تفاوت‌های دنا جوانان با دنا پلاس توربو اتوماتیک

بروزرسانی در: چهارشنبه 1 شهریور 02 ساعت 15:57
تفاوت‌های دنا جوانان با دنا پلاس توربو اتوماتیک

از تفاوتهای دنا پلاس جوانان با دنا پلاس توربو اتوماتیک چه می‌دانید؟

دنا جوانان جدیدترین محصول ایران خودرو محسوب می‌شود که برای نسل جوان و جلب توجه مشتریان این گروه سنی تولید شده است اگر چه پرداخت همچین هزینه ای برای جوانان کشور کار آسانی نیست! جدیدترین محصول ایران خودرو نسبت به نسخه قبلی خود بهبود‌هایی را دریافت کرده و آپشن‌های جدیدی نیز به آن اضافه شده‌ است. در این مطلب قصد داریم به تفاوتهای دنا جوانان با دنا پلاس توربو و مقایسه اجمالی آنها بپردازیم.

مقایسه فنی دنا جوانان و دنا پلاس توربو

از مهم‌ترین تفاوت‌های دو خودروی دنا جوانان و دنا پلاس توربو می‌توان به توان و گشتاور خروجی موتور اشاره کرد. در واقع ایران خودرو تلاش کرده تا با بهبود موتور دنا جوانان عملکرد آن را افزایش داده و یک خودروی قدرتمند برای جوانان تولید کند. اکنون موتور دنا جوانان با نام EFP توربو به صورت بهینه مورد استفاده قرار گرفته است.

یکی از این بهبود‌ها شامل کوچک شدن و سبک شدن میل لنگ از طریق تغییر فرایند تولید آن بوده است. زیرا اکنون میل لنگ این خودرو به صورت فورج گرم تولید شده و دیگر از روش سنتی ریختگری استفاده نمی‌شود. از دیگر تغییرات صورت گرفته درون موتور دنا جوانان می‌توان به تغییرات مربوط به الگوی تاجی پیستون، تغییرات سوپاپ‌های خروجی و اضافه شدن سیستم CVVT و استفاده از شیر توربو شارژ سلونوئیدی به جای پنوماتیکی اشاره کرد.

تفاوتهای دنا جوانان با دنا پلاس توربو در قدرت موتور

تغییرات نام برده شده همگی در راستای افزایش عملکرد و قدرت موتور دنا جوانان انجام گرفته است. به همین دلیل است که این خودرو را یکی از سدان‌های پرقدرت می‌دانند. ارتقای پیشرانه به گشتاور بیشتر خودرو منجر شده است. تغییرات اعمال شده باعث شد تا موتور خودروی دنا جوانان ۱۶۰ اسب بخار قدرت داشته و بتواند گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر تولید کند. در هر دو خودرو شاهد وجود گیربکس ۶ سرعته هستیم. از این رو قدرت تولید شده توسط موتور توسط این گیربکس به چرخهای جلو منتقل خواهد شد.

مقایسه آپشن‌ها و امکانات

دنا جوانان همراه با آپشن‌هایی عرضه می‌شود که اکثر آن‌ها در دنا پلاس توربو نیز وجود دارد. به عنوان قرارگیری دکمه‌های کنترلی روی فرمان، دوربین و سنسور عقب، ترمز ضد قفل و... در هر دو نسخه از دنا وجود دارند. همچنین دنا جوانان با دنا پلاس توربو از نظر ظاهری کاملاً مشابه یکدیگر بوده و تنها تفاوت آن‌ها تنوع رنگ بیشتر در دنا جوانان است. اما دنا جوانان در داخل کابین بهبودهایی داشته است که عبارتند از : سنسور اندازه‌گیری فشار تایر، سیستم کنترل پایداری ، آینه الکتروکرومیک، کلیس استارتر. البته باید این نکته را در نظر داشت که دو ویژگی سنسور اندازه‌گیری فشار تایر، سیستم کنترل پایداری به لطف اجبار اداره استاندارد در سال ۱۴۰۲ به دنا جوانان اضافه شده است و قرار است تمامی خودروهایی که تولید میشوند به این دو آپشنن منیز مجهز شوند.

تفاوتهای دنا جوانان با دنا پلاس توربو در سرعت و شتاب

میزان مصرف سوخت در دنا جوانان در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶.۸ لیتر است. کاهش مصرف سوخت در این نسخه نیز به دلیل بهبود‌های ایجاد شده روی موتور است. این در حالی است که دنا پلاس توربو مصرفی حدود ۸ لیتر در هر صد کیلومتر دارد. اطلاعات بیان شده طبق داده‌های شرکت سازنده بوده و همگی روی سایت این شرکت وجود دارد. شتاب صفر تا صد در دنا جوانان در کمتر از ۱۰ ثانیه اتفاق اتفاق می‌افتد و این در حالی است که در دنا پلاس توربو اتوماتیک در حدود ۱۱ ثانیه است. دنا جوانان می‌تواند حداکثر ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد که این رقم برای دنا پلاس توربو نیز همین مقدار است و تفاوتی با یکدیگر ندارند.

تفاوت ۴۶ میلیون تومانی قیمت کارخانه دنا جوانان و دنا پلاس توربو اتوماتیک

قیمتی که گروه صنعتی ایران خودرو برای دنا پلاس جوانان توربو اعلام کرده است معادل ۵۹۱ میلیون تومان است، این در حالی هست که قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک معادل ۵۴۵ میلیون تومان اعلام شده است و حاکی از اختلاف ۴۶ میلیون تومانی این دو خودرو دارد. اگر در بازار آزاد تفاوت قیمتی این ۲ خودرو حدود همین ۵۰ میلیون تومان باشد آنگاه میتوان ارزش خرید مناسبی را برای دنا جوانان در نظر گرفت.

نتیجه‌گیری

در این مطلب تلاش شد تا به مهم‌ترین تفاوتهای دنا جوانان با دنا پلاس توربو پرداخته شود. همانطور که گفته شد دنا جوانان به واسطه موتور بهبود یافته خود قدرت بالاتری را ارائه کرده و اضافه شدن برخی آپشن‌ها به این سدان ملی آن را به یک خودرو مناسب برای جوانان (پول دار!) تبدیل کرده است. از طرفی ایران خودرو ترکیب رنگ این خودرو را تنوع بخشیده و با توجه به اینکه نام خودرو جوانان روی آن گذاشته شده، تصمیم دارد تا این خودرو را با تنوع رنگ بیشتری وارد بازار کند. پیشرانه ارتقا پیدا کرده به همراه عملکرد بهتر، نشان دهنده مشخصات فنی و امکانات بیشتر دنا جوانان نسبت به نسخه‌های قبلی دنا است.

کلمه کلیدی: تفاوتهای دنا جوانان با دنا پلاس توربو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar