وضعیت بازار خودرو از نگاه رئیس اتحادیه نمایشگاه‌ داران و فروشندگان خودرو

بروزرسانی در: چهارشنبه 13 دی 02 ساعت 11:01
وضعیت بازار خودرو از نگاه رئیس اتحادیه نمایشگاه‌ داران و فروشندگان خودرو

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران معتقد است در حال حاضر خودروهای نو هم باید برگه کارشناسی بگیرند تا سلامت کامل خودرو محرز شود.

با وجود آنکه بازار خودرو در یک سال اخیر با افزایش قیمت چندانی مواجه نبوده، اما شواهد امر نشان می‌دهد خودرو همچنان یک کالای سرمایه‌ای در سبد خانوارهای ایرانی محسوب می‌شود. بر این اساس، خرید خودرو از موضوعات مهمی است که همه دارندگان نقدینگی مایلند آن را به‌خوبی و بدون دغدغه انجام دهند تا به اصطلاح کلاه سرشان نرود. سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در گفت‌وگو با همشهری، درباره الزامات و نکاتی که خریداران خودروهای نو و کارکرده باید به آن توجه کنند، صحبت کرده است.

چندسالی است که خودرو دیگر کالای مصرفی نیست و به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. با توجه به این موضوع، متقاضیان خرید برای اینکه ‌هنگام خرید خودرو، خرید مطمئنی داشته باشند، باید چه کارهایی انجام دهند؟

توصیه نخست ما این است که متقاضیان خرید، چه بخواهند خودروی نو بخرند، چه خودروی کارکرده، بهتر است قبل از تنظیم قرارداد با یک کارشناس مورد اعتماد صحبت کنند. ما همواره توصیه می‌کنیم کسی که خودرو می‌خرد، قبل از خرید، خودرو را به نمایندگی رسمی همان خودرو ببرد و به کارشناس متفرقه نشان ندهد بلکه زمان بگذارد و به یکی از نمایندگی‌های رسمی مراجعه کند. هرچند در آنجا مبلغی بابت انجام کارشناسی می‌گیرند و ماشین را چک می‌کنند، اما بعد از آن فرد می‌تواند با خیال راحت سوار آن ماشین شود.

این موضوع در مورد خودروهای نو هم باید اجرا شود؟

بله، واقعیت این است که در حال حاضر خودروهای نو هم باید برگه کارشناسی بگیرند تا سلامت کامل خودرو محرز شود. به هر حال مردم هزینه زیادی بابت خرید خودرو می‌پردازند. برای مثال، خودروهای خارجی امروز ۳ تا ۵‌میلیارد تومان قیمت دارند، برای همین مشتری باید آن را به کارشناس مورد اعتماد خود نشان دهد، چون احتمال دارد خودرو موقع حمل دچار مشکل شده و رنگ شده باشد و بعد از ۲‌سال که او بخواهد آن را بفروشد، تازه متوجه ‌شود که خودرو رنگ‌شده. بر این اساس، بعضی مواقع درست است که خودروی نو از نظر فنی مشکلی ندارد، اما ممکن است رنگ شده باشد.

منظورتان از کارشناس فنی کیست؟

منظورم، کارشناس فنی همان برند خودرو است. برای مثال، اگر فردی محصولات شرکت کیا را می‌خرد به نمایندگی همان شرکت مراجعه کند یا اگر محصول کرمان‌موتور و مدیران‌خودرو یا ایران‌خودرو را خریداری می‌کند، مشخصا به نمایندگی همان برند مراجعه کند و معاینه ماشین را به کارشناسان آنها بسپرد. نمایندگی‌ها چون پای اسم و اعتبارشان وسط است، سعی می‌کنند دقت لازم را انجام دهند.

بیشــــترین شکایت‌های خریداران خودرو از کلاهبرداری‌های رایج در بازار چیست؟

در بازار هر کسی هر معامله‌ای انجام می‌دهد، اگر مشاور خوبی داشته باشد، هیچ موقع کلاه سرش ‌نمی‌رود. در دنیا رسم بر این است که هر کسی می‌خواهد کار تجاری انجام دهد، خودش به طور مستقیم نمی‌رود کالای سرمایه‌ای بخرد بلکه سعی می‌کند با یک مشاور حقوقی برود تا تمام جوانب را بسنجد و بعدا مشکلی برایش پیش نیاید. برای مثال، اگر کسی بخواهد خودرو لیزینگ کند یعنی خرید اقساطی داشته باشد، باید با مشاور برود، اگر نمی‌رود، دنبال کسب اطلاعات برود چون وقتی خودرو لیزینگ می‌کند شرکتی که از آن لیزینگ کرده است می‌گوید فلان مبلغ را باید تا فلان ماه پرداخت کنی. در اینجا حداقل کاری که خریدار باید بکند این است که سرانگشتی حساب کند که قیمت تمام‌شده آن خودرو چقدر است و سودش چقدر می‌شود تا کلاه سرش نرود. برای مثال، اگر خودرویی ۲‌میلیارد تومان است اما آن شرکت درخواست ۳‌میلیارد تومان می‌کند، باید عقب‌نشینی کند. از آن‌طرف قبل از آنکه می‌خواهد معامله کند حتما بررسی کند که آیا آن واحد صنفی قانونی است و مجوزهای لازم را دارد یا ندارد. یعنی بررسی کند ببیند حالا که قرار است ۱۰ ماه به آن واحد بدهکار شود، آیا آن واحد ۱۰ ماه دیگر هست یا نیست؟!

در مورد خودروهای دست‌دوم چطور؟ وضع تقاضا برای خودروهای دست‌دوم چطور است؟

از آنجا که اکثر مصرف‌کنندگان نمی‌توانند خودروی نو بخرند، بازار خودروهای دست‌دوم هم پرمتقاضی است. البته در حال حاضر بازار خودروهای دست‌دوم هم مانند خودروهای نو تقریبا راکد است و می‌توان گفت به تعداد خودروی نویی که معامله می‌شود، خودروی کارکرده هم معامله می‌شود. کسانی که سال‌های گذشته خودروی خوب خریده‌اند، چندان فروشنده نیستند. چون خودروی جدیدی به بازار نیامده است که بخواهند خودروی خود را عوض ‌کنند مگر اینکه پول لازم داشته باشند، اما در کل، تقاضا برای خودروی دست‌دوم همیشه بوده و هست.

این روزها در بازار کارکرده‌ها خودروهایی با شرایط خوب پیدا می‌شود؟

خرید خودروی سالم دست‌دوم در بازار به‌خصوص در مورد خودروهای وارداتی واقعا کار خیلی سختی است و درواقع، خودروی خوب کم است. بر این اساس، متقاضیان خودروهای دست‌دوم باید وقت بگذارند تا بتوانند یک خودروی تمیز و بی‌رنگ و کم‌کارکرد بخرند.

خرید خودرو از سایت‌ها و صفحات مجازی را توصیه می‌کنید؟

مطابق ماده‌۱۷ قانون نظام صنفی تبصره ۳ اکیدا اشاره شده است کسانی که می‌خواهند کالاهای خود را تبلیغ کنند، چه خودرو باشد چه هر کالای دیگری، باید پروانه کسب داشته باشند. بر این اساس هر رسانه‌ای، قبل از اینکه آگهی بگیرد، باید مطمئن شود که شخص سفارش‌دهنده دارای پروانه کسب باشد. در کل، من مخالف این سایت‌ها هستم و به نظرم متقاضیان اگر می‌خواهند کالایی بخرند باید از یک واحد صنفی شناسنامه‌دار بخرند که اگر بعد از یک یا ۲ سال خودرو یا کالای خریداری‌شده مشکل حقوقی پیدا کرد، بدانند باید به کجا مراجعه کنند. اینکه با کسی معامله کنند که فقط تلفن همراه او را دارند و حتی نشانی دقیقی از آن ندارند، هرچند سند خودرو هم به نامشان زده شده باشد، ممکن است بعدا برایشان دردسرساز شود. 

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar