تولید ۳ خودرو بر پایه مگاپلتفرم سایپا تا ۱۴۰۳

سه شنبه 8 شهریور 01 ساعت 10:39
تولید 3 خودرو بر پایه مگاپلتفرم سایپا تا 1403
مدیر مهندسی محصول گروه خودروسازی سایپا با تشریح محصولات مبتنی بر مگاپلتفرم سایپا از عرضه خودرو آریا دومین محصول مگاپلتفرم سایپا در تیرماه سال ۱۴۰۲ خبر داد.

گاگیک کشیشیان با اعلام این خبر و با اشاره به دو پلتفرم اصلی گروه خودروسازی سایپا اظهار داشت: پلتفرم X200 که خانواده تیبا و کوییک بر روی آن تولید می شود هم اکنون با توسعه این پلتفرم محصولات اطلس و سهند را خواهیم داشت که پیش بینی می شود سال آینده به بازار عرضه شوند.

وی افزود: در حال حاضر مراحل تحقیق و تکمیل دو محصول اطلس و سهند به پایان رسیده و در حال تولید آزمایشی است و انتظار می رود تا پایان امسال تکمیل و در سال ۱۴۰۲ وارد بازار شود.

کشیشیان همچنین در توضیح محصولات مبتنی بر مگاپلتفرم در گروه خودروسازی سایپا گفت: پلتفرم دومی که جزء پلتفرم اصلی گروه خودروسازی سایپاست و از حدود چهار سال گذشته طراحی آن آغاز شد در واقع همان مگاپلتفرم سایپاست که از خودروهای کلاس B تا C را در بر خواهد گرفت.

شاهین و آریا ۲ محصول مبتنی بر مگاپلتفرم سایپا
مدیر مهندسی محصول گروه خودروسازی سایپا، همچنین به طرح پلتفرم مشترک دو خودروساز بزرگ داخلی و مزیت های آن پرداخت و تاکید کرد: آنچه که موجب رقابتی شدن محصول می شود مشترک سازی محصولات در قالب پلتفرم های مشترک است بر همین اساس گروه خودروسازی سایپا از چند سال قبل طراحی مگاپلتفرم SP را آغاز کرد که بر پایه آن اولین محصول، تولید خودرو شاهین بود، دومین محصول نیز آریا است که در مرحله تکمیل برای تولید و عرضه قرار دارد و پیش بینی می شود در تیرماه سال ۱۴۰۲ وارد بازار شود.

کشیشیان تصریح کرد: در همین مگاپلتفرم خانواده SP0 سایپا را داریم که جزء خانواده کوچک تر این پلتفرم است با هدف گذاری صورت گرفته در سال ۱۴۰۳ شاهد تولید و عرضه محصولات کوچک تر بر مبنای این پلتفرم خواهیم بود.

وی در ادامه نقطه عطف فعالیت شرکتهای خودروسازی برای تولید محصول با مقیاس اقتصادی را مشترک سازی دانست و گفت: امضاء تفاهم نامه طراحی پلتفرم مشترک بین گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو اتفاق مبارکی است که به دلیل زنجیره تامین گسترده این دو شرکت، منجر به عرضه خودروهایی با قیمت رقابتی و با کیفیت بسیار بالاتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در واقع حلقه گمشده در تولید محصول اقتصادی، یکسان سازی است؛ اتفاقی که در همه جای دنیا رخ می دهد مانند ادغام پژو و سیتروئن و یا رنو و نیسان. بنابراین تولید خودرو اقتصادی و همکاری مشترک شرکت های خودروسازی ما نیز در همین راستاست تا ضمن استفاده از توانمندی ها و نقاط قوت هم از ظرفیت زنجیره تامین و خدمات پس از فروش همدیگر نیز استفاده کنند و هزینه ها را کاهش دهند.

این مقام مسئول در بخش مهندسی محصول گروه خودروسازی سایپا به تولید خودرو اقتصادی ایران خودرو و سایپا اشاره و خاطر نشان کرد: اولین محصول اقتصادی که بر پایه پلتفرم مشترک دو شرکت خودروسازی عرضه می شود M44 است که بر روی این محصول اقتصادی شاهد عرضه دو گونه خودرو با موتور بنزینی و برقی خواهیم بود.

عرضه ۶ محصول جدید بر پایه ۳ پلتفرم اقتصادی و مشترک سایپا
به گفته کشیشیان، محصول M44 که بر اساس همکاری سایپا و سیتروئن هدف گذاری شده، بر پایه پلتفرم مشترک ایران خودرو و سایپاست که روی همین پلتفرم، ایران خودرو هم اکنون خودرو تارا را تولید می کند.

وی در ادامه تاکید کرد: برپایه سه پلتفرمی که معرفی شد تا پایان سال ۱۴۰۲ گروه خودروسازی سایپا حدود شش محصول جدید اطلس، سهند، آریا، M44، خودرو اقتصادی و وانت X200 را وارد بازار می کند.

مباحث افتصادی عامل توقف تیبا بود
مدیر مهندسی محصول گروه خودروسازی سایپا، با توجه به توقف تولید تیبا و محصول جایگزین این خودرو گفت: به رغم برخی اظهارات، حذف تیبا به دلیل عدم امکان ارتقاء استانداردی و یا موارد فنی نبود بلکه بخش مهمی از دلایل توقف تیبا و حتی پراید به علت مباحث اقتصادی بنگاه بوده است.

کشیشیان در پایان خاطرنشان کرد: در صورت توجیه اقتصادی و ادامه تولید خودروهای سری X100 سایپا تمام محصولات تولیدی بر روی این پلتفرم این امکان را داشت که استانداردهای کشور را پاس کند.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar