بررسی تخصیص سهمیه بنزین به افراد

یکشنبه 24 بهمن 00 ساعت 11:33
بررسی تخصیص سهمیه بنزین به افراد

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بحث ورود LPG به سبد سوخت خودروها چند چالش دارد که یکی بحث نظام قیمت‌گذاری است.

وی افزود: طبیعتا با شیوه قیمت‌گذاری که امروز در کشور است، موضوع رقابت اتفاق نمی‌افتد؛ اگر ما بخواهیم بین سبد سوخت از نظر ارزش حرارتی و شاخص کیفی و هزینه‌های تولید و انتقال را در نظر بگیریم، بین LPG ، CNG و بنزین، به یان صورت نمی تواند زمینه رقابتی اتفاق بیفتد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: نکته دوم تبدیل ناوگان هست که باید مورد توجه قرار گیرد و نکته سوم سطح دسترسی و امکان انتقال از مبادی تولید به مبادی مصرف است و این موضوعی است که در گسترده کشور باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که در برنامه‌های هفتم و هشتم در صنعت پتروشیمی تعریف شده و در دستور کار قرار گرفته، یکی از نگاه‌ها این است که سبد پلیمری کشور را اضافه کنیم، در شرایط امروزه، طرح‌های پتروشیمی بیشتر اوره آمونیاک و متانولی هستند، تبدیل اینها به زنجیره پایین دستی یکی از چالش‌ها است؛ ضمن اینکه نیازمندی ها در زنجیره ارزش بیشتر به سمت محصولات پلیمری است که بر پایه نفتی و فرآورده‌های نفتی هستند؛ حجم بالایی از LPG در کشور هست که این حجم بر اساس CP عربستان و با تخفیفاتی در بازار عرضه می‌شود که اگر به قیمت‌های بورس و قیمت‌هایی که صادرات انجام می‌شود مراجعه کنیم، می‌بینیم این زمینه وجود دارد که اگر با همین قیمت‌ها در قالب قراردادهای بلندمدت در حوزه زنجیره پایین دستی پتروشیمی که از جمله بحث تولید پروپیلن و بوتادین و ترکیبات متنوع دیگر هست، LPG را تخصیص دهیم، می تواند در این زنجیره ارزش آفرینی بالایی از نظر اقتصادی برای کشور به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه "بخشی از LPG را باید به سمت پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش پایین دستی آن هدایت کرد"، گفت: با شرایطی که وجود دارد، ورود LPG به سبد سوخت خودروها امکان پذیر نیست.

بیشتر بخوانید
مناظره اقتصادی| تشریح دلایل موافقان و مخالفان ورود LPG به سبد سوخت/ از تکرار یک اشتباه تاریخی تا مزایای تخصیص LPG برای تولید پروپیلن

سالاری با تکذیب واردات بنزین از نوروز سال ۱۴۰۱، اذعان داشت: برای تامین بنزین مورد نیاز در نوروز امسال برآوردهای خوبی داشتیم و اکنون ذخایر بنزین مطلوب است و این در شرایطی بود که دغدغه تامین سوخت زمستانی برای صنایع عمده و نیروگاه‌ها نیز وجود داشت.

وی افزود: میانگین مصرف بنزین در سال جاری به ۸۶ میلیون لیتر در روز رسیده و اکنون تولید بنزین حدود ۱۰۳ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود. 

معاون وزیر نفت به اقدامات انجام شده در پالایشگاه لاوان به منظور افزایش تولید بنزین کشور اشاره کرد و گفت: در چند روز گذشته اقداماتی در پالایشگاه لاوان در خصوص جلوگیری از خام‌فروشی انجام شد؛ مدت‌ها بود نفتای این پالایشگاه را با قیمت‌های پایین صادر می‌کردند و این در حالی بود که واحد تبدیل نفتا به بنزین تکمیل شده بود و معطل کاتالیست بود که در این زمینه مهلت دو ماهه داده شد تا صادرات نفتا متوقف شود و اکنون در پالایشگاه لاوان، نفتا تبدیل به بنزین می‌شود.

وی دلیل تمایل شرکت‌های پالایشی برای صادرات نفتا را درج قیمت‌های بالاتر برای این محصول در مقایسه با بنزین در صورت‌های مالی سال گذشته عنوان کرد و گفت: این در حالی است که قیمت بنزین ۱۵ تا ۲۰ دلار نسبت به نفتا بالاتر است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "در حوزه سوخت امسال یکی از اتفاقاتی که افتاد، با توجه به خشکسالی در سال آبی گذشته میزان تولید نیروگاه‌های برق آبی کاهش پیدا کرد و این در شرایطی بود که مصرف برق تا ۱۰ درصد افزایش داشت"، گفت: با این حال میزان تحویل نفت کوره به نیروگاه‌ها مانند سال گذشته ۶ میلیارد لیتر بوده و بخش عمده سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها گازوئیل است.

وی ادامه داد: در سال جاری حدود ۱۵ میلیارد لیتر سوخت تحویل نیروگاه‌ها شده؛ امروز با کسری نفت کوره برای صادرات مواجه هستیم اما به دلیل مصرف بالای گاز در بخش خانگی که در برخی روزها به ۶۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسید و تراز منفی ایجاد می‌کرد، که موظف به تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها و صنایع عمده‌ایم.

سالاری خاطرنشان کرد: در دنیا از نفت کوره و حتی زغال‌سنگ در نیروگاه ها استفاده می‌کنند، اما در کنار آن روش‌های زیست‌محیطی را نیز مورد توجه قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه مصوبه وزیر سابق نفت برای توسعه برندینگ در جایگاه‌های سوخت، اهدافی را پیش‌بینی کرده بودند تا جایگاه‌ها کنترل شوند و طرح دیسپچینگ و کهاب اجرا شود، افزود: اکنون ۷۸ برندینگ برای جایگاه‌های سوخت در کشور وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه "باید برای تعیین کارمزد در نظام حق‌العمل‌کاری جایگاه‌های سوخت غربالگری انجام شود"، گفت: تلاش این است که از خود شرکت‌های حمل و نقل در جلسات حضور داشته باشند تا نحوه تعیین قیمت کارمزد منطقی شود.

معاون وزیر نفت در خصوص طرح دولت برای اختصاص سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها خاطرنشان کرد: این طرح در مراحل مطالعه و آزمایشی قرار دارد و برای اجرای آن اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar