رکود بازار خودرو با نظام عرضه خودروسازان

شنبه 21 اردیبهشت 98 ساعت 13:52
رکود بازار خودرو با نظام عرضه خودروسازان

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تهران: با گذشت نزدیک به یک ماه از پایان تعطیلات نوروزی، بازار خودرو در طول چند روز اخیر از سال جدید راکد بوده است چون که خودروسازان تا ۲۵ فروردین عملاً خودرویی را فاکتور نمی‌کنند و تنها خودروهای ثبت نامی در دعوت نامه‌های قبلی را تحویل می‌دهند.

سعید مؤتمنی با ذکر این مطلب تصریح کرد: با این وجود قیمت‌های کنونی خودروهای داخلی همانند روزهای پایانی اسفند ماه سال پیش است و از ابتدای سال جاری قیمت‌های خودرو در بازار استخراج می‌شود بدان معنا که اگر وضعیت عرضه خودرو توسط گروه‌های خودروسازی داخلی همانند روزهای پایانی اسفند ماه ۹۷ باشد، افزایش قیمتی را در خودروهای داخلی شاهد نخواهیم داشت و در غیر این صورت، احتمال گرانی و نوسان چند باره قیمت خودرو وجود دارد.

به گفته او از طرف دیگر، مشتریان واقعی قبل از عید خودرو مورد نظر را خریداری کردند، و اغلب در فروردین ماه تقاضا کاهش و عرضه افزایش می‌یابد و تنها کسانی که می‌خواستند خودروهای خود را تبدیل به احسن کنند منتظر خودروهای مدل ۹۸ هستند که این عمل باعث افت قیمت خودروهای مدل ۹۷ خواهد شد.

مؤتمنی ادامه داد: با این وضعیت هنوز چشم‌انداز روشنی برای قیمت خودروهای داخلی در بازار وجود ندارد و اگر سایپا و ایران خودرو همانند اسفند ماه سال اخیر به عرضه خودرو ادامه دهند، قیمت‌ها تغییری نمی‌کند و با توجه به کاهش تقاضا در ماه مبارک رمضان و نزدیکی فصل امتحانات مدارس امکان افزایش قیمت خودرو محدود است.

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تهران در بخش دیگری با اشاره به اینکه در بازار خودروهای وارداتی هم تداوم ممنوعیت واردات خودرو، مشکلات ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات کشور و افزایش نسبی نرخ ارز در طول چند روز اخیر باعث رشد نسبی قیمت‌ها در بازار بی تقاضای خودروهای خارجی شده است اظهار کرد: قیمت خودروهای خارجی پیش از عید افزایش‌یافته بود، ولی با افزایش قیمت دلار در طول چند روز گذشته، عرضه این خودروها کم و قیمت‌ها افزایش کمی داشته است. بااین وجود خریدار چندانی در بازار خودروهای خارجی وجود ندارد و به خاطر کاهش قدرت خرید مردم، فروشندگان این‌گونه خودروها برای تبدیل خودروهای خود به پول دچار مشکل شده‌اند. گرچه فعلاً مشکل واردات خودرو حل نشده ولی بعضی خبرها از تسریع روند ترخیص خودروهای مانده در گمرک کشور حکایت دارد. شمار اندکی از این خودروها از گمرکات ترخیص شده و احتمالاً خودروهای وارداتی مانده در گمرکات هم تا چند روز آتی ترخیص و تحویل مشتریان می‌شود که با این روند انتظار می‌رود عرضه این خودروها به بازار حداقل مانع تداوم سیر صعودی قیمت این خودروها در بازار شود.

او در انتها هم گفت: هرچند در بازار این روزهای خودرو به ویژه خودروهای خارجی رکود حرف نخست بوده و چشم‌انداز مثبتی برای بازگشت رونق به بازار خودرو وجود ندارد.

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar