی شرکت صنعتی ایران خودرو از ادامه روند افزایشی تعداد تولید در این خودروساز خبر داد و گفت: از ابتدای سال کاری تا روز ۲۵خرداد امسال تعداد ۱۸هزار دستگاه خودرو بیشتر از مدت مشابه سال گذشته خودرو به تولید رسانده ایم.

حمید مرادی در این باره گفت: تا روز ۲۵ خردادماه تعداد ۹۸ هزار و ۳۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری و وانت به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش ۲۰ درصدی را به ثبت رسانده ایم.

وی با ذکر این که خودروهای کسری دار تولیدی در همین بازه زمانی کاهش ۵۳ درصدی داشته ادامه داد: تعداد قطعات کسری هر خودرو هم از ۲۰ قطعه در سال اخیر به ۵ قطعه رسیده که این اثبات کننده توانمندی سازندگان داخلی در تامین قطعات مورد نیاز است.

مرادی یادآوری کرد: تعهدات معوق به مشتریان هم تا مردادماه به‌روز خواهد شد و دیگر تاخیری در انجام تعهدات نخواهیم داشت.

وی بخشی از قطعات کسری در تولید خودرو را مربوط به نبود مواد اولیه در داخل کشور دانست و یادآور شد:‌ خوشبختانه سازندگان کشور دارای تکنولوژی و توانمندی تولید بعضی از قطعات مانند کاتالیست هستند اما نبود مواد اولیه موجب شده که در تولید دچار مشکل شویم.

مرادی درعین حال گفت: بعضی قطعات که الکترونیکی هستند نیز مربوط به کل صنعت در کشور بوده و مختص خودروساز نیست، علت عدم سرمایه گذاری در این بخش علاوه بر سرعت بالای توسعه تکنولوژی،‌ عدم اقتصادی بودن آن است، در سطح جهان چند تامین کننده مشخص وجود دارد که منابع تامین کل خودروسازی جهان به شمار می روند.

وی تاکید کرد:‌ محدودیت های بین الملل و تحریم ها را نیز به عنوان یکی از مشکلات موجود در مسیر تامین این قطعات باید درنظر گرفت.

مرادی بر اهمیت صنعت خودرو در شاخص های کلان اقتصادی تاکید کرد و گفت: خودروسازی کشور سرآغاز دور جدید تحریم ها بود تا آمریکا از این طریق و با به چالش کشاندن اشتغال و تولید، نارضایتی اجتماعی ایجاد کند اما خوشبختانه با هوشمندی توانستیم با جایگزینی منابع تامین از مرحله بحرانی تحریم ها عبور کنیم.

قائم مقام اجرایی مدیرعامل شرکت صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: دوره افت ناشی از تحریم را در تولید خودرو پشت سر گذاشته‌ایم و خوشبختانه در دوره رشد قرار داریم. میانگین تولید روزانه ایران خودرو در سال جاری بیش از دوهزار دستگاه بوده،‌ درحالی که در سال اخیر این عدد در کم تر از ۱۵۰۰ دستگاه قرار داشت.

وی از جذب نیروی انسانی در شرکت های قطعه ساز خبر داد و گفت: در ابتدای تحریم بیش از ۱۵۰ هزار نیروی کار در این شرکت ها تعدیل شده بود که خوشبختانه هم اکنون علاوه بر بازگشت به کار این افراد، بعضی از سازندگان درحال جذب نیرو هستند. این نشان می دهد تیر آمریکا به سنگ خورده و تحریم ها تاثیری در روند تولید خودرو در کشور نداشته است.

مرادی ضمن انتقاد از اظهارات بعضی مسوولان درباره صنعت خودروسازی یادآور شد: تامین سالانه یک میلیون دستگاه خودرو برای بازار کشور نیازمند خروج ۲۰ میلیون دلار از ذخیره ارزی کشور است. صنعت خودرو با تامین این تعداد علاوه بر این که از خروج ارز جلوگیری کرده، موجب ایجاد اشتغال برای بیش از سه میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شده است.

وی تاکید کرد: ‌در سال جهش تولید باید منویات مقام معظم رهبری نصب العین مسوولان قرار گیرد تا ضمن حمایت از تولید داخلی، زمینه توسعه صنعت بزرگ کشور را هم فراهم کنند.

مرادی کاهش هزینه های سربار در فرآیند تولید را از جمله برنامه و راهکارهای کاهش بهای تمام شده تولید دانست و یادآوری کرد: به دنبال بهینه سازی فرآیند خرید و کاهش قیمت در این حوزه و همچنین افزایش بهره وری در تولید هستیم. تعداد نیروی انسانی فعلی در خطوط تولید ایران خودرو با توجه به افزایش تعداد تولید معقول و متناسب است.

وی یکی از مسیرهای کاهش هزینه را کاهش هزینه‌های لجستیک خواند و گفت: سیستم جامع مدیریت لجستیک در شرکت صنعتی ایران خودرو درحال تدوین و آماده سازی است که با اجرای پیوسته و مستمر آن یقینا شاهد شناسایی نقاط بهبود و اجرای برنامه های متناسب برای کاهش هزینه ها خواهیم بود.

مرادی افزایش تیراژ تولید و طراحی دو محصول جدید ایران خودرو را از دستاوردهای مهم این شرکت در دوران تحریم دانست و گفت: ظرف کم تر از یک سال یکی از دو محصول جدید با عمق داخلی سازی بالا وارد بازار خواهد شد. این اقدام مهر تاییدی بر توانمندی جوانان متخصص در صنعت خودروی کشور است.

ایکوپرس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "افزایش ۲۰ درصدی تولید ایران خودرو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حمید
مهمان

۳۰ خودرو معوقه دارند و۱۵ هزار دستگاه فروختند تا ۲۵ خرداد۹۸ هزار تولید داشته اند… ۵۲ هزار خودرو می ره بازار آزاد؟