دستاوردهای سفر فرشاد مقیمی به ‌مشهد چه‌ بود؟

دوشنبه 21 بهمن 98 ساعت 12:14
دستاوردهای سفر فرشاد مقیمی به ‌مشهد چه‌ بود؟

هفته پیش فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌ خودرو سفری به ‌خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد داشت و ضمن بازدید از قطعه‌سازان این خطه، چند خط تولید را افتتاح کرد.

هفته گذشته فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو سفری به ‌خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد داشت و ضمن بازدید از قطعه‌سازان این خطه، چند خط تولید را افتتاح کرد. دراین گزارش، مروری خواهیم داشت بر دستاوردهای این سفر و نقش قطعه‌سازان این استان در نهضت توسعه و تعمیق ساخت ‌داخل.

داخلی‌سازی واشرسرسیلندر تی‌یو‌۵

در اولین منزلگاه این سفر استانی، با حضور مدیرعامل ایران‌ خودرو خط‌ تولید واشر سرسیلندر موتور تی‌یو‌۵ درشرکت پیوند قطعات آرین مشهد به ‌بهره ‌برداری رسید. این قطعه درحالی با تکنولوژی پارشیال‌کت به‌تولید رسیده است که شرکت پیوند قطعات آرین، ظرفیت تولید سالانه ۲۵۰ هزار واشرسرسیلندر موتور تی‌یو‌۵ را دارد. ۱۲۰ هزار یورو سرمایه‌گذاری صرف تولید این قطعه شده و تولید آن نزدیک به ۲۸۶ هزاریورو صرفه‌ جویی ارزی به ‌همراه داشته است. پروژه‌های خودکفایی سال جاری این شرکت شامل طراحی و تولید واشرسرسیلندر موتور تی‌یو‌۵ پارشیال و فول‌کت و تی‌یو۳ درمجموع بیش از ۸۲۰ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی به‌دنبال داشته است. مدیرعامل ایران‌ خودرو درادامه از بعضی شرکت‌های قطعه‌ساز استان خراسان رضوی ازجمله الکتریک‌خودرو شرق، قطعات محوری و صنایع ریخته‌گری توحید بازدید کرد.

بهره‌برداری از خط تولید جعبه ‌فرمان هیدرولیک و ستون‌ فرمان ۲۰۶

درادامه سفر مدیرعامل شرکت صنعتی ایران ‌خودرو به ‌خراسان رضوی، خط ‌تولید جعبه فرمان هیدرولیک محصول ۲۰۶ درشرکت پمپ‌ فرمان توس از مجموعه ‌شرکت‌های پیروز مشهد با ظرفیت تولید ۱۵هزار دستگاه در ماه به ‌بهره‌ برداری رسید. تولید جعبه‌ فرمان ۲۰۶ که پیش از این به طور کامل وارد می‌شد، با عمق داخلی‌سازی ۵۰ درصد در شرکت پیروز آغاز شده است. برای اجرای این پروژه سه ‌میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۳۰ میلیاردریال سرمایه‌گذاری ریالی انجام شده است. علاوه‌بر جعبه ‌فرمان، ستون‌ فرمان ۲۰۶ هم دراین شرکت به ‌بهره‌ برداری رسید که برای تحقق آن و خرید خط ‌مونتاژ و دستگاه‌های رباتیک جوش یک ‌میلیون ‌یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۲۰ میلیاردریال سرمایه‌گذاری ریالی انجام گرفته است. شرکت پیروز به‌عنوان یکی از منابع تأمین ایران‌خودرو همچنین با سطح داخلی‌سازی بیش‌از ۳۵ درصد، تولید ستون ‌فرمان ۲۰۶ را آغاز کرده است. افزایش عمق داخلی‌سازی تا ۸۰ درصد هدف این شرکت در یک ‌سال آینده تولید است و ظرفیت تولید این قطعه سالانه ۱۵۰ هزار عدد است. با امکانات ایجاد شده درطراحی، امکان استفاده از ستون‌ فرمان ۲۰۶ درفرمان برقی هم فراهم شده و جک گازی برای صندوق‌عقب خودروهای سبک و سنگین هم از دیگر محصولات این شرکت صنعتی است که سطح داخلی‌سازی آن با ظرفیت سالانه ۱.۵ میلیون قطعه به‌ زودی به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

تولید رام در شرکت رینگ‌سازی مشهد

مجموعه رام زیر موتور و دسته‌ موتورهای دنا پلاس اتوماتیک ایران ‌خودرو (DAE) نیز طی این سفر با حضور مدیرعامل ایران‌خودرو در شرکت رینگ‌سازی مشهد زیرمجموعه گروه پارت‌لاستیک به‌مرحله تولید انبوه رسید. قطعه رام با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار مجموعه و سرمایه‌گذاری بیش از ۳۴ میلیاردتومان به‌تولید انبوه رسیده است. با بومی‌سازی دانش فنی، این قطعه برای اولین بار در کشور طراحی شده است و برای گیربکس اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاهش نزدیک به ۲۰ درصدی مصرف ‌سوخت خودرو به خاطر تغییر طراحی درگرمای موتور و ارتقای فنی از مزایا و نتایج بهره‌مندی از این قطعه در موتور دناپلاس اتوماتیک است. اشتغال‌زایی مستقیم ناشی از راه‌اندازی این خط ‌تولید برای ۵۰نفر از دیگردستاوردهای این پروژه به ‌شمار می‌رود. پارت‌لاستیک همچنین به‌عنوان تنها منبع داخلی مجهز به ‌دانش طراحی، طراحی دسته‌موتورهای دناپلاس را با تکیه بر دانش بومی طراحی و به‌تولید انبوه رسانده است. این خط‌تولید با سرمایه‌‌گذاری ۱۰میلیاردتومان و با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار عدد دسته ‌موتور به ‌بهره ‌برداری رسید.

افتتاح بزرگ‌ترین خط رنگ پلیمری در شرق کشور

سایت خراسان شرکت مهرکام‌پارس هم با راه‌اندازی خط‌تولید رنگ اقلام پلیمری، موجب کاهش سالانه دو میلیارد تومان هزینه حمل و لجستیک قطعات مورد نیاز محصولات ایران‌خودرو خراسان شد. این خط‌تولید ضمن رعایت الزامات زیست‌ محیطی یورو۴ با سرمایه‌گذاری ۱۶ میلیارد تومانی با ظرفیت رنگ روزانه دوهزار و ۲۰۰ سپر راه‌اندازی و سبب اشتغال‌زایی درمنطقه محروم بینالود شده است. سرمایه‌گذاری‌های انجام ‌گرفته برای راه‌اندازی خط رنگ پلیمری بدون‌استفاده از اعتبارات استانی و توسط شرکت مهرکام ‌پارس انجام گرفته است که یقیناً ادامه مسیر آغازشده درتوسعه استان نیازمند حمایت از طرف مسئولان است. با راه‌اندازی این خط، مهرکام‌ پارس خراسان برای ارائه خدمات رنگ به‌تولیدکنندگان محصولات پلیمری در سطح استان خراسان آمادگی دارد.

نمایشگاه صنعت آخرین ایستگاه بازدیدها

درپایان مدیرعامل ایران‌خودرو به‌اتفاق هیات‌ همراه از غرفه‌های ایران ‌خودرو خراسان و قطعه‌سازان تأمین‌کننده این شرکت و همچنین سالن شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در بیست‌ویکمین نمایشگاه صنعت شهر مشهد بازدید کرد. در این نمایشگاه، دستاوردهای ایران‌ خودرو خراسان و زنجیره‌تامین این شرکت درمعرض ‌دید همگان قرار گرفته بود. ازجمله جذابیت‌های غرفه ایران‌خودرو خراسان دراین نمایشگاه، نمایش خودرو فرمول‌یک طراحی و ساخته‌شده با حمایت مادی و معنوی این شرکت با مهندسان دانشگاه فردوسی مشهد بود.

اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar