مهلت مصوبه تسهیلات خودروسازان به پایان رسیده است

شنبه 17 اسفند 98 ساعت 10:58
مهلت مصوبه تسهیلات خودروسازان به پایان رسیده است

طبق اعلام دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، تنها درصد بسیار کمی از تسهیلات ۵۰۰۰ میلیارد تومانی پرداخت شده است. چنانچه بخش بزرگی از رقم باقیمانده تسهیلات در آخرین روزهای سال جاری پرداخت نشود، به طور خودکار مهلت مصوبه تمام خواهد شد که در این صورت ما را گرفتار دوندگی‌های چند ماه برای تمدید مهلت مصوبه در سال آینده خواهد کرد.

مازیار بیگلو در رابطه با شرایط صنعت قطعه‌ اظهار کرد: هم اکنون به لحاظ تولید، هر خودروسازی روزانه در حدود ۲۰۰۰ دستگاه را تولید می‌کند. کم و کسری‌هایی وجود دارد ولی این روند ادامه‌دار بوده و تا پایان سال هم ظاهراً برنامه‌ این است که همین روند بدون توقف تولید ادامه داشته باشد. اما به هر حال مشکلاتی مانند افزایش قیمت مواد اولیه داخلی وجود دارد که معلوم نیست با کدام منطق مواد اولیه مانند فولاد، مس، آلومینیوم یا غیره از دو ماه اخیر بیش از ۵۰ الی ۶۰ درصد رشد داشته است؟ و متاسفانه کسی هم در این زمینه پاسخگو نیست.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ادامه داد: علاوه بر این کماکان بحث کمبود نقدینگی در صنعت قطعه‌سازی مطرح است. این مشکل کمبود نقدینگی تاحدودی به تخصیص تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی باز می‌گردد. درصد بسیار کمی از این تسهیلات پرداخت شده اما الباقی همچنان در جریان بوده و پرداخت آن انجام نگرفته است. باتوجه به شرایط صنعت قطعه‌سازی که به تخصیص این پنج هزار میلیارد تومان دلخوش کرده بود، لازم است که پرداخت الباقی هم در دستور کار قرار بگیرد. هم اکنون کاهش ساعت کاری بانک‌ها و ادرات دولتی هم تاحدودی روند کار را کند و سخت‌تر کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با تلاش‌هایی که توسط هر دو خودروساز انجام می‌گیرد و با تعاملاتی که با بانک‌های عامل و بانک مرکزی انجام گرفته، امیدواریم که درصد قابل توجهی از این تسهیلات تا پایان سال و در ظرف روزهای آینده پرداخت شود؛ این نگرانی وجود دارد که اگر این تسهیلات تا پایان سال جاری پرداخت نشود، مصوبه ابطال شود که در این صورت در سال آتی مصیبت بزرگی چندین ماه خواهیم داشت تا بتوانیم آن را تمدید کنیم. به طور خودکار مهلت مصوبه در پایان سال تمام خواهد و باید در سال جدید به دنبال تمدید آن باشیم.

بیگلو در رابطه با وضعیت تأمین قطعات در وضعیتی که ایران و چین به خاطر مشکلاتی که به دنبال شیوع ویروس کرونا حاصل شد و احتمالاً میزان تبادلات و تأمین قطعات از این کشور را با مشکل مواجه کرد، گفت:  کم و بیش مشکلاتی وجود دارد ولی باز هم عمده این مشکلات را ناشی از مسائل تخصیص ارز و موانعی که در ثبت سفارش  و در حقیقیت امور داخلی وجود دارد، می‌بینیم؛ چون که باتوجه به اینکه  صنایع چین و کارخانه‌هایی که با ایران همکاری دارند، در حال حرکت هستند و خط تولید آن‌ها متوقف نشده است. چنانچه عملاً مسائل و موانع داخلی برطرف شوند، نقشه‌های راه بهتر عملی خواهند شد.

بیگلو تصریح کرد: در داخل مشکلات بیشتری وجود دارد؛ به طور مثال ارزی که در مسیر نیما، سنا، افزایش قیمت ارز و ... قرار می‌گیرد؛ همین افزایش قیمت ارز در کمبود نقدینگی تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. زمانی که پول نیست، این افزایش بیش از ۲۵ درصدی که تنها در یک ماه گذشته اتفاق افتاده است، به عبارتی ۲۵ درصد نقدینگی قطعه‌سازان را ضعیف‌تر کرده است. اگر این مشکلات داخلی برطرف شوند، در روابط و معاملات با طرف خارجی مشکل چندانی وجود ندارد، چون که اکثر کارخانه‌های چینی هم دوباره کار خود را آغاز کرده‌اند و با شرکت‌های ایرانی در تماس هستند اما  مشکلاتی که در داخل وجود دارد و بروکراسی که در نحوه تأمین و انتقال ارز وجود دارد، بیشتر دردسرساز شده است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar