بانک‌ها برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده همکاری نمی‌کنند

چهارشنبه 2 مرداد 98 ساعت 11:37
بانک‌ها برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده همکاری نمی‌کنند

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده هم اکنون متوقف شده و یکی از دلایل آن این است که بانک‌ها برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده تمایلی به پرداخت تسهیلات ۱۸ درصدی ندارند و در این مورد همکاری نمی‌کنند.

مرتضی ضامنی افزود: هم اکنون هیچ بانکی تسهیلات ۱۸ درصدی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نمی‌دهد و تمایل دارند که سود این تسهیلات را حتی به مرز ۲۳ درصد هم برسانند.

وی اعلام کرد: با تسهیلات ۱۸ درصدی هم رانندگان تاکسی که اقدام به نوسازی خودروهای خود کرده بودند، توان بازپرداخت اقساط را به سختی داشتند و در صورتی که سود تسهیلات به بیش از ۲۳ درصد برسد، به هیچ عنوان رانندگان متقاضی برای نوسازی تاکسی‌ها توان بازپرداخت اقساط را نخواهند داشت.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشوری ادامه داد: همکاری نکردن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به عنوان یکی از عوامل یاعث شده است که طرح نوسازی تاکسی‌ها متوقف شود. در طرح نوسازی سال ۹۶ که قیمت خودرو ۳۴ میلیون تومان بود، ۲۰ میلیون تومان تسهیلات ۱۶ درصد و پنج میلیون تومان ارزش گواهی اسقاط بود و مابقی قیمت خودرو توسط شخص متقاضی پرداخت می‌شد، اما هم اکنون خودروی ۳۵ میلیون تومانی ۷۸ میلیون تومان شده و مشکلات تسهیلات ۲۰ میلیونی داریم، چون که این تسهیلات دیگر پاسخگو نیست و بانک‌ها هم در پرداخت تسهیلات همراهی لازم را ندارند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی بانک‌ها، گمرک و گروه خودروساز و همچنین اتحادیه تاکسیرانی فرآیند اجرایی را برعهده دارند. برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی قرار شد که ۹۰ هزار تاکسی نوسازی شود و در این زمینه بانک‌های ملت، تجارت و پارسیان عهده‌دار واگذاری تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی شدند. ولی به مرور که طرح نوسازی جلوتر رفت، در حوزه بانکی مشکلاتی به وجود آمد که در نهایت به توقف طرح نوسازی تاکسی‌ها منجر شد.

وی گفت: خدمات گمرک بسیار مهم است؛ چون که در فرآیند نوسازی خودروهای فرسوده مراکز اسقاط دو عدد گواهی اسقاط را که به ارزش پنج میلیون تومان محاسبه شده است، از محل گمرک از بودجه کشوری کارسازی می‌کردند و پنج میلیون تومان هم از خود متقاضی کسر می‌شد و به این ترتیب خودروساز هم می‌توانست از تخفیفات گمرکی در این زمینه برخوردار شود.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور ادامه داد: طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی چندین سال متوقف شده بود تا اینکه از ابتدای سال ۹۵ دوباره این طرح آغاز و قرار شد که با حجم ۱۸۶ هزار دستگاه تاکسی که به سن فرسودگی ۱۰ سال بر اساس قوانین موجود مصوبه هیات وزیران رسیده بودند، این نوسازی انجام شود. اما در این مسیر انباشت فرسودگی تاکسی‌ها و همچنین اعتباراتی که برای بخش گمرک و نوسازی در نظر گرفته شده بود، با هم تناسب نداشت.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ با وضعیت کنونی، اعمال تحریم‌ها و تورم، قیمت خودرو چندین برابر افزایش داشته و این موضوع باعث شده است که نوسازی ناوگان تاکسیرانی متوقف شود، ولی با ایران خودرو مذاکراتی شده است و در جمع بندی که داشتیم قرار شد که امسال ۱۰ هزار تاکسی از این طریق نوسازی شوند.

ضامنی افزود: تحویل ۱۰ هزار خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نسبت به فرسودگی تاکسی‌ها بسیار اندک است و تنها شامل هفت درصد از انباشت تاکسی‌های فرسوده خواهد شد و این در حالی است که تا پایان امسال ۱۹۲ هزار تاکسی به سن فرسودگی می‌رسند، ولی هم اکنون هم ۱۵۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم که ۴۷ درصد ناوگان تاکسیرانی را شامل می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۰ شمار تاکسی‌های فرسوده به ۲۴۰ هزار دستگاه برسد که شامل ۷۵ درصد ناوگان تاکسیرانی است.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar