احتمال منع مسافرگیری در مترو و اتوبوس‌ها

دوشنبه 18 فروردین 99 ساعت 12:36
احتمال منع مسافرگیری در مترو و اتوبوس‌ها

دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، گفت: اگر طرح فاصله گذاری هوشمند مشکل ایجاد کند ناچاریم از اجرای آن عقب نشینی کنیم.

حمیدرضا جمشیدی، با ذکر اینکه نزدیک به هزار صفحه دستورالعمل برای بخش‌های گوناگون صنوف در وزارت بهداشت آماده شده است، افزود: در روزهای گذشته صد نفر شبانه روز روی این دستورالعمل کار کرده‌اند و در چند ساعت آینده در پایگاه اینترنتی وزارت بهداشت بارگذاری می‌شود.

وی گفت: در کنار کارشناسان وزارت بهداشت کارشناسان هر بخش از صنوف هم برای تهیه دستورالعمل‌ها حضور داشته‌اند.

جمشیدی افزود: دستورالعمل‌ها پیچیده و فنی نیستند و نیاز به آموزش‌های زیادی ندارند و آنچه که در آن بر آن تأکید شده رعایت فاصله از یکدیگر، شستن دست‌ها و … است. اما نگران هستیم دستورالعمل‌های طرح فاصله گذاری هوشمند، مانع شیوع ویروس کرونا نشود.

وی با ذکر اینکه اگر شاخص‌های فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود نگران افزایش مبتلایان به بیماری کرونا هستیم گفت: بیشترین نگرانی ما نظام حمل و نقل عمومی است البته حجم تقاضا برای حمل و نقل عمومی بسیار کاهش یافته است، اما باید برای خدمت رسانی نظام حمل و نقل ظرفیت تعیین کنیم.

جمشیدی افزود: اکنون به طور نسبی ماسک و محلول ضدعفونی را در کشور تولید می‌کنیم و نگرانی‌ای در این خصوص برای رعایت دستورالعمل‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود ندارد.

وی گفت: در مترو و اتوبوس‌های شهری باید به هر شکلی که امکان دارد فاصله ایمنی رعایت شود و برای مسافرپذیری آن‌ها محدودیت ایجاد کنیم.

جمشیدی افزود: ۱۰۷ هزار واحد آموزشی که ۱۴.۵ میلیون دانش آموز در آنها مشغول به تحصیل هستند میزان خطر فراگیری برای ۱۴ و نیم میلیون نفر را دارند لذا خطر مدارس در بالاترین سطح است.

وی گفت: مدارس ۱۲ درصد و دانشگاه‌ها ۶ درصد منبع خطر هستند و اگر هیچ اقدامی برای مقابله با کرونا انجام نمی‌دادیم اکنون ده‌ها میلیون نفر در کشور به کرونا مبتلا شده بودند.

دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا با ذکر اینکه شمار نمونه‌های فعال ما بسیار کم شده است افزود: اگر کشور یک ماه قرنطینه شود و سپس آن را رها کنیم منحنی افراد مبتلا به ویروس کرونا افزایش می‌یابد و اگر دو ماه قرنطینه کنیم و سپس فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود منحنی مبتلایان رو به بالا می‌شود.

وی گفت: کشور باید پس از دو ماه قرنطینه طرح فاصله گذاری اجتماعی را هم ادامه دهد.

جمشیدی افزود: طرح فاصله گذاری هوشمند، ۶ شاخص از جمله تصمیم برای بازگشایی صنوف بر اساس میزان آلودگی‌ها، تصمیم گام به گام و مرحله به مرحله، بازگشایی صنوف بر اساس دستورالعمل، تصمیم بر اساس جغرافیای آلودگی و جلوگیری از سر کار رفتن گروه‌های پر خطر و نظارت جدی دارد.

وی گفت: برای بررسی نتیجه عملکرد طرح‌های خود نیازمند فاصله زمانی ۱۰ تا ۱۵ روز هستیم تا اثر طرح را ببینیم.

جمشیدی افزود: نزدیک به ۵ میلیون کارگاه در طرح غربالگری ویروس کرونا ثبت می‌شود.

دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، گفت: بر طرح فاصله گذاری هوشمند، یکصد هزار نفر از جمله بسیجیان و کارشناسان بهداشت و درمان نظارت می‌کنند و اگر طرح فاصله گذاری هوشمند مشکل ایجاد کند ناچاریم از اجرای آن عقب نشینی کنیم.

مهر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar