برنامه های سایپا برای افزایش تیراژ و تکمیل خودروهای ناقص

دوشنبه 16 اسفند 00 ساعت 12:22
برنامه های سایپا برای افزایش تیراژ و تکمیل خودروهای ناقص

بر اساس آمار منتشر شده توسط سایپا از ۲۳دی ماه تا روزهای پایانی هفته گذشته، ۵۰هزار خودرو فاکتور و ۳۹ هزار خودرو تحویل مشتریان شده که در قیاس با ۱۰ ماه گذشته رشد ۱۹ درصدی را نشان می دهد.

محمد علی تیموری؛ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از آغاز فعالیتش در راس این گروه تکمیل خودروهای ناقص را به صورت ویژه در برنامه کاری قرار داده است. یکی از بزرگترین چالش های پیش روی صنعت خودرو و به تبع آن گروه خودروسازی سایپا، محدودیت در تامین برخی قطعات مانند ریزتراشه ها ( که بحرانی بین المللی است) است که به خواب خودروهای ناقص در کف پارکینگ ها منجر شده لذا استراتژی مدیرعامل جدید سایپا عدم جایگزینی خودروهای ناقص کف پارکینگ ها و افزایش آمار آن ها و تجاری سازی صد درصدی خودروها در مراحل جدید تولید است که تا کنون نیز به وقوع پیوسته و از افزایش آمار خودرو های ناقص جلوگیری شده است.

مدیرعامل سایپا پیشتر نیز تاکید کرده بود که تکمیل خودروهای ناقص اقتصادی تر از تولید خودروهای جدید است و در همین راستا طی ماه های پایانی سال جاری و تعطیلات نوروز تکمیل کاری خودروهای ناقص و خالی کردن پارکینگ ها به عنوان اقدامی موثر در پاسخ به تقاضای مشتریان در بازار در دستور کار گروه خودروسازی سایپا قرار دارد.

بحران جهانی کرونا موجب کاهش حدود ۱۹درصدی تولید خودرو در سراسر جهان طی دو سال گذشته شد و صنعت خودرو ایران نیز از این بحران بی نصیب نبود. مشکل تامین قطعه واحد مرکزی کنترل ایربگ یا ACU یکی از اصلی ترین دلایل افزایش آمار خودروهای ناقص بود که به مرور با تامین آن در حال گذر است اما این بحران همچنان ادامه دارد و تا حل جهانی این مشکل نمی توان به سرعت گیری تجاری سازی خودروهای ناقص به این دلیل امیدوار بود.

سبد گسترده محصولات سایپا نیازمند توجه ویژه به چند محصول محدود برای افزایش تیراژ و تجاری سازی با قیمت اقتصادی است چرا که تقسیم تیراژ بین خودروها ممکن است همه خودروها را از استراتژی اقتصادی سازی قیمت نهایی دور کند لذا تیموری در جدیدترین تصمیم اخذ شده اعلام کرده است که دو محصول شاهین و کوییک در سال آینده در مرکز توجه رشد کیفی و اقتصادی سازی قیمتی گروه خودروسازی سایپا قرار خواهند گرفت و با اتکا به این برنامه، گروه خودروسازی سایپا قصد دارد در سال ۱۴۰۱، مجموع تیراژ تولیدش در مقایسه با سال ۱۴۰۰ را ۲۵درصد افزایش دهد که این برنامه همسو با یکی از مهمترین دستورات رییس جمهور به خودروسازان برای سال آینده است و همزمان با افزایش پاسخ به تقاضای مشتریان موجب تعدیل قیمت ها در بازار نیز خواهد شد.

تقسیم بندی محصولات و برنامه ریزی برای افزایش تیراژ و کیفی سازی آن ها تفکری اقتصادی است که صرفه جویی قابل توجهی را برای گروه خودروسازی سایپا به همراه خواهد داشت. گزارش های منتشر شده در سامانه کدال نشان دهنده زیان ده بودن تولید دو خودرو تیبا و ساینا با توجه به قیمت گذاری دستوری است که با کاهش تمرکز روی این خودرو ها و کاهش تولید روزانه حدود ۲۰۰ دستگاهی این دو محصول، بر اساس اعلام گروه خودروسازی سایپا از حدود ۵۳۰ میلیارد تومان زیان جلوگیری می شود.

قیمت گذاری دستوری طی حدود ۴ سال گذشته زیان های سنگینی را متوجه صنعت خودروسازی کشور کرده و این هزینه سربار را به ده ها هزار میلیارد تومان رسانده لذا پیگیری طرح های اینچنینی برای جلوگیری از زیان های انباشته بیشتر و اقتصادی سازی قیمت دو محصول به عنوان خودروهای استراتژیک کلاس B و C  حداقل از رشد این زیان جلوگیری می کند و می تواند به چالاکی بیشتر خودروسازی کمک بسزایی کند.

گروه خودروسازی سایپا مهمترین تامین کننده بخش اقتصادی خودروها در بازار ایران است. این گروه خودروسازی در راستای نگرانی و بیانات مقام معظم رهبری در زمینه

افزایش کیفیت خودرو ها و همچنین تاکید وزیر صمت مبنی بر تکمیل خودروهای ناقص در کف پارکینگ ها نه تنها در برنامه ریزی بلکه در عمل نیز تا کنون دستاورد های قابل توجهی داشته است و برنامه عملگرای این گروه برای سال ۱۴۰۱ نشان دهنده عزم جدی برای تحول در کیفیت و اقتصادی سازی خودروها و جلوگیری از خواب خودروهای ناقص جدید در پارکینگ ها است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar