تدبیر دولت برای مقابله با ناترازی بنزین

سه شنبه 18 مهر 02 ساعت 13:21
تدبیر دولت برای مقابله با ناترازی بنزین

هم‌زمان با وعده علی‌آبادی وزیر صمت در خصوص تولید خودروهای برقی و تاکید اخیر معاون این وزارت‌خانه مبنی بر طرح بومی‌سازی خودروهای برقی تا سال ۱۴۰۴، وزارت نفت نیز در جریان تفاهم‌نامه‌ای با وزارت دفاع به دنبال ایجاد ۴۰۰ جایگاه جدید CNG با هدف توسعه عرضه CNG است؛ تصمیماتی که اگر چه در جهت حرکت هماهنگ با برنامه برقی‌سازی خودروسازان در دنیا است اما بیش از همه به نظر می‌رسد با رکودشکنی مصرف بنزین به عنوان راهکاری برای کاهش مصرف بنزین و تبعات آن در کشور در نظر گرفته شده است.

براساس آماری که روز گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم اعلام کرد، مصرف بنزین در ایران ۲.۵  برابر کشورهای صنعتی است و از نگاه وی با توجه به رکورد مصرف ۱۳۷ میلیون لیتری در روز باید تدبیری برای بهینه‌سازی نحوه مصرف سوخت در کشور اندیشیده شود.

در شرایطی که وزارت صمت به دنبال توسعه خودروهای برقی است و وزارت نفت با ایجاد جایگاه‌های جدید درصدد افزایش ظرفیت عرضه CNG است بهترین گزینه برای جایگزینی با خودروهای بنزینی چه مدل خودروهایی است؟ آیا در شرایطی که کارشناسان نبود زیرساخت‌های لازم را مانع بزرگی برای توسعه خودروهای برقی در کشور می‌دانند، بهترین گزینه برای کاهش مصرف بنزین می‌تواند خودروهای گازسوز باشد؟

یکی از موضوعات مطرح شده در مورد استفاده از خودروهای کم مصرف، این است که چرا باید به سمت خودروهای گازسوز حرکت ‌کنیم؟ چرا مانند مابقی کشورها به سمت توسعه خودروهای برقی حرکت نکردیم؟ این موضوع مهمی است که برای تدوین برنامه‌ریزی و استراتژی صنعت خودرو و بقیه حوزه‌های مشابه حائزاهمیت خواهد بود.

در خصوص تولید خودروهای برقی، کارشناسان صنعت خودرو توانایی فناوری کشور در ساخت خودرو برقی را در حد نمونه می‌دانند و معتقدند که تولید انبوه تجاری‌سازی خودروی برقی در کشور نیازمند زمان و زیرساخت‌های کافی است.

در این میان وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تولید و عرضه خودروهای برقی در کشور تاکید دارد اما همچنان موضوع نبود زیرساخت‌های توسعه خودروهای برقی به‌رغم ایجاد تعدادی جایگاه شارژ خودروهای برقی همچنان مورد نقد کارشناسان به خصوص فعالان صنعت سی ان جی است.

از نگاه متولیان صنعت سی ان جی در صورت ایجاد برخی زیرساخت‌های خودرو برقی در کشور باز هم ابهام اصلی سهم خودروهای برقی در سبد سوخت کشور است که با توجه به عدم تولید انبوه خودروهای برقی، این سهم بسیار ناچیز خواهد بود؛ موضوعی که این روزها با توجه به اظهارات متولیان وزارت صمت در خصوص توسعه خودروهای برقی مورد نقد فعالان صنعت سی ان جی در کشور نیز قرار گرفته است.

کارشناسان صنعت سی ان جی معتقدند که در کشور ما منابع گازی زیادی وجود دارد و به جای اینکه به سمت تولید خودروهای برقی برویم که مصرف برق زیادی دارد، بهتر است به سمت خودروهای گازسوز برویم چرا که با توجه به منابع عظیم گاز و شبکه گسترده خطوط انتقال گاز مزیت نسبی کشور ما جایگزینی سوخت سی ان جی با بنزین است.

دوگانه سوز کردن خودروها، سریع ترین راهکار کاهش مصرف بنزین

محسن جوهری رئیس انجمن سی ان جی کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو معتقد است که ایران دارای بیشترین منابع گازی دنیا پس از روسیه است و گسترده‌ترین شبکه خطوط انتقال گاز را ایران دارد و روزانه امکان عرضه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز را برای حدود ۸ میلیون خودرو در کشور داریم بنابراین زیرساخت بی‌نظیری در کشور برای عرضه و مصرف سی ان جی ایجاد شده است.

وی ضمن انتقاد به اظهارات اخیر وزیر صمت در خصوص تولید خودروهای برقی گفت: به جهت اینکه در کشور ما زیرساخت تولید و استفاده از خودروهای برقی وجود ندارد و ایجاد این زیرساخت در کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد و از طرفی خودروهای بنزینی کشور پرمصرف هستند، سریع‌ترین راهکار کاهش مصرف بنزین دوگانه سوز کردن این خودروها است. بنابراین بهترین گزینه در شرایط کنونی که بنزین رکورد مصرف روزانه را در کشور شکسته است، استفاده از خودروهای گازسوز و توسعه سی ان جی در کشور است.

وی با توجه به اینکه صنعت خودرو در دنیا به سمت خودروهای برقی در حرکت است معتقد است که ایران نیز چاره ای جز حرکت در این مسیر ندارد اما این امر نیازمند ایجاد زیرساخت‌های کافی است که در حال حاضر فراهم نیست.

به‌رغم افزایش تولید دوگانه سوزها، مصرف سی ان جی ۱۷ درصد کاهش یافت

این مقام صنفی در صنعت سی ان جی کشور مهمترین مزیت نسبی کشورمان را استفاده از سی ان جی به جای بنزین دانست و تاکید کرد: صنعت سی ان جی کشور با توسعه نامتوازن مواجه شده و به رغم زیرساخت‌های لازم و وجود بیش از ۲۵۰۰ جایگاه سی ان جی در کشور و طرح ایجاد ۴۰۰ جایگاه جدید دیگر در سال جاری که امکان عرضه روزانه سوخت سی ان جی برای حدود ۸ میلیون خودرو را فراهم می‌کند، اما در بخش تقاضا از لحاظ کمی و کیفی مشکلات زیادی وجود دارد. از لحاظ کمی با ظرفیت عرضه موجود نیاز به حدود ۴ میلیون خودرو دوگانه سوز داریم و از لحاظ کیفی نیاز فوری به ساماندهی و نوسازی و ارتقا ایمنی خودروهای دوگانه سوز موجود در کشور داریم تا از بروز حوادث انفجار در جایگاه‌ها جلوگیری شود.

جوهری در ادامه به آمار وزارت صمت و تولید ۲۲ هزار و ۳۱۱ دستگاه خودرو دوگانه سوز طی شش ماهه ۱۴۰۲ در کشور اشاره کرد و گفت: اگر چه بر اساس این آمار تولید دوگانه سوزها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما مصرف سی ان جی در کشور در مقایسه با شش ماهه سال گذشته ۱۷ درصد کاهش داشته است. سهم سی ان جی در سبد سوخت در سال گذشته حدود ۲۱ درصد بود اما امسال به ۱۴ درصد رسیده و این نشان از کاهش مصرف گاز سی ان جی در کشور دارد.

وی با توجه به برخی استدلال‌ها در خصوص تاثیر افت تقاضا در جریان تولید و مصرف خودروهای دوگانه سوز در کشور گفت: در یکی دو سال گذشته که بازار فروش و تقاضای خودرو بسیار داغ و ملتهب است این سوال مطرح می‌شود که اگر خودروسازان در جریان طرح‌های فروش خود، خودروهای دوگانه سوز را که فاصله قیمتی قابل توجهی با خودروهای بنزینی دارند عرضه می‌کردند، آیا با اقبال مشتریان مواجه نمی‌شد؟

توسعه سی ان جی، کشور را از ناترازی بنزین نجات می‌دهد!

وی با بیان در صورتی که خودروسازان خودروهای دوگانه سوز را تولید می‌کردند قطعا با تقاضای خوبی مواجه می‌شد، به برخی محدودیت‌های اخیر جایگاه‌های عرضه بنزین در کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: به هر حال دولت در ماه‌های اخیر با توجه به رکورد مصرف بنزین ناگزیر به برخی محدودیت‌ها برای عرضه بنزین شده است، طبعا اگر مردم خودروهای دوگانه سوز داشته باشند با پرکردن مخزن گاز، دیگر دغدغه‌ای با کمبود عرضه بنزین نخواهند داشت و در سال‌های آتی که دولت ناگزیر به اصلاح قیمت عرضه بنزین خواهد بود به راحتی می‌توانند از سوخت ارزان سی ان جی استفاده کنند.

رئیس انجمن سی ان جی در ادامه، مشکلات مربوط به توسعه خودروهای گازسوز را نبود متولی قوی دولتی در صنعت سی ان جی کشور دانست و تاکید کرد: به طور قطع دولت سیزدهم نیز خواستار توسعه خودروهای گازسوز در کشور است و تفاهم‌نامه اخیر ایجاد ۴۰۰ جایگاه سی ان جی در کشور نشانه‌ای از حمایت و تمایل دولت است اما مشکل اصلی در جریان توسعه این صنعت و تولید خودروهای دو گانه سوز نبود متولی قوی دولتی در حوزه سی ان جی است.

جوهری در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که تقاضا برای سی ان جی افزایش یابد و خودروهای دوگانه سوز بیشتری به ناوگان کشور اضافه شود علاوه بر ارزآوری مناسب، منافع کشور را به همراه خواهد داشت و در این شرایط کشور از ناترازی بنزین نجات خواهد یافت.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar