آغاز عصر نوین ایمنی در محصولات سایپا

شنبه 15 آذر 99 ساعت 15:23
آغاز عصر نوین ایمنی در محصولات سایپا

ایمنی، یکی از مهمترین مشخصه های خودروها است به طوری که در بعضی قاره ها مانند اروپا، خودروسازان در صورت پاس نکردن حد نصاب امتیاز لازم در حوزه ایمنی، امکان تولید و عرضه خودروهایشان را نخواهند داشت.

ایمنی خودروها در ایران تا کنون تنها تعریف کلامی داشته و مردم از روی تصادفات نسبت به ایمنی خودروها قضاوت می کردند و به جز چند مورد محدود ویدیویی از تست ایمنی خودروهای ایرانی تاکنون منتشر نشده است. سایپا با معرفی شاهین این تعریف را به طور کل تغییر داده است. این خودروساز در دوران جدید فعالیتش بعد از خداحافظی پراید از خطوط تولید، در مسیر توسعه مگاپلتفرم SP100، شاهین را به طوری طراحی کرده است که استاندارد معتبر ECE اروپا را پاس می کند و در همین راستا و برای شفاف سازی تا کنون ۲ ویدیو از مجموع آزمایش های ایمنی این خودرو را منتشر کرده است. نخستین ویدیو شاهین مربوط به عملکرد کیسه های هوای این خودرو بود و دومین ویدیو نشان دهنده کسب امتیاز های لازم در تست تصادف جانبی توسط شاهین بود.

شاهین اولین خودرو بومی ایران است که استاندارد های ایمنی ECE را علی رغم ضروری نبودن در فهرست استاندارد های ایران آن هم پیش از تولید پاس کرده است و اکنون با سطحی متفاوت از ایمنی آماده ورود به خیابان ها است. شاید مشتریان بازار خودرو ایران تا پیش از معرفی شاهین عادت داشتند در یک مراسم خبر رونمایی از خودرویی جدید را بشنوند و سپس برای ثبت نام آن چند ماه بعد اقدام کنند بدون آنکه بدانند آن خودرو چقدر ایمن است یا تنها به حرف مسئولان خودروسازی کشور بسنده کنند. سایپا در پروژه شاهین این تعریف را به طور کلی عوض کرده است به طوری که مشتریان این خودرو با مشاهده ویدیو های مستند از تست های تصادف اروپایی این خودرو به سطح ایمنی که انتظارش را می کشند پی خواهند برد و با اطمینان این خودرو را سوار می شوند. مهمترین هدف سایپا ارائه تعریفی نوین از طراحی و عرضه یک خودرو بومی است به طوری که این خودروساز بدون این ویدیو ها و این آزمایش ها آن هم پیش از تولید خودرو هم می توانست، شاهین را به بازار عرضه کند اما چنین بدعتی در مگاپلتفرم جدید نشان دهنده مسیر جدید حرکت سایپا در حوزه خودروسازی است به طوری که آنچه تا کنون در این صنعت گذشته را کنار گذاشته اند و عصری جدید را در دوران مدیریت سید جواد سلیمانی در این شرکت رقم می زنند.

مجموعه آزمایش های ایمنی یک خودرو تنها به بدنه و سرنشینان داخل آن محدود نمی شود بلکه در استاندارد های روز ایمنی، امنیت عابرین پیاده هم مد نظر قرار دارد. طراحان شاهین در طراحی این خودرو استاندارد عابرین پیاده یا pedestrian safety را هم مد نظر قرار داده اند و طراحی درب موتور و سپر جلو به گونه ای انجام شده که در صورت برخورد عابر پیاده با بخش جلو خودرو، به خاطر استفاده از متریال ویژه و طراحی متفاوت، کمترین آسیب به عابر پیاده وارد می شود و این موضوع هم بخشی از آزمایش های اروپایی است که شاهین از آن سربلند بیرون آمده است.

خودروهای بسیاری تا کنون به عنوان خودرو ملی یا بومی در کشور تولید شده اند که شاید در ظاهر استوار و قدرتمند به نظر می رسیدند اما در عمل هیچ تصویر یا ویدیویی از ایمنی آن ها منتشر نشد تا ایمنی این خودرو ها به صورت علمی هم به مشتریان ثابت شود. همچنین درک حقیقی از ایمنی خودرو تنه ابه استحکام بدنه مربوط نمی شود و عدم جذب ضربه در بدنه یک خودرو به معنای ایمن بودن آن نیست چون که باید ببینیم این تصادف چه تاثیری روی سرنشینان داشته و چه مشکلاتی را ایجاد کرده است. برای مثال گر یک خودرو در حین تصادف آسیب سبکی روی بدنه ببیند اما سرنشین در بخش سر، سینه و پا دچار حادثه شود نمی توان آن خودرو را به خاطر ضربه محدود روی بدنه ایمن دانست چون که ایمنی برای سرنشینان تعریف می شود و این موضوع تنها با استاندارد های روز بخصوص در اروپا و به صورت علمی قابل اثبات است. سایپا در پروژه شاهین از مسیر علمی و بر اساس استاندارد معتبر روز جهان وارد شده و به جای طراحی خودرویی که اصطلاحا قوی هیکل و محکم تلقی شود، ایمنی این محصول را در قالب ویدیو به نمایش گذاشته و در نظر دارد دیگر مراحل تست های ایمنی این خودرو را هم طی هفته های آینده منتشر کند تا مشتریان و بازار سبک نوینی از ایمنی در یک خودرو بومی ایرانی را مشاهده کنند.

شاهین اولین محصول از مگاپلتفرم SP100 است که کلاسی جدید را در سبد محصولات سایپا آغاز کرده و قرار است به عنوان خودرویی خانوادگی، اغازگر عصری جدید در تولیدات سایپا باشد. این خودرو ضمن بهره گیری از امکانات متنوع متناسب با نیاز مشتریان ایرانی، از نظر فضاسازی منطبق بر خواست مشتریان بومی ایران شکل گرفته و به واسطه انحصاری بودن پلتفرم، امکان ایجاد هر گونه تغییر متناسب با بازار ایران را فراهم می کند. در این بین مهمتر از مباحث فنی و امکانات، بحث ایمنی است که تا کنون هیچ گاه به طور جدی از طرف خودروسازان مورد توجه قرار نگرفته بود.

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar