اجرای سه طرح داخلی سازی در سایپا شیشه

سه شنبه 22 مرداد 98 ساعت 14:59
اجرای سه طرح داخلی سازی در سایپا شیشه

در ادامه اجرای پویش ملی بومی‌سازی قطعات صنعت خودرو در شرکت خودروسازی سایپا، مدیران، مهندسان، متخصصان و کارکنان گروه سایپا شیشه موفق شدند سه پروژه و طرح داخلی‌سازی را در این شرکت با موفقیت اجرا کنند.

با اجرای این طرح‌ها، این گروه با همکاری شرکت طیف طرح پارسیان که متشکل از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های معتبر ایرانی است موفق به اجرای ساخت داخل سه دستگاه مورد نیاز خود شد.

عبدالله ترابی، مدیرعامل گروه سایپا شیشه در مورد سه طرح اجرا شده، اظهار کرد: در سال رونق تولید، گروه سایپا شیشه در راستای بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید داخلی و اشتغالزائی جوانان، با تشکیل کارگروه تخصصی در مورد بومی‌سازی تجهیزات صنعتی خارجی و تکیه بر توان شرکت‌های داخلی و نخبگان کشور توانست سه طرح مورد نیاز خود را با شرکت‌های داخلی به مرحله اجرا درآورد.

سابقه و زمان شروع به فعالیت شرکت سایپا شیشه را بفرمائید؟

گروه سایپا شیشه در سال ۱۳۷۸ تحت عنوان طرح توسعه شرکت شیشه نشکن سایپا (کرج) در شهر صنعتی البرز قزوین آغاز بکار کرد. در سال ۱۳۸۰ به طور رسمی اقدام به تولید انبوه در این گروه شروع شد و شرکت در سال ۱۳۸۲ مورد پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار ۱ کشور قرار گرفت. گروه سایپا شیشه دارای استاندارد ۷۰۹ ایران از موسسه استاندارد ایران و تحقیقات صنعتی ایران، گواهینامه ISO 9002: 1994 - ECE-R43 اروپا و ISO /TS 16949: 2002 از BV انگلستان است. همچنین این شرکت موفق به اخذ تندیس طلائی نشان استاندارد از اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، ‌گرید A‌ در میان سازندگان شرکت سازه گستر سایپا و عنوان واحد برتر صنایع و معاون کشور برای ۶ سال متوالی شده است. گروه سایپا شیشه دارای آزمایشگاه مخصوص صنعت شیشه و تنها همکار اداره استاندارد جهت آزمون‌های شیشه‌های خودروئی ساختمانی آشپزخانه‌ای است.

میزان تولید سایپاشیشه در سال چقدر است و برای چه خودروهائی شیشه تولید می‌شود؟

با توجه به فناوری‌های موجود در گروه سایپا شیشه، این شرکت قادر به تولید سالانه ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار مجموعه کامل شیشه‌های خودورئی (سواری) است که این اختلاف ۲۰ هزارتائی به علت تنوع شمار و نوع تولید خودروهای شرکت خودروسازی سایپا است.

هم اکنون از فناوری خاصی برای تولید شیشه استفاده می‌کنید؟ 

با توجه به رشد روزافزون تولیدات و تنوع خودروها در شرکت خودرو‌سازی سایپا، ‌فناوری‌های به کار رفته در سایپا شیشه، از بروزترین فناوری‌های روز دنیا انجام گرفته است. کلیه فناوری‌های به کار رفته توسط رایانه مورد پایش و تولید قرار می‌گیرند. دقت در ساخت و کیفیت محصولات شرکت همواره مدنظر مدیریت شرکت و مدیران آن قرار داشته و دارد. بطور کلی باید گفت که فناوری‌های به کار رفته در این شرکت از کشورهای آلمان، فنلاند، ژاپن، چین و ایران است.

مشکلات اصلی و چالش‌های شرکت چیست؟

از جمله مشکلات اصلی و چالش‌های گروه سایپا شیشه می‌توان به عدم وجود نقدینگی جهت تأمین مواد اولیه، بالا بودن نرخ بهره تسهیلات بانکی، عدم امکان تأمین قطعات یدکی با منشاء خارجی، کیفیت نامناسب مواد اولیه داخلی در بعضی موارد، بالا بودن نرخ مواد اولیه و نبود سیستم قیمت‌گذاری و نظارت برآن در بازار و عدم ثبات قیمت‌ها اشاره کرد.

در مورد مواد اولیه و میزان واردات هم توضیح می‌دهید؟    

هم اکنون تقریباً ۹۵ درصد مواد اولیه این شرکت از قبیل شیشه، رنگ لعاب سرامیکی، خمیر نقره و دیگر اقلام مصرفی در داخل کشور تأمین می‌شود. بعضی از اقلام مثل طلق میان لایه و بعضی از انواع چسب‌ها مثل چسب مخصوص پایه آینه هم از شرکت‌های خارجی تأمین می‌شود.

صادرات به کشورهای خارجی داشته‌اید؟

بله. هم اکنون به کشور عراق صادرات داریم. در گذشته هم صادراتی به کشور ترکیه داشته‌ایم. علاوه بر صادرات مستقیم به کشور عراق توسط گروه سایپا شیشه، این شرکت مسئولیت تأمین قطعات یدکی شیشه در خودروهای صادراتی شرکت سایپا را هم به عهده دارد.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar