سایپا آریا با داشبورد جدید

جمعه 17 شهریور 02 ساعت 09:47
سایپا آریا با داشبورد جدید

گروه خودروسازی سایپا مشخصات و ویژگی‌های کراس اوور آریا را اعلام کرد. تولید آریا از زمستان ۱۴۰۲ آغاز شده و در بهار سال آینده تحویل مشتریان خواهد شد.

هاچ‌ بک کراس آریا محصول جدید خودروسازی سایپا مدت زیادی است که از رونمایی آن گذشته اما هنوز به تولید انبوه نرسیده است. با روی کار آمدن محمدعلی تیموری مدیرعامل جدید سایپا پروژه عرضه این خودرو به دلیل ایرادات مختلف متوقف شد. سایپا قرار بود آریا را با همان داشبورد و موتور ۸ سوپاپه توربو شاهین روانه بازار کند. به اذعان مدیران سایپا اگر آریا با مشخصات و ویژگی‌های شاهین عرضه می‌شد قطعا شکست می‌خورد به همین دلیل با تصمیم شرکت در ویژگی‌های آریا تجدید نظر صورت گرفت و قرار است تا این خودرو با موتوری بروز و طراحی داخلی کاملا متفاوت نسبت به شاهین تولید شود.

در پروژه احیای آریا شرکت‌های دانگ اتومبیل چین (DAE) و HARBIN DONGAN چانگان به عنوان شرکای سایپا وظیفه تأمین موتور، گیربکس، پلتفرم برق و تریم داخلی آریا را برعهده دارند. به زبان ساده‌تر آریای جدید باطنی کاملا چینی پیدا کرده؛ البته که تکنولوژی و ویژگی‌های قوای محرکه و کابین آریا به حدی بروز هستند که سایپا از پس طراحی و تولید قطعات آن‌ها بر نمی‌آید.

مشخصات فنی سایپا آریا

نقطه قوت آریا پیشرانه جدید آن است؛ یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپه که با تکنولوژی پاشش سوخت مستقیم (GDI) توسط میتسوبیشی طراحی شده وظیفه تأمین قوای آریا را برعهده دارد. این موتور که با کد اختصاصی ۴J20V شناخته می‌شود توسط هاربین چانگان ارتقا پیدا کرده و قرار است در سایت جدید مگاموتور با نام M20 مونتاژ شود.

بنابر اعلام سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد این موتور بر روی آریا قادر است ۱۴۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۷۵۰ و ۲۰۵ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۳۰۰۰ ارائه دهد. موتور M20 مجهز به تکنولوژی متغیر سوپاپ دوگانه (DVVT) و مصرف ترکیبی آن در حدود ۷ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است.

پیشرانه M20 آریا که در حال حاضر بر روی محصولات چانگان نیز استفاده می‌شود قرار است با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE (مشابه دنا و تارا) عرضه شود. هنوز از قابلیت‌های حرکتی و شتاب آریا اطلاعاتی در دست نیست چرا که فرآیند صحه‌گذاری و کالیبراسیون محصول به اتمام نرسیده و آریا در حال گذراندن تست‌های تابستانه خود در بیابان‌های چین است.

امکانات ایمنی و رفاهی سایپا آریا

با دست و دلبازی سایپا قرار است آریا لقب پرآپشن‌ترین خودروی ایرانی را یدک بکشد. امکانات آریا طیف متنوع و بروزی را در بر گرفته که حتی از امکانات ایران خودرو ری را نیز در بعضی موارد بیشتر است. از روزی که شاهین به عنوان نسخه سدان آریا به خیابان‌ها آمد در کنار عیوب موتور ۸ سوپاپه توربو، نقدهای زیادی به طراحی داخلی آن نیز وارد شد. برخلاف طراحی بیرونی شاهین که به عنوان زیباترین سدان ایرانی شناخته می‌شود، داشبورد آن قدیمی و ساده است.

سایپا با شناخت دقیق از ایرادات محصول قبلی این پلتفرم تصمیم گرفته برای جلب رضایت مشتریان دست به دامن چینی‌ها شود. برای نخستین‌بار در نمایشگاه خودروی مشهد تصویری از کابین جدید آریا منتشر شده که حاکی از تغییر اساسی در خودروی سایپا دارد. بنابر اعلام مدیران سایپا، این شرکت برای ارتقای کیفیت متریال داشبورد و نصب امکانات جدید تصمیم گرفته صفر تا صد کابین آریا را از نو طراحی کند.

در کابین جدید آریا به طور کامل از پوشش‌های نرم و چرمی استفاده شده و برای نخستین‌بار امکانات بروزی همچون هداپ دیسپلی و شارژر وایرلس در یک خودروی ایرانی نصب شده است. چنانچه نمای داخلی نمونه تولیدی با تصویر گرافیکی فوق مشابه باشد شاهد زیباترین و بروزترین کابین بین خودروهای ایرانی خواهیم بود. استفاده از المان‌های لوکس نظیر ساعت آنالوگ، چرم قهوه‌ای و تزئینات نقره‌ای، کابین جدید آریا را از نظر طراحی و رنگبندی یک سر و گردن نسبت به ری را ایران خودرو بالاتر نشان می‌دهد.

قرار است آریا در دو مدل بنزینی و هیبریدی به بازار عرضه شود. ظاهرا خبری از تیپ بندی متنوع در این خودرو نیست و آریا تنها با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود. از امکانات آریا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کلاستر دیجیتالی یکپارچه با مانیتور مرکزی
  • شارژر بی‌سیم تلفن همراه
  • هداپ دیسپلی
  • رادار نقطه کور
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • سنسور نور و باران
  • نورپردازی داشبورد و رودری‌ها
  • ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد
  • شیفتر برقی تعویض حالت گیربکس همراه با قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان
  • صندلی‌های برقی سرنشینان جلو همراه با گرمکن
  • درب صندوق برقی
  • کول باکس و دریچه تهویه برای سرنشینان ردیف عقب

قیمت تقریبی و بررسی جایگاه سایپا آریا در بازار

سایپا با عرضه آریا به دنبال رقابت جدی با ایران خودرو “ری را” است. هر دو شرکت تلاش دارند محصول خود را زودتر روانه بازار کنند؛ سرعت در تحویل اولین سری تولیدی و همچنین قیمت‌گذاری منطقی در تعیین برنده نهایی مسابقه آریا و ری را موثر هستند. سایپا نیز همچون ایران خودرو سودای قیمت میلیاردی برای دسته گل خود دارد.

با نگاه به ویژگی‌های فنی پروژه ری را و آریا می‌توان پی برد با توجه به اینکه عمده قطعات آریا از چین تأمین می‌شود و طراحی مجموعه‌های فنی آن توسط خارجی‌ها انجام شده آریای سایپا کیفیت بالاتر در عین حال قیمت گرانتری داشته باشد، از آن طرف ری رای ایران خودرو نیز به دلیل استفاده از قطعات مشترک با دنا و تارا قیمت کمتر ولی ایرادات و خرابی‌های بیشتر و در نتیجه مراجعات بیشتری به نمایندگی داشته باشد.

پدال

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "سایپا آریا با داشبورد جدید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
علیرضا
مهمان

کانسپت داشبوردش شبیه مرسدس بنز می مونه.

Ehsan Teymoori asl
مهمان

عکس از جایی برداشتن چسبوندن اینجا