دلیل حساسیت شهر‌های بزرگ برای استفاده از کارت سوخت چیست؟

یکشنبه 20 مرداد 98 ساعت 10:33
دلیل حساسیت شهر‌های بزرگ برای استفاده از کارت سوخت چیست؟

مردانی گفت: حساسیت شهر‌های بزرگ برای استفاده از کارت سوخت به دلیل تطبیق نداشتن شمار خودروها با مصرف سوخت بیشتر است.

صادق مردانی کارشناس حوزه انرژی  در مورد استفاده از کارت‌های سوخت اظهار کرد:  در حال حاضر اعداد و ارقامی مبنی بر استفاده از کارت سوخت در دسترس نیست؛ با استفاده از کارت سوخت می‌توان میانگین و گپ بین تولید و مصرف بنزین  در کشور را رسماً بدست آورد. این اعداد و ارقام در مصرف سوخت این اجازه را به ما می‌دهد تا برای دیگر صنایع خود تصمیم گیری‌های دقیق‌تری را در پیش بگیریم.

او یک از ویژگی‌های وجود کارت سوخت را  مدیریت و کنترل سوخت کشور و اطلاع از وضع سوخت استفاده شده در هر شهر و هر خودرو دانست و  ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی، مشخص شدن استفاده سوخت در هر خودرو است، این عمل موجب می‌شود تا بتوان به موارد استفاده بی رویه افراد از سوخت مشکوک و از قاچاق یا سوء استفاده از منابع طبیعی جلوگیری کرد.

مردانی در مورد حساسیت بیشتر شهر‌های بزرگ به استفاده از کارت سوخت بیان کرد: کلان شهر‌هایی مثل تهران که میزان سوخت مورد نیاز آن‌ها با شمار خودروهای موجود مطابقت ندارد، نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد؛ که استفاده از این تکنولوژی (کارت سوخت) اجازه مدیریت مصرف و سقف گذاری برای اصلاح الگوی مصرف را هم می‌دهد.

این کارشناس حوزه انرژی استفاده از کارت سوخت را مقدمه‌ای بر مسیر کنترل و اصلاح الگوی مصرف جامعه دانست و گفت: اگر شرکت ملی پخش و پالایش نفت بخواهد اقدامات بیشتری در زمینه مدیریت مصرف سوخت اعمال کند باید ابتدا میزان مصارف استان‌ها و کلان شهرها را در دست داشته باشد که این آمار در اقدام اولیه این شرکت محقق خواهد شد.

او بیان کرد:  عقیده دارم اگر قرار است به فردی کارت سوخت شخصی تعلق بگیرد؛ آن افراد باید از دهک‌های پایین جامعه باشد تا باتوجه به شرایط آسیب پذیر زندگی اشان برای استفاده از بنزین امتیاز ویژه‌ای داشته باشند. در واقع باید تفاوتی در تخصیص منابع ملی بین فردی که خودرو معمولی دارد با فردی که خودروهای لوکس سوار می‌شود وجود داشته باشد.

صادق مردانی در پایان  استفاده از کارت سوخت‌های متعلق به جایگاه داران را از عوامل تحریک بازار سیاه دانسته و کنترل میزان مصرف آن را هم از اقدامات مهم وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران تلقی کرد.

باشگاه خبرنگاران

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar