معرفی قوی‌ ترین و بروزترین اتوبوس بین‌ شهری کشور

پنج شنبه 30 آذر 02 ساعت 11:42
معرفی قوی‌ ترین و بروزترین اتوبوس بین‌ شهری کشور

شرکت ایران خودرو دیزل قوی‌ترین و بروزترین اتوبوس بین‌شهری کشور را در نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک تهران به نمایش درآورد. طراحی و معماری این اتوبوس بین شهری پیشرفته تماما توسط مهندسان ایرانی صورت گرفته است ‌که به نوبه خود یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به‌شمار می‌رود. اتوبوس مورد نظر نمونه اولیه بوده و به‌زودی نسخه نهایی و تجاری‌سازی شده آن روانه بازار می‌شود.

این اتوبوس با مشخصات فنی قدرتمندترین اتوبوس بین‌شهری در بازار ایران است و با آغاز تولید آن، خط تولید اتوبوس بین‌شهری شرکت ایران خودرو دیزل پس از ۱۲ سال دوباره فعال خواهد شد. شرکت ایران خودرو دیزل با داشتن خطوط تولید مجهز در زمینه خودروهای مسافری، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این نوع محصولات در خاورمیانه است.

 

طراحی ظاهری و ویژگی‌های آن

در نمای جلوی این اتوبوس شاهد استفاده از زبان طراحی مدرن و بروز هستیم. چراغ‌های جلو مجهز به فناوری LED و روشنایی در روز هستند. همچنین استفاده از نورپردازی در طرح جلوپنجره و دماغه اتوبوس از دیگر مواردی است که توجه را به خود جلب می‌کند. همچنین در تمامی اطراف بدنه ۱۴ عدد دوربین به‌کار رفته که تمامی زوایا و فضای اطراف اتوبوس را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌ها و آپشن‌های این اتوبوس، پله برقی است که به هنگام باز شدن درها به صورت خودکار از قسمت زیرین اتوبوس خارج شده و برای حتی بیشتر مسافرین هنگام سوار شدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین در بخش طراحی بدنه به نکات ریز اما کاربردی توجه ویژه‌ای شده است. به‌عنوان مثال افزایش فضای باکس‌ها به منظور حجم بارگیری بیشتر یکی از همین موارد است. باکس استراحت راننده و کمک راننده در این اتوبوس بین شهری در نوع خود کم نظیر است. چرا که فضای این بخش برای استراحت دو نفر کاملا مناسب است. این در حالی است که در نمونه‌های مشابه این باکس حتی برای استفاده یک نفر هم چندان مناسب نیست. سیستم سرمایش و گرمایش مجزا، سیستم حسگر دود، نورپردازی، خروجی برق، بی‌سیم و سیستم مالتی مدیا از دیگر امکانات رفاهی این بخش به‌شمار می‌رود.

طراحی کابین و امکانات رفاهی

داخل کابین این اتوبوس از طراحی مدرن و زیبایی برخوردار است. در همان ابتدای ورود سیستم نورپردازی منحصربفرد و سقف کهکشانی توجه مسافرین را به خود جلب می‌کند. همچنین صندلی‌‌های VIP از دیگر ویژگی‌های بارزی است که امکانات درخور توجهی را ارائه می‌کند. به‌طور مثال هر صندلی دارای زیرآرنجی مجزا و میزباری است که به صورت تاشو از قسمت کناری صندلی قابلیت استفاده دارد. سیستم مالتی مدیای مرکزی مجهز نمایشگر لمسی، درگاه‌های شارژ USB و Type C، VOD، درگاه‌های برق ۲۲۰ ولت، سیستم گرمایشی شوفاژی، کفپوش ساخت شرکت LG، سیستم گردش هوای سالن با دور متغیر از دیگر امکانات داخلی آن است. شایان ذکر است این محصول دارای ۲۸ صندلی در نمونه VIP و ۴۷ صندلی در حالت اکونومی است. دو عدد یخچال ۶۰ لیتری نیز در داخل کابین این اتوبوس تعبیه شده است که علاوه‌بر سرمایش، قابلیت گرمایشی نیز دارد.

 

امکانات و آپشن‌های مختص راننده

از امکانات و آپشن‌های این اتوبوس که مختص راننده است، می‌توان به مواردی از قبیل سیستم‌های هوشمند شامل سیستم خط ‌خوان، سیستم اخطار برخورد از جلو، سیستم اخطار برخورد با عابران پیاده، هشدار نقاط کور، سیستم تنظیم ارتفاع و نیلینگ، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کروز کنترل تطبیق‌پذیر، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، رادار دنده عقب، تابلوی اعلام مسیر با قابلیت تغییر متن توسط تلفن همراه هوشمند و سنسور نور و باران اشاره کرد.

همچنین، دریچه‌های پرتاب باد مجزا برای راننده و کمک راننده، فرمان با کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و کروز کنترل، صفحه آمپر دیجیتال Full HD، صندوق امن، دوربین‌های ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS از دیگر امکانات این بخش است.

از دیگر امکانات این اتوبوس می‌توان به رینگ فورج آلومینیومی براق، کلید گاز دستی روی داشبورد، چراغ‌های LED و چراغ‌های مه‌شکن اشاره کرد.

 

مشخصات فنی اتوبوس بین‌شهری ایران خودرو دیزل

اتوبوس ببن شهری جدید ایران خودرو دیزل در بخش مشخصات فنی قوای محرکه نیز مانند سایر قسمت‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. پیشرانه توربوشارژر به همراه اینترکولر ۶ سیلندر خطی کامینز ISG با حجم دقیق ۱۱۸۰۰ سی‌سی توانایی تولید نیرویی معادل ۴۹۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۲۳۰۰ نیوتن متر است. گیربکس ۱۲ سرعته AMT و اینتاردر ساخت کمپانی ZF وظیفه انتقال نیروی تولید شده توسط موتور به محور محرک برعهده دارد.

این اتوبوس به عنوان قدرتمندترین اتوبوس شهری در بازار ایران شناخته می‌شود. همچنین استاندارد آلایندگی این موتور EEV-5 است.

برای افزایش ایمنی سرنشینان، از سیستم‌های به‌روز ترمز مانند AEBS ، ABS ، ESC ، EBS (ASR ، TCS ، HAS) استفاده می‌شود. همچنین، ترمز کمکی ریتاردر گیربکس و ترمز موتور نیز در این اتوبوس به‌کار گرفته شده است. برای جلوگیری از حوادث آتش‌سوزی در محفظه موتور، از سیستم اطفاء حریق ۳ نقطه‌ای اتوماتیک استفاده می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های فنی این محصول، سیستم روانکاری اتوماتیک و هوشمند است که طبق تنظیمات راننده گیریس‌کاری بخش‌های مختلف اکسل‌ها را در زمانبندی مشخص شده به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar