رانندگان مراقب کارت سوخت خود باشند

شنبه 29 شهریور 99 ساعت 11:50
رانندگان مراقب کارت سوخت خود باشند

اگرچه اوایل امسال پس از مفقودی، درخواست کارت سوخت داده ام، اما با وجود مراجعات بسیار همچنان گفته می شود باید منتظر بمانم و متاسفانه چند ماهی است که تحمیل هزینه سوخت گیری آزاد بنزین، شرایط را برایم سخت کرده است.

خیلی از دارندگان خودرو عقیده دارند که سهمیه ۶۰ لیتری بنزین در ماه کفاف نیازهای آنها را نمی دهد و در ماه ناچارند حداقل یک تا دو مرتبه بنزین را به طور آزاد سوخت گیری کنند. مطابق آمارهای موجود بین ۲۸ تا ۳۸ درصد مصرف سوخت بنزین در استان اصفهان به طور آزاد و بقیه با سهمیه دولتی زده می شود که بخشی مربوط به کمی میزان سهمیه و بخشی به صاحبان خودروهایی برمی گردد که بنا بر دلایلی کارت سوخت ندارند و ماه هاست در انتظار دریافت کارت خود هستند.

استفاده از کارت سوخت از تابستان سال پیش برای تمام افرادی که خودروی بنزینی داشتند، الزامی شد تا مقدمه‌ای برای سهمیه‌بندی بنزین در آبان ماه همان سال باشد. با این حال در ابتدا افراد این موضوع را جدی نگرفتند و با اعلام سهمیه‌بندی صف درخواست صدور کارت سوخت طولانی شد، اما به تدریج با دسترسی افراد به کارت‌های سوخت خود، ‌این صف کوتاه‌تر شد و فاصله بین درخواست تا صدور کارت به کمتر از ۴۰ روز رسید.

با شیوع کرونا در کشور و به ویژه از ابتدای امسال متقاضیان درخواست کارت سوخت این گلایه را دارند در مدت مشخص دو ماهه، کارت سوخت به دست شان نرسیده است. البته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی چندی پیش اعلام کرد که مدت زمان انتظار برای صدور کارت سوخت حداکثر سه ماه است،  اما امروز مردم در اظهار نظری متفاوت گلایه دارند که حتی با گذشت چهار ماه بیشتر نه تنها کارت سوخت به دست آنها نرسیده و در پیگیری های مختلف از پلیس +۱۰ و حتی در سایت اعلامی از طرف شرکت پخش فراورده های نفتی، پاسخ درستی دریافت نمی کنند، متاسفانه ناچارند بنزین را به طور آزاد سوخت گیری کنند که در وضعیت فعلی بار زیادی به هزینه های آنها اضافه خواهد شد، از طرف دیگر نگرانند که تکلیف سهمیه چند ماه ذخیره کارت شان از گذشته چه خواهد شد؟

یکی از متقاضیان درخواست المثنی کارت سوخت، می گوید: کارت سوخت خود را اوایل امسال گم کردم و با وجود پیگیری های بسیار در نهایت خرداد ماه درخواست مفقودی و صدور کارت سوخت المثنی در دفتر پلیس +۱۰ دادم و با وجودی که در آن زمان اعلام شد، کارت سوخت در مدت ۲ ماه صادر می شود اکنون پس از گذشته بیش از ۳ ماه هنوز کارت به دستم نرسیده است و هربار پیگیری می کنم، عنوان می شود تا هفته و یا ماه آینده کارت به دست شما می رسد.

او با انتقاد از پروسه طولانی کارت سوخت، تصریح می کند: متاسفانه بعد از سهمیه بندی و آزاد شدن نرخ آن، هزینه بالایی به دیگر هزینه های زندگی ام اضافه شده و دولت و یا هیچ نهاد دیگری پاسخگو نیست.

خانم دیگری که به گفته خودش بیش از سه ماه است درخواست کارت سوخت داده، می گوید: متاسفانه در این چند ماه ناچار شده ام به طور آزاد بنزین بزنم و با توجه به نرخ بالای آن در هر بار تنها ۱۰ لیتر سوخت گیری می کنم و در وضعیتی که کرونا است تعداد مراجعات من به پمپ بنزین بیشتر شده است.

او ادامه می دهد: هرچند ممکن است ۱۰۰ لیتر در ماه به طور آزاد بزنم، اما از لحاظ روانی نمی توانم یک باک کامل را ۳۰ یا ۴۰ لیتر پر کنم و هر بار سوختگیری ۱۰ لیتری، شاید جوابگوی سه روزم باشد.

مرد جوانی می گوید: سال پیش کارت سوخت برادرم گم شد و بعد از درخواست مجدد، کارت سوخت المثنی بعد از ۲ ماه صادر شد، اما برای من بعد از درخواست از اردیبهشت ماه هنوز هیچ کارتی به دستم نرسیده است.

او تاکید می کند: ای کاش وعده دو یا سه ماهه برای صدور کارت سوخت عملی شود تا امروز ما در بلاتکلیفی کارت سوخت نمانیم.

مرد میانسالی می گوید: اوایل امسال پس از خرید خودرو جدید، صاحب قبلی آن اطلاع داد که کارت سوخت خودرو گم شده است، بنابراین بعد از سند زدن همزمان به دفتر پلیس +۱۰ مراجعه و اعلام مفقودی کارت سوخت را دادم، آن زمان گفته شد از زمان درخواست تا صدور کارت در پروسه ای دو ماهه صادر می شود و سهمیه سوختم در آن ذخیره می شود، اما امروز بعد از چهار ماه همچنان ناچار به زدن بنزین به صورت آزاد هستم و در آخرین پیگیری گفته شد، کارت سوخت های درخواستی فروردین ماه در حال صدور است و شاید کارت سوختم در شهریور ماه صادر شود.

خانم جوانی که برای پیگیری کارت سوخت به دفتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده می گوید: سه ماه است درخواست کارت سوخت داده ام. چندی پیش سایتی اعلام شده که براساس آن می توانم متوجه شوم کارت سوخت در کدام مرحله است. 

او ادامه می دهد: یک ماه پیش با مراجعه به این سایت، در پیامی عنوان شد که «کارت هوشمند سوخت برای صدور ارسال شده است» که متاسفانه نه تنها ارسال نشد بلکه اکنون پس از یک ماه همچنان همان پیام را می دهد و هنوز ناچارم بنزین را به صورت آزاد سوخت گیری کنم.

او تصریح می کند: شرایط زندگی امروز بسیار سخت و هزینه ها بسیار بالاست، متاسفانه گاهی هزینه بنزین آزاد را ندارم و ناچارم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنم که به خاطر شیوع کرونا ریسک آن بسیار بالاست.

خانم جوانی هم می گوید: ۲۴ اردیبهشت ماه بعد از اعلام مفقودی، درخواست کارت سوخت دادم و با وجودی که عنوان شد کارت در مدت دو ماه صادر می شود، همچنان هیچ جواب درستی دریافت نکرده ام و در این مدت بعد از هر بار پیگیری گفته می شود، کارت یک هفته و یا یک ماه دیگر صادر می شود، اما تا به امروز هنوز کارت سوخت به دستم نرسیده است.

او ادامه می دهد: پس از درخواست کارت سوخت و به نتیجه نرسیدن پیگیری ها، با پدرم به دفتر شرکت پالایش نفت مراجعه کردم که پاسخ آنها این بود که باید از دفتر پلیس +۱۰ پیگیری کنیم و در حیطه اختیار ما نیست، تا اینکه هفته پیش با مراجعات بسیار، برای پیگیری شماره تلفنی در تهران داده شد که عنوان شد درخواست کارت سوختم ۳۰ خرداد ماه یعنی ۴۰ روز بعد از درخواست مان در دفتر پلیس +۱۰ ثبت شده و کارت سوخت تا آخر شهریور ماه صادر می شود.

مراجعه کننده دیگری هم می گوید: به خاطر فعالیت خاص شغلی ام ناچار به استفاده از خودرو شخصی در سطح شهر هستم و بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ لیتر مصرف ماهانه دارم که بعد از مفقود شدن کارت سوختم هر ماه باید این میزان سوخت را به صورت آزاد سوخت گیری کنم که این فشار شدید اقتصادی به من وارد کرده است.

او اضافه می کند: به خاطر اینکه خودرو و کارت آن به نام پدرم بود، آبان ماه برای دریافت رمز کارت آن مراجعه نکرده بود، چند ماهی ناچار به زدن بنزین آزاد کردم و به تعداد این ماه ها ذخیره بنزین داشتم که با شیوع کرونا از اسفند ماه و تا فروردین ماه در قرنطینه ماندم و نزدیک به ۳۰۰ لیتر ذخیره کارت سوختم بود و متاسفانه بعد از آن کارت سوخت مفقود شد و اکنون نمی دانم با گذشت چند ماه این سهمیه در کارتم باقی خواهد ماند و یا سوخته است و متاسفانه جواب درستی دریافت نکرده ام.

رئیس انجمن جایگاه داران استان اصفهان هم در این خصوص می گوید: مطابق آمارها بین ۲۸ تا ۳۸ درصد مصرف سوخت استان با کارت آزاد و بقیه با سهمیه دولتی انجام می شود و باعث شده تا مصرف سوخت کشور از حدود ۹۵ میلیون لیتر در روزانه در سال گذشته به ۷۴ میلیون لیتر در سال جاری کاهش یابد.

پیمان کامران با اشاره به اینکه کاهش ۲۵ میلیون لیتری مصرف سوخت حاکی از این است که به خاطر افزایش نرخ بنزین، مردم ناچار به مصرف کمتر این سوخت هستند، اظهار می کند: این اتفاق به نوعی موجب کاهش درآمد جایگاه ها در تورم کنونی شده است.

وی با تاکید بر اینکه فقدان کارت سوخت برای بسیاری از خودروها مشکلات متعددی ایجاد کرده است، گفت: کارت مفقود شده برای درخواست جدید اولویت بندی می شود که خودرو عمومی یا خصوصی است، بنابراین مطابق برنامه ریزی باید کارت سوخت خودروهای عمومی همچون تاکسی و اتوبوس بین ۳۰ تا ۴۵ روز صادر شود، اما صدور کارت سوخت برای خودروهای شخصی بیش از پنج ماه طول می کشد.

وی علت طولانی بودن پروسه آماده شدن کارت سوخت را نبود کیت و تولید آن توسط شرکت پخش فراورده های نفتی می داند و می افزاید: به نوعی پیگیری جایگاه داران و مردم برای سرعت بخشی در تحویل کارت سوخت به نتیجه نرسیده و فردی که کارت سوختش مفقود می شود تا پنج ماه ناچار است بدون کارت سوختگیری آزاد کند.

رئیس انجمن جایگاه داران استان اصفهان می افزاید: وقتی که کارت مفقود می شود در اولین اقدام، متقاضی باید گم شدن کارت را به دفتر پلیس ۱۰+ اطلاع داده و پرینت کارت سوخت خود را بگیرد تا مشخص شود آخرین بار در کدام منطقه و جایگاه سوخت گیری کرده است.

وی می گوید: اگر راننده ای در جایگاه کارت سوخت خود را جا بگذارد، جایگاه دار موظف است کارت سوخت را به مدت ۲۴ ساعت در جایگاه نگه داشته، اما اگر راننده مراجعه نکرد و یا کارت سوخت به نام وی نبود، شخص باید به شرکت پخش فراوده های نفتی مراجعه و با ارائه گواهی، کارت خود را دریافت کند.

کامران تاکید می کند: در مکاتبات بسیار مسئولان سامانه بعضا عنوان می کنند که به خاطر نبود کیت، تولید و صدور کارت سوخت جدید تا پنج ماه طول می کشد.

وی در ادامه با اشاره به نبود قطعات مورد نیاز سامانه هوشمند سوخت برای جایگاه ها، اظهار می کند: متاسفانه ۲۰ درصد نازل های سوخت استان به خاطر خرابی سامانه هوشمند سوخت، از مدار خارج شده اند که موجب مشکلاتی برای مردم و ایجاد صف در برخی ساعات پیک شده است که با وجود پیگیری های انجام گرفته پیمانکار تنها قطعه خراب را با یک تعمیر جزیی نصب می کند که دوباره شاهد خرابی دوباره آن می شویم.

به گفته رئیس انجمن جایگاه داران استان اصفهان، سیستم سامانه هوشمند از کارت سوخت تا تجهیزات جایگاهی، عمری بیش از ۱۰ سال دارد که از آن زمان تاکنون، به شدت فرسوده شده و قطعات آن به نوعی در بازار نیست.

وی با ذکر اینکه هزینه تعمیر سامانه هوشمند سوخت بر عهده جایگاه داران است، تاکید می کند: دولت ابتدا وعده پرداخت هزینه های سامانه را داده بود، اما اکنون نه تنها این هزینه پرداخت نمی شود، بلکه هر بار خرابی این سامانه، باعث اخلال در سیستم سوخت جایگاه ها می شود.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar