افزایش ظرفیت اتوبوسرانی تهران

چهارشنبه 7 اردیبهشت 01 ساعت 11:21
افزایش ظرفیت اتوبوسرانی تهران

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین ۱۳۳۵ به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی  تأسیس شد. طی این ۶۵ سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده و مدیران شهری معتقدند طی دو سال گذشته به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت ترین سال‌ها برای اتوبوسرانی پایتخت بوده است.

در دو سال گذشته تیغ کرونا بر روی گلوی اتوبوسرانی قرار گرفت و کاهش آمار مسافران از یک طرف و فرسودگی از طرف دیگر نفس اتوبوسرانی پایتخت را به شماره انداخت. مدیران شهری می گویند وضعیت اتوبوسرانی نامساعد است، این بخش نیاز به احیا دارد و با اقدامات شهری به تنهایی نمی توان از پس حال زار اتوبوسرانی بر آمد و کمک های دولتی امری ضروری است.

با آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید اما وضعیت رو بهبودی رفته و اخیرا ۱۱۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران افزوده شده است. دولت و شهرداری هم در تعامل با یکدیگر گام‌هایی در این زمینه برداشته‌اند و قرار است طی توافق با دولت تا آخر سال ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در قبال تهاتر نفت برای تهران اختصاص یابد.

مدتی پیش هم هم شهردار تهران و معاونان آن به دیدار آیت الله رئیسی رفتند و موضوع حمل ونقل عمومی از مباحث اصلی این جلسه بود.رئیس‌جمهور در این جلسه تاکید کرد که رفع مشکلات شهری هرچه بهتر جهت خدمت رسانی بیشتر به شهروندان انجام گیرد همچنین یکی از محورهای مورد تاکید رئیس جمهور مسئله هوشمندسازی همه جانبه خدمات شهری به ویژه حمل و نقل عمومی بود تا در این راستا هم کیفیت خدمات افزایش یابد و هم هزینه‌ها کمتر شود. معاونان شهردار که در این جلسه حضور داشتند بیان کردند؛ بزودی شاهد حمایت هرچه بیشتر دولت در حوزه‌های مختلف شهری به ویژه حمل و نقل خواهیم بود چرا که امروز گام جدیدی در مسیر تعامل دولت و شهرداری برای حل مشکلات شهر و عقب ماندگی های گذشته آغاز شد.

راه اندازی قرارگاه‌های مختلف از جمله قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک نیز هم از اقدامات انجام گرفته در همین راستا است که اخیرا دومین جلسه قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک به ریاست علیرضا زاکانی، شهردار تهران و با حضور حضور سید مجتبی شفیعی، معاون شهردار و جمعی از مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران برگزار شد. در این جلسه بیش از ۵۰ پروژه مهم حوزه حمل و نقل و ترافیک در قالب سامانه‌های مرتبط مثل اتوبوسرانی، مترو، تاکسیرانی، حمل و نقل پاک و انسان‌محور، مدیریت هوشمند ترافیک معابر و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

۱۴۰۰ دستگاه از مدارج خارج شده را بازسازی خواهیم کرد

علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره آخرین اقدامات انجام گرفته برای بهبود وضعیت اتوبوس های پایتخت گفت: در بخش اتوبوسرانی ۱۴۰۰ دستگاه از مدارج خارج شده را بازسازی خواهیم کرد که از این تعداد ۴۰۰ دستگاه دو کابین و ۱۰۰۰ دستگاه تک کابین است، همچنین در تلاش هستیم تا ۱۰۰۰ دستگاه مخزن گاز اتوبوس را تعویض کنیم.

درخواست واردات ۱۰۰۰ دستگاه را ارائه کرده‌ایم

وی با بیان اینکه در کنار نوسازی ناوگان شهری، ۹۰۰ دستگاه از سوی وزارت کشور وارد خواهد شد، تأکید کرد: همچنین درخواست واردات ۱۰۰۰ دستگاه را ارائه کرده‌ایم که این طرح در کمیسیون زیربنایی دولت موافقت شده و باید در صحن دولت به تصویب برسد.

افزایش ۱۵۰ درصدی ظرفیت اتوبوسرانی در ۲۱۰ خط

زاکانی از افزایش ۱۵۰ درصدی ظرفیت اتوبوسرانی در ۲۱۰ خط در سال ۱۴۰۱ خبر داد و یادآور شد: با این اقدامات حوزه حمل و نقل شهری برای مردم به حد قابل قبول خواهد رسید. همچنین با توجه به اینکه تامین و نوسازی ۱۰ هزار تاکسی و ون از وظایف شهرداری به شمار می‌آید، از این‌رو طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در این بخش ۲۰۰۰ ون بازسازی و ۵۰۰ دستگاه جدید وارد خواهد شد، البته تامین این امکانات به عنوان کف خدمات در نظر گرفته شده که ما به دنبال خدمات بالاتر از این حد هستیم.

اولویت‌های اتوبوسرانی از زبان معاون شهردار

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در این زمینه گفت: توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در افق چهارساله به عنوان اولین اولویت این سامانه در نظر گرفته شده است. این اقدام نیازمند منابع مالی ۲۰ هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان است.

شفیعی درباره جزئیات این اولویت توضیح داد: ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین مربوط به قرارداد وزارت کشور با هزینه سرمایه گذاری هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از سمت شهرداری، ۷ هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان از سمت دولت و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت است؛ اقدام بعدی در این اولویت، تأمین هزار دستگاه اتوبوس کم کارکرد وارداتی با هزینه ۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی از سمت شهرداری تهران است.

اختصاص ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی برای تهران

وی بیان داشت: تأمین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی از قرارداد وزارت کشور با هزینه سرمایه گذاری ۲۸۰ میلیارد تومان از سمت شهرداری، ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از سمت دولت و ۸۸۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت در دستور کار است.

همچنین۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی بخش خصوصی با هزینه سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد تومان از سمت دولت، ۹۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت و ۳ هزار و ۸۰ میلیارد تومان از سمت بخش خصوصی جزو پروژه دیگر اولویت نخست سامانه اتوبوسرانی است.

وی اولویت دوم سامانه اتوبوسرانی را بازسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی در مدت زمان چهار سال اعلام کرد و گفت: این پروژه شامل بازسازی ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین با هزینه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان و بازسازی ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین با هزینه ۳۶۰ میلیارد تومان است؛ محل تأمین منابع این اولویت فقط از سمت شهرداری تهران ممکن است.

شهردار تهران دستور جذب ۴۵۰ راننده را صادر کرد

معاون شهردار تهران ضمن اشاره به اولویت بعدی ساماندهی نیروی انسانی و راننده در شرکت واحد، بیان کرد: درحال حاضر ۱۰۵۹ راننده پایه یک وجود دارد که تا پایان سال ۳۰۰ راننده بازنشسته می‌شوند. در حال حاضر هزار و ۴۱ نفر کسری راننده وجود دارد که بخشی از این آمار مربوط به ناوگان خصوصی و بخش دیگر ناوگان ملکی می‌شود. شهردار تهران دستور جذب ۴۵۰ راننده را صادر کرد که جذب ۲۰۰ راننده نهایی شده و ۲۵۰ راننده دیگر باقی مانده است. پیشنهاد می‌شود که از شرکت‌های تأمین نیرو برای جذب راننده استفاده شود.

لزوم بازنگری فنی مهندسی در خطوط اتوبوسرانی

شفیعی اولویت چهارم را تعویض مخازن فرسوده اتوبوس‌های گازسوز (۱۰۰۰ دستگاه) با منابع مالی مورد نیاز ۱۰۰ میلیارد تومان در مدت زمان تحقق یک سال اعلام کرد و گفت: اولویت پنجم شامل خصوصی سازی (برون سپاری) شرکت واحد با منابع مالی مورد نیاز ۴۱۸ میلیارد تومان، است. اولویت بعدی ساماندهی خطوط اتوبوسرانی در دوره یک‌ساله است؛ مدیریت خطوط اتوبوسرانی نیازمند بازنگری فنی و مهندسی است.

وی با بیان اینکه اولویت هفتم برابر با توسعه و ساماندهی پایانه‌های اتوبوسرانی با مدت زمان اجرای چهارسال است، عنوان کرد: اولویت‌های هشتم، نهم و دهم شامل بهبود وضعیت ظاهری و طراحی ایستگاه‌های اتوبوس در یک سال، احداث کارخانه نوآوری اتوبوسرانی پایتخت ایران با حداقل منابع ۵ میلیارد تومان در دوره یک ساله و بازسازی زیرساخت‌های تعمیرگاهی و ستادی شرکت واحد با منابع مورد نیاز ۵۰ میلیارد تومان در یک سال می‌شوند.

حداقل ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای تهران نیاز داریم

درباره تمهیدات درنظرگرفته شده جهت بهبود وضعیت اتوبوسرانی به سراغ بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران رفتیم. وی در این زمینه گفت:در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های فعال در تهران بیش از ۲ هزار دستگاه است و متأسفانه طی سال‌های اخیر بی‌مهری‌های زیادی به این بخش از حمل و نقل عمومی شده  چرا که حداقل ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای تهران نیاز داریم و باید برای تامین عقب ماندگی در این بخش برنامه‌ریزی کنیم. البته این تعداد اتوبوس هم کافی نیست و برای رسیدن به سهم ۲۵ درصدی اتوبوسرانی در جابجایی مسافر باید ۱۰ تا ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشیم.

بی توجهی مدیریت شهری سابق به وضعیت اتوبوسرانی

نکاحی بیان داشت: در سال‌های اخیر، حوزه حمل‌ و نقل عمومی به‌طور اعم و ناوگان اتوبوسرانی به‌طور اخص، مورد بی‌مهری و کم‌توجهی قرار گرفته و این امر سبب شده که ناوگان و زیرساخت‌های مربوطه به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و‌حتی منابع انسانی ، عمدتاً دچار کمبود و فرسودگی و عمر بالا و بالطبع افت شدید بهره وری  شود.

وی افزود: طبیعی است که کاستی‌ها و کمبود‌های سال‌های گذشته، اثر خود را بر  کمیت و کیفیت خدمات ناوگان اتوبوسرانی بر جای گذاشته و به تبع آن، شهروندان عزیزی را که از این خدمات استفاده می‌کنند به زحمت انداخته است.ما متأسفانه میراث‌دار مشکلات تلنبار شده هستیم ولی باید راه‌حلی برای رفع مشکلات تعریف کرد و با کمک همکاران در داخل و خارج از مجموعه شهرداری به مطالبات به حق آنها پاسخ داد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: با وجود تلاش‌های خستگی‌ناپذیر رانندگان شریف و کارکنان خدوم شرکت واحد، ناوگان اتوبوسرانی تهران، سال‌های سال است که از یک عقب‌ماندگی‌ تاریخی رنج می‌برد و جبران این نقصان به یادگار مانده از ادوار گذشته نیاز به توجه و‌حمایت همه جانبه دولت و مجلس محترم شورای اسلامی از مجموعه مدیریت شهری دارد تا تجهیز و تقویت ناوگان اتوبوسرانی تهران با سرعت و‌کیفیت بیشتری انجام شود.

تغییر و تحول در اتوبوسرانی کلید خورد؟

همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها به تعداد مسافران ناوگان اتوبوسرانی پایتخت افزوده است وولی شهروندان از کمبود ظرفیت این ناوگان گلایه دارند البته شورای ششم و مدیریت شهری جدید اعلام کرده‌اند برای حمل و نقل عمومی برنامه‌های سریع، فوری و انقلابی دارند و اختصاص اتوبوس و واگن در اسرع وقت برای پایتخت از اولویت های آنها است. مدیران شهرداری تهران می‌گویند در سال جدید خبرهای خوش اتوبوسرانی دارند از افتتاح اتوبوس جدید تا اورهال اتوبوس های قدیمی و بهبود کیفیت خدمات ، حالا باید منتظر ماند و دید تغییر و تحولات در اتوبوسرانی تهران چطور خواهد بود و وضعیت ناوگان چگونه پس از ۴ سال بی توجهی مدیریت شهری سابق بهبود می‌یابد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar