ایجاد فضای امن برای قطعه سازان

سه شنبه 10 دی 98 ساعت 10:51
ایجاد فضای امن برای قطعه سازان

یک کارشناس بازار خودرو گفت: انتظار داریم که امنیتی برای قطعه‌سازان ایجاد و به آن‌ها فضایی داده شود تا بتوانند از بحران‌هایی که با آن رو به رو هستند به خوبی خارج شوند.

کاظم محمدی نیکخواه در مورد خودروهای داخلی، اظهار کرد: زمانی که می‌گویند خودرویی ۸۰ تا ۹۰ درصد داخلی‌سازی شده دور از ذهن است، چون تمام مواد اولیه این خودرو باید از خارج بیاید، ما در ایران مواد اولیه نداریم.

وی ادامه داد: وقتی محصولاتی مثل نان که ارزبری ندارند، دو برابر گران می‌شود، افزایش دو برابری قیمت خودرو که ارزبری بالایی دارد، معقول است. افزایش سه برابری آن نسبت به سال اخیر با افزایش قیمت دلار حرکت کرده بود و اکنون می‌بینیم که این تفاوت قیمت نسبت به سال اخیر به میزان دو برابر شده است.

این کارشناس بازار خودرو افزود: در اوایل سال محاسبه قیمت برای فروشنده بر اساس افزایش قیمت سه برابری دلار بود و اکنون که دلار ارزان‌تر شده، همان افزایش قیمت دو برابری نسبت به گذشته معقول است، به عنوان مثال خودرو ۲۰۶ که بیش از ۵۰ درصد ارزبری دارد اگر ۴۰ میلیون تومان بوده و اکنون ۸۰ میلیون تومان باشد، معقول است. اگر قیمت خودروهای عرضه شده توسط کارخانه ۷ تا ۸ درصد نیز ارزان‌تر شود، فعلاً جای گله‌ای در جامعه وجود ندارد.

محمدی نیکخواه در مورد افزایش قیمت قطعات و به تبع آن خودرو، اضافه کرد: نمی‌توان از قطعه‌سازی که کالایی را با ارز با قیمت بیش از ۹۰۰۰ تومان خریداری کرده است توقع داشت که آن را با ارز ۴۰۰۰ تومان بفروشد تا قیمت‌ها را ثابت نگه دارد.

وی با ذکر اینکه یک ششم از قیمت ماشین هزینه پرداختی پلاک، مالیات تولید و ارزش افزوده است، تصریح کرد: افزایش هزینه انرژی، دستمزدها، مالیات بر پلاک، عوارض شهرداری و موارد بسیار دیگری هستند که بر افزایش قیمت سالانه خودرو تأثیر می‌گذارند و این افزایش همواره بوده و خواهد بود، مگر اینکه به یک ثباتی برسیم.

این کارشناس بازار خودرو در مورد وضعیت بازار خودرو، یادآوری کرد: اکنون بازار رکود زیادی دارد. با اینکه تولید کارخانه‌ها کمتر شده، اما عرضه از تقاضا بیشتر است. تولید داخلی ما بسیار ضعیف است و نسبت به برنامه و ظرفیت‌ها کمتر تولید می‌شود. هنوز نیز مصرف‌کننده رغبت به خرید ندارد و انتظار دارد خودرو ارزان‌تر شود.

محمدی نیکخواه اضافه کرد: اکنون با مبالغ زیر ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان تنها می‌توان خودرو دست دوم را برای خرید در نظر داشت. بازار خودروهای دست دوم هم چندان خوب نیست ولی بهتر از خودروهای نو بوده و آن هم به دلیل قیمت و قدرت خرید مردم است.

این کارشناس بازار خودرو در مورد تأثیر توافقات دولت با قطعه‌سازان بر بازار خودرو، بیان کرد: هر عاملی که چرخ تولید را بچرخاند عامل موثری در ارزان شدن قیمت خودرو است. دولت و قطعه‌سازان می‌خواهند که این توافق انجام شود، ولی زمان می‌برد و فعلاً برای تولید قطعاتی که خیلی ضروری بوده، اقداماتی انجام شده و به حل مشکل آن رسیده‌اند.

محمدی نیکخواه افزود: ما انتظار داریم که امنیتی برای قطعه‌سازان ایجاد و به آن‌ها فضایی داده شود تا بتوانند از این بحران به خوبی خارج شوند، وگرنه در این وضعیت توان ادامه دادن را نخواهند داشت. اکنون از طرف وزیر صنعت، معدن و تجارت نویدهایی داده شده و شرایط هم بهتر شده است.

وی تصریح کرد: کارخانه‌ای که به مقدار کمتر از ظرفیت خود تولید می‌کند، به خاطر هزینه‌های ناشی از مخارج کارخانه مجبور است که قیمت کالا را افزایش بدهد و این شرایط در نتیجه وضعیت بحرانی جامعه به وجود می‌آید.

این کارشناس بازار خودرو با ذکر اینکه خودروهای ثبت نامی کارخانه‌ها با مهلت تحویل یک ماهه تب و تاب بازار را از بین برده است، گفت: اکنون مصرف‌کننده واقعی خودرو می‌خرد و واسطه نمی‌تواند خرید کند، چون افرادی که در این بازار داد و ستد می‌کردند، بسیار ضرر کردند، به عنوان مثال خودرویی را که ۹۵ میلیون تومان خریدند، اکنون از آنها ۷۰ میلیون تومان هم نمی‌‎خرند.

محمدی نیکخواه یادآوری کرد: مردم به واحدهای صنفی، سایت‌ها و مکان‌های گوناگون فروش خودرو نروند و قیمت خودروها را نپرسند، چون حتی اگر خرید هم انجام ندهند همین کار موجب ایجاد امید کاذب در بازار برای فروشنده‌ای می‌شود که تعدادی خودرو دارد.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar