جبران ضررها توسط رنو و پژو برای بازگشت به بازار ایران

دوشنبه 24 مرداد 01 ساعت 10:23
جبران ضررها توسط رنو و پژو برای بازگشت به بازار ایران

تیموری گفت: با ۱۶ برند اصلی مذاکره کردیم و زمانی که آیین نامه واردات خودرو ابلاغ شود، سایپا حتما آن خودروها را بر اساس سیاست دولت وارد خواهد کرد.

 تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در برنامه صف اول به سوالات زیر در حوزه تولید خودرو پاسخ داد.

وضعیت تولید در سایپا به چه صورت است؟

بهمن سال قبل ۸۰ هزار خودروی ناقص داشتیم، امروز یک خودروی ناقص در سایپا نداریم و تولید به روزی ۲ هزار دستگاه رسیده که همه داخلی هستند و  سی کی دی و وارداتی نیستند.

با افزایش تولید، محصولات را از قرعه کشی خارج کردیم و تمام محدودیت ها برداشته شده است.

چرا پیشرفت در حوزه خودرو در مقایسه با صنایع نظامی مطلوب نیست؟

 صنایع دفاع ما بالاترین صنایع دانش بنیان هستند. با ۷ شرکت زیرمجموعه وزارت دفاع قرارداد بستیم و قسمتی از قطعات را  تولید می کنند. صنایع دفاعی در همه دنیا در حوزه دانش بنیان جلوتر هستند.

از ۸۰ هزار خودرویی که کف پارکینگ بود ۳۰ هزار خودرو  با قطعاتی که وزارت دفاع تولید کرد تکمیل شده اند.

از دانش بنیان بودن صنایع نظامی باید استفاده کنیم.

دومین جای دانش بنیان، دانشگاه ها هستند. در این ۷ ماه تفاهمنامه ای امضا کردیم تا از امکانات وزارت علوم استفاده کنیم.

با دانشگاه انوشیروان قرارداد بستیم  تاخودروی شاهین را تا سال آینده به صورت هیبریدی عرضه کنیم.

الان ضریب بهره وری در صنایع خودروسازی چه میزان است؟

 بعضی از خطوط سایپا سطح اتوماسیون بالایی دارند. در اثر بخشی تولید ماشین آلات در قسمت  تولید کارگری بهره وری ما بالای ۸۷ درصد است اما بهره وری در بخش ستادی تحقیقات و مهندسی پایین تر است.

از بهمن ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ برنامه داریم  که ۸ محصول  تجاری و سواری  را عرضه کنیم بنابراین باید بهره وری بالایی در بخش ستادی ایجاد کنیم تا به این هدف برسیم.

شما در بحث کیفیت که مطالبه رهبر انقلاب و مردم است چه اقدامی انجام داده اید؟

 نگاه به بیرون منجر به بی کیفیتی خودرو می شود.  ۸۰ هزار خودروی ناقص بیش از ۶ ماه در کف پارکینگ می ماند و این  بی کیفیتی ها به مردم منتقل می شد. امروز همه محصولات از کارخانه به طور مستقیم عرضه می شود و این مشکل بر طرف شده است.

نکته بعدی این است که کنترل کیفیت در همان ایستگاه تولیدی باید انجام شود.  اکنون کنترل کیفیت را به خط تولیدی منتقل کردیم که با این کار ۱۲ درصد از عیوب در خط تولید مرتفع شد.

سیستمی پایه ریزی شده تا هر ایرادی در لحظه برای قطعه سازی ایجاد شود  به مدیرعامل قطعه ساز اطلاع داده و برطرف شود این کار در  یک فرایند یک ساله می تواند به رفع نواقص بینجامد.

یک هزار قطعه ساز داریم ۳۰۰ هزار نفر نیروی انسانی داریم اگر به موقع مطالبات پرداخت شود دغدغه آنها کاهش می یابد و می تواند به بهبود کیفیت کمک کند.

طی ۷ ماه ۳۵ درصد مراجعه مردمی به نمایندگی ها کاهش پیدا کرده است.

در پروژه های کیفی،  قبل از اینکه محصول عرضه شود باید رفع نقص انجام شود. کیفیت یعنی بقای خودروساز.

در محصولات جدید تا از کیفیت اطمینان پیدا نکنیم عرضه نمی کنیم. این قول را می دهیم که کیفیت محصولات جاری را ارتقا دهیم.

تمام بندهای دستور ۸ بندی رئیس جمهور، به صورت هفتگی رصد می شود.

یکی از مهمترین شروط بقای بنگاه مشتری مداری است،  در این خصوص  در مورد مشکلی که خودروی شاهین داشت چه کردید؟

خودروی شاهین مشکلی داشت که در محصولات جدید برطرف کردیم و محصولات قبلی را فراخوان دادیم.

یکی از موضوعات که در صنعت خودروسازی باید دنبال شود، تحقیق و توسعه است. چقدر در این بخش سرمایه گذاری شده است؟

دو مرکز آر اند دی ( تحقیق و توسعه) داریم. نخست طراحی خود خودرو که دانش مهندسی به روز است و ماشین آلات هم به روز است. دوم شرکتی زیر مجموعه داریم به نام مگا موتور که امسال دو موتور عرضه خواهیم کرد .

در همین شرکت، خط تولید موتور جدید به نام ام ۱۶ در حال راه اندازی هستند. خط تولید را خارجی ها رها کرده بودند نرم افزارها به کمک مهندسان داخلی نوشته شد و بهمن امسال دوباره راه اندازی می شود و  ظرفیت از هزار موتور در روز به ۲ هزار موتور می رسد.

برای تولید خودروی اقتصادی باید تیراژ بالا باشد. وزارت  صمت یک  پلتفرم مشترک مطرح کرده تا میزان تولید خودرو بیشتر شود در این پلتفرم مشترک رقابت دو خودروساز از بین نمی رود. مراکز تحقیق و توسعه یک خودرو را در یک پلتفرم طراحی می کند اما ظاهر خودروها تفاوت دارد.

قطعاتی که در بازار است کیفیت لازم را ندارند، نظارت در این بخش به چه صورت است؟

 یکی از کارهای خوبی که به صنعت خودروسازی کمک کرده، حذف کالای قاچاق از سوی وزارت صمت بوده است.

همزمان با حذف کالاهای قاچاق باید عرضه قطعات استاندارد را به بازار افزایش دهیم. ۴ ماهه اول امسال ۱۲۰ درصد لوازم یدکی استاندارد به بازار عرضه کردیم. مشتری ها در صف انتظار نمی ایستند  و لوازم یدکی خودروهای قدیمی به موقع تامین شود.

باید ۵۰۰ درصد توزیع لوازم یدکی استاندارد را طی امسال بیشتر کنیم.

گلایه ای که مردم دارند قیمت خودرو خیلی نسبت به کیفیت و  بازار کشورهای همسایه بیشتر است، در این خصوص چه کردید؟

 تولید اقتصادی تیراژ بالا نیاز دارند. وقتی تیراژ  کم است به سمت تنوع می رویم و قیمت بالا تمام می شود.

نکته دوم بهره وری است. بهره وری ستادی باید افزایش یابد. حجم ستادی ها به تولیدی ها و تناسب بین آنها با شرکت های متوسط دنیا همخوانی ندارد باید توازن برقرار شود تا قیمت متعادل شود.

نکته سوم قیمت نهاده ها است که ۷۰ درصد قیمت خودرو است و ما نقشی در آن  نداریم. ورق فولاد در بورس عرضه می شود که خوشبختانه ۱۰ درصد کاهش قیمت داشته است.

امیدواریم دولت سیاست گذاری که روی قیمت خودرو دارد در قسمت ورق فولاد و مواد پتروشیمی هم داشته باشد تا کاهش قیمت اتفاق بیفتد.

قسمت دیگر قطعات الکترونیکی است که بخش زیادی وابستگی خارجی داریم و وابسته به نرخ ارز و نرخ تعرفه های گمرکی است. امیدواریم تولید آی سی یا چیپ ست ها در داخل انجام شود تا با کاهش وابستگی ، قیمت هم کاهش یابد.

اگر واردات خودرو به کشور انجام شود ، شما چه می کنید؟

 الان هم  خودرو در قالب اس کی دی و سی کی دی وارد می شود. در ۴ ماه اول ۴۰ هزار قطعات خودرو ثبت سفارش شده و در داخل کشور مونتاژ شده است.

در مورد واردات خودروی کامل؛ خودروی کامل هیچ گاه تحریم نشد چون دنبال این هستند که سربارهای جذب نشده خودروسازهای خود را به ما بفروشند.

ما دنبال اس کی دی و سی کی دی هستیم. ۴ خط اس کی دی و سی کی دی داریم این  کار را ما انجام می دهیم.

با ۱۶ برند اصلی مذاکره کردیم تا زمانی که آیین نامه واردات خودرو ابلاغ شود ،گروه خودروسازی سایپا حتما آن خودروها را بر اساس سیاست دولت وارد خواهد کرد.

اگر گشایشی ایجاد شود دوباره خودروهای خارجی در اختیار مشتری قرار می گیرد؟ و برای چنین وضعیتی برنامه ای دارید؟

دولت فرش قرمز برای خودروسازی پهن نمی کند .دولت قبلی این کار را کرد و زیان زیادی به خودروسازی ما وارد کردند. رنو پارس ۵۱ درصد رنو و ۴۹ درصد سایپا وقتی رفتند مجبور شدیم خودروهای جایگزین دهیم.

شرکت های رنو و پژه برای ورود مجدد به بازار خودرو کشور باید هزینه ها را پرداخت کنند.

بازار ما بزرگ است ۱۷ میلیون خودرو تولیدی از سال ۹۰ به قبل تردد می کند که استانداردهای لازم ندارند و مصرف سوخت بالا دارند.

هیچ خودرویی برای قشر متوسط به پایین وارد نشده  است.

واردات هیچ خللی برای تولیدات ما ندارند. ۸ محصول را به بازار عرضه می کنیم.

یک خودروی عمومی ون ۱۵ نفره گاز سوز به بازار عرضه می کنیم. یکی از وظایف ما این است که به سمت خوروهای تجاری برویم خودروهایی که مردم از آن درآمد کسب کنند.

خصوصی سازی سایپا در چه مرحله ای است؟

یک ریل گذاری غلطی در سایپا و ایران خودرو صورت گرفت. در مقطعی ۴۲ درصد سایپا را تودلی کردند و به شرکت های داخلی سپردند حتی شرکت سرمایه گذاری کارکنان به بورس هم نیامد تا کارگران از سهام بهره مند شوند.

مقدمات ورود شرکت سرمایه گذاری کارکنان را  به بورس تا پایان سال فراهم کردیم تا سال بعد کارگران بتوانند سهام را خرید و فروش کنند.

نکته دوم این است که  شرکت های زیر مجموعه ای داریم و تمایل داریم بخش خصوصی سهام این شرکت ها را خریداری کنند.

نقدینگی که سال ۹۰ از سایپا خارج شد به جای اینکه صرف تولید و محصول جدید شود  به سهامداری رفت. ما باید از همه کسب و کار ها خارج شویم و تمام پول را در محصول جدید ببریم واین شرط بقای ما است.

سایپا چقدر از این شرکت های دانش بنیان را به کار گرفته است؟

 با ۷ شرکت وزارت دفاع قرارداد داریم.

۵۴ شرکت دانش بنیان در زنجیره قطعه سازی ما وجود دارند باید به سمتی برویم که ۵۰ درصد شرکت ها دانش بنیان شوند. باید زنجیره تامین ما دانش بنیان شود.

سیستمی نوشتیم تحت عنوان  مدیریت زنجیره خودرو که هفته بعد اعلام می کنیم. تمام شرکت های دانش بنیان می توانند اطلاعات را در آن جا ثبت کنند. دانش بنیان ها را به هزار قطعه ساز وصل کنیم.

وعده تولید  خودروهای اقتصادی که برای قشر متوسط به پایین به کجا رسید؟

برای تولید خودروهای اقتصادی  باید تیراژ بالا باشد. پلت فرم مشترک ایران خودرو و سایپا در وزارت صمت تایید شد.

این خودروی اقتصادی در مرکز تحقیقات  ما است آن را در نمایشگاه  دستاوردهای صنعت خودرو وزارت صمت عرضه می کنیم تمام مدارک مهندسی آن در حال فراهم شدن است بعد به سمت فرآیند قالب سازی می رویم.

به دلیل اینکه قرار است این خودرو را هم ما تولید کنیم هم ایران خودرو و تیراژ بالا است و  قیمت اقتصادی می شود.

در دنیا خودروهایی تولید می شود همه قشرها استفاده کنند در کشور ما چطور؟

  استانداردهای ۸۵ گانه ما از متوسط دنیا بالاتر  است. رعایت  برخی از این استانداردها نا خودآگاه قیمت را کمی بالا می برد.

به طور مثال کوئید محصول رنو در برزیل تولید می شود تمام استانداردها را پاس می کند و ۱۰ هزار دلار قیمت دارد اما همان خودرو در هند زیر ۶ هزار دلار تمام می شود چون برخی استانداردها را ندارد.

خودرویی داریم که باید به مشتری تحویل شود اما هنوز تجویل داده نشده است؟

 تعهدات معوق تیبا در برج ۳ به صفر رسید. ۴۳ هزار و ۲۴۵ خودرو معوق داشتیم که در خرداد به صفر رسید.

در برج ۳ سازمان استاندارد اعلام کرد تیبا به دلیل  عیوب پرتکرار متوقف شود. در این۲ ماه ۲۰ هزار خودروی معوق داشتیم که با رفع عیوب و رعایت استانداردهای لازم در حال تحویل است.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar