جایگذاری جای خالی خودروهای مونتاژی سایپا

شنبه 20 آذر 00 ساعت 14:01
جایگذاری جای خالی خودروهای مونتاژی سایپا

گروه خودروسازی سایپا در اوج همکاری با شرکای خارجی مانند برلیانس، رنو و چانگان؛ حدود دو سوم تولیداتش به غیر از پراید به این شرکای خارجی اختصاص داشت و طبیعتا با اعمال تحریم ها و خروج ناگهانی این برند ها، بازار با خلاء بزرگی در بازه های قیمتی میانه به بالا و برخی کلاس ها نظیر سدان اتوماتیک کلاس C، مینی کراس اوور و ... مواجه شد. استراتژی سایپا در این شرایط؛ تشکیل سبد محصولات با نشان اختصاصی سایپا بود تا هر آنچه خودروهای مونتاژی به بازار ارائه می کردند را در محصولاتی بهینه‌تر و منطبق با استاندارد مد نظر مشتریان ایرانی به بازار عرضه کند.

در راستای پرکردن خلاء برند های خارجی و مونتاژی بازار و پاسخ به کلاس های خودرویی مورد نیاز بازار و مشتریان، سایپای نوین با سرعت دست به کار شد و طی کمتر از ۲سال؛ شاهین به عنوان نخستین دستاورد از مگاپلتفرم SP100 آماده ورود به بازار شد. تطبیق یک خودرو با استاندارد های مد نظر یک کشور امری است که تا کنون توسط هیچ برند بین المللی با هدف بازار ایران صورت نگرفته و از این جهت بسیاری از خودروهای مونتاژی نیز ضعف های در این زمینه داشتند که از آن جمله می توان به فضای کم پا برای سرنشینان عقب، سیستم های خنک سازی ضعیف بخش فنی، عدم ارائه آپشن های مورد پسند مشتریان ایرانی نظیر سانروف و .. اشاره کرد. سایپا با علم به این مسائل و تجربه تولید خودروهای مونتاژی طراحی شاهین را با در نظر گرفتن چنین الزاماتی در دستور کار قرار داد و در نهایت خودرویی به بازار معرفی شد که به وضوح توجه به خواسته های مشتریان ایرانی در آن دیده می شد و از طرف دیگر جای خالی دو الی سه محصول در کلاس سدان های C را پر کرد و با عرضه نسخه اتوماتیک آن تا پایان سال، شاهین به طور کامل پاسخ گوی خلاء بازار به سدان های اتوماتیک کلاس C در میانه قیمتی بازار خواهد بود.
مینی کراس ها از میانه دهه ۹۰ شمسی به تب داغ بازار خودرو کشور بدل شدند و مشتریان بیش از خودروهای هاچ بک نسبت به آن ها اقبال نشان دادند. رشد قابل توجه فروش چانگان CS35 و تولید این محصول با تیراژی مشابه رنو مگان محبوب و همچنین فروش بهتر نسخه استپ‌وی رنو ساندرو نسبت به نسخه معمولی آن نشان دهنده این علاقه و توجه بازار بود لذا با خروج این دو محصول از خطوط تولید سایپایی ها؛ ارائه یک جایگزین برای آن ایده ای استراتژیک بود که منجر به طراحی نخستین کراس اوور ایرانی شد و این محصول نام آریا را بر خود گرفت. آریا از نظر ارگونومی و طراحی به گونه است که بیشترین فضای بار در مقایسه با همه خودروهای هم کلاسش را ارائه می کند و سایپا این مساله را با علم به ضعف بزرگ خودروهای مونتاژی این کلاس نظیر چانگان CS35 در نظر گرفته تا مشتری ایرانی که فضای بار برایش اهمیت دارد با خودرویی بهینه مواجه شود که از هر جهت می تواند جای خالی چند خودرو مونتاژی را پر کند. همچنین سایپایی ها پیشرانه ۱۶ سوپاپ جدیدی را بر پایه یک پیشرانه معتبر از شرکای غیرچینی‌شان توسعه داده اند که احتمالا با توان ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسب بخار در همراهی با گیربکس اتوماتیک CVT به عنوان قلب آریا معرفی خواهد شد. آریا نیز همانند شاهین به امکانات جامعی مجهز خواهد شد و احتمالا برای نخستین بار بسیاری از تکنولوژی ها و آپشن های جدید فراتر از شاهین در آریا عرضه می شود. رینگ آلومینیومی، سانروف، آینه های برقی با گرم کن و تا شو و سیستم ورود بدون کلید احتمالا آپشن های خارجی آریا خواهند بود و در داخل آپشن هایی نظیر استارت بدون کلید، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، نمایشگر لمسی، سیستم کنترل فشار باد تایرها، صندلی ها با روکش چرم و ... آن را در سطح خودروهای مونتاژی هم کلاس و حتی فراتر از آن ها قرار می دهد. همچنین در بخش ایمنی، شکستن طلسم استفاده از سیستم کنترل پایداری یا ESP احتمالا در آریا خواهد شکست و این خودرو از سیستم ترمز اضطراری BAS ، توزیع الکترونیکی EBD و ABS نیز بهره خواهد برد. سایپا همچنین در طراحی آریا، بسترهای لازم برای نصب ۶ کیسه هوای ده نقطه ای را فراهم کرده است.

سایپا طی سه دهه گذشته عمدتا کف قیمت بازار را با محصولاتش در اختیار داشته و همچنان با خانواده X200 نظیر تیبا، ساینا و کوییک در این بخش حکمرانی می کند اما تنوع محصولات در تیراژ بالا در این بخش موجب نشده تا سایپا توسعه و ارتقاء محصولات را فراموش کند و به همین جهت دو نسخه فیس لیفت ساینا و کوییک تغییرات قابل توجهی را در این کلاس بوجود آورده که از آن جمله می توان به تغییر متریال و کیفیت داشبورد جدید این محصولات، افزودن سیستمی نظیر BCM که تمامی عملکرد های خودروها را کنترل می کند و به نوعی کاهنده پیچیدگی سیستم سیم کشی خودرو نیز به حساب می آید و ... اشاره کرد.ساینا S کوییک فیس لیفت قرار است تا پایان سال یک برادر جدید با نام اطلس داشته باشند که در ادامه راه، توسعه تکنولوژیک این پلتفرم را به دوش خواهش کشید و از این پس آپشن های جدید و قوای محرکه ارتقاء‌یافته در این محصول عرضه خواهد شد. سایپا پس از خداحافظی با پراید ظرفیت تولید این محصول را با بیش از ۵ محصول جایگزین کرد و با ورود اطلس به این کارزار؛ تنوع محصولاتی که ظرفیت تولید پراید را جبران می کنند به ۶ محصول خواهد رسید تا مشتریان به جای یک انتخاب؛ تنوع بیشتری را در کلاس های مختلف پیش رو داشته باشند. همچنین در پاسخ به نیاز وانت های سبک که مورد نیاز بسیاری از کسب و کارها است؛ باز هم پلتفرم X200 در آینده نزدیک وارد عمل خواهد شد و وانتی بر پایه این پلتفرم جایگزین وانت ۱۳۱ خواهد شد که بر اساس فرمول نام‌گذاری سایپا ۲۳۱ نام خواهد گرفت.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar