کاهش ۴۶ درصدی زیان انباشته ایران‌ خودرو

بروزرسانی در: یکشنبه 5 دی 00 ساعت 04:04
کاهش 46 درصدی زیان انباشته ایران‌ خودرو
ایران خودرو در شش ماهه امسال، ۴۹.۶۳۵ میلیارد ریال معادل ۱۶۵ ریال زیان شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل ۴۶ درصد کاهش داشته است.

به گزارش پرشین خودرو، به رغم رشد ۶۲ درصدی بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی، زیان خالص ایران‌خودرو کاهش ۷۱ درصدی را تجربه کرده و از ۵۱.۰۵۲ میلیارد ریال در سال گذشته به ۱۴.۹۵۷ میلیارد ریال در شش ماهه امسال رسیده است.

علاوه بر تحریم‌های ظالمانه علیه خودروسازان از نیمه مرداد ماه سال ۱۳۹۷، مشکلات و موانع داخلی از جمله قیمت گذاری دستوری موجب شد تا شرایط تولید و ادامه حیات برای خودروسازان سخت تر از گذشته شود. فروش محصول، کم‌تر از بهای تمام شده تولید، هر بنگاه اقتصادی را با چالش‌های متعددی مواجه ساخته و سبب تهدید تولید و اشتغال می‌شود.

این خودروساز بزرگ کشور، در حالی با مشکلات ناشی از تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد که قیمت‌گذاری دستوری نیز مصائب ناشی از آن را دوچندان کرده بود.

اما در دو سال اخیر، گروه صنعتی ایران‌ خودرو دست‌ روی دست نگذاشته و برنامه‌ریزی‌های متعددی برای کاهش زیان‌دهی و حفظ حقوق سهامداران و همچنین کاهش هزینه‌های تولید داشته است و نتایج حاصله بیانگر مدیریت صحیح منابع تولید در این شرکت است.

گزارش منتشر شده از عملکرد شش ماهه نخست امسال ایران‌ خودرو، حکایت از افزایش درآمدهای عملیاتی این شرکت و موفقیت در مسیر مقابله با موانع تولید و توسعه محصول دارد.

درآمد عملیاتی ایران خودرو در شش ماهه اول امسال مبلغ ۴۴۵.۹۹۲ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، ۹۱ درصد افزایش داشته است.

به رغم رشد ۶۲ درصدی بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی، زیان خالص ایران‌خودرو کاهش ۷۱ درصدی را تجربه کرده و از ۵۱.۰۵۲ میلیارد ریال در سال گذشته به ۱۴.۹۵۷ میلیارد ریال در شش ماهه امسال رسیده که تمامی این اعداد، حکایت از وضعیت مناسب مدیریت در شرایط بحرانی دارد.

ایران خودرو در تابستان امسال فروش ۲۵۱.۵۲ میلیارد ریالی را به ثبت رسانده و نسبت به فروش ۱۹۴.۴۶۹ میلیارد ریالی در فصل بهار، رشد ۲۹ درصدی را به ثبت رسانده است.

در مجموع، ایران خودرو در شش ماهه امسال ۴۹.۶۳۵ میلیارد ریال معادل ۱۶۵ ریال زیان شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل ۴۶ درصد کاهش داشته است.

یقینا در صورت نبود مانع بزرگ سوددهی نماد ایران‌خودرو که همان قیمت‌گذاری دستوری است، وضعیت این تولیدکننده بزرگ کشور که عامل رونق در بیش از ۶۰ صنعت دیگر است، علیرغم تحریم‌ها، بسیار مطلوب‌تر از شرایط فعلی بود.
به اعتقاد کارشناسان با اصلاح قیمت که با حمایت‌های وزیر صمت از تولید داخلی صورت گرفته، از بخش زیادی از زیان‌دهی ایران‌خودرو کاسته خواهد شد تا با قرار گرفتن در مسیر سوددهی، در زمان کوتاهی نسبت به جبران زیان سهامداران و رضایت آنان گام برداشته شود.

اجرای پروژه‌های کاهش هزینه نیز از جمله اقدامات گروه صنعتی ایران‌خودرو بوده که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، از سال گذشته، ۳۱۴۷ میلیارد تومان کاهش هزینه را محقق ساخته و سبب کاهش بهای تمام شده تولید شده و این مسیر ادامه دارد.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar