آیا قیمت خودرو در دی ماه کاهش می‌یابد؟

سه شنبه 17 دی 98 ساعت 13:39
آیا قیمت خودرو در دی ماه کاهش می‌یابد؟

کاهش قیمت خودرو به امیدی دور و دراز برای خیلی از مردم تبدیل شده که صرفاً به دنبال خرید خودرو به منظور استفاده‌های شخصی هستند. بازار خودروهای داخلی به قدری شاهد افزایش قیمت بوده که عملاً دسترسی خیلی از اقشار جامعه را به خودروهای کشور از بین برده ولی بعضی از افراد عقیده دارند که قیمت خودرو در دی ماه شکسته خواهد شد که باید دید این اتفاق شدنی است؟

وضعیت بازار خودروهای داخلی و قیمت خودرو در یک ماه گذشته بسیار نوسانی شده و رکوردهای جدیدی برای بعضی از خودروهای داخلی به ثبت رسیده است. این رکوردها که البته پیش از اتفاقات گذشته با بهانه قیمت بنزین اتفاق افتاده بود، اکنون بهانه جدیدی پیدا کرده‌اند و حتی گستاخی دلالان و سودجویان بازار بیش از پیش شده و به دنبال ایجاد موج صعودی جدیدی برای بازار هستند.

اما بعضی از کارشناسان عقیده دارند که به دلایل گوناگون می‌توان شاهد شکسته شدن قیمت‌ها در دی ماه باشیم و این اتفاق دور از ذهن و واقعیت نخواهد بود. این کاهش قیمت خودرو که به عقیده این بخش از کارشناسان رخ می‌دهد، به خاطر وضعیتی است که در تولید خودروسازان وجود داشته و از طرف دیگر اتفاقاتی که در بازارهای مالی موازی رخ می‌دهد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مصاحبه‌ای گفت: هم اکنون وضعیت بازار خودرو به طوری است که فاصله قیمت کارخانه و بازار به بالاترین حد خود رسیده است. اما در مقابل اخباری از خودروسازان به گوش می‌رسد که نشان دهنده افزایش تولید آنها بوده و میزان ۳ برابری برای این اتفاق گفته شده است. در صورتی که ۳ برابر شدن تولید در آذرماه صحت داشته باشد، قطعاً شاهد شکسته شدن قیمت‌ها در دی ماه خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: کمترین فاصله قیمتی خودروهای داخلی در بازار آزاد و کارخانه مربوط به شهریورماه بود که چیزی در حدود ۳ تا ۱۱ میلیون تومان بود اما هم اکنون وضعیت به طوری پیش رفته که این فاصله قیمتی به ۱۴ تا ۴۴ میلیون تومان رسیده است. این ماجرا در خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان رخ داده و این بدین معنی است که ما در کنترل بازار خودروهای داخلی عملکرد خوبی نداشتیم.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در ادامه با اشاره به رابطه قیمتی خودروهای داخلی و خارجی گفت: قیمت خودروهای وارداتی وابستگی زیادی با نمونه‌های داخلی دارند. به طور مثال وقتی قیمت پراید به ۴۰ میلیون تومان رسیده بود، سانتافه هم با حوالی قیمت ۷۳۰ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گرفت اما وقتی قیمت پراید به ۵۰ میلیون تومان رسید، سانتافه هم به رقم ۹۰۰ میلیون رسیده بود. این یک مساله‌ایست که به صورت روانی رخ می‌دهد و وقتی قیمت خودروهای داخلی افزایش پیدا می‌کند، قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی هم به تبع آنها افزایش پیدا می‌کند.

نمایشگاه‌داران در ارتباط با روند قیمت خودرو در بازار گفت: وضعیت بازار از هفته اخیر تغییر کرده و روند فروش کارتکسی که ۳-۴ ماهی ممنوع بود، آغاز شده است. این موضوع مؤثر بوده و در صورتی که نوسانی در نرخ ارز نداشته باشیم، قیمت خودرو هم شکسته خواهد شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران در پایان گفت: در صورتی که آمار مربوط به تولید خودرو درست باشد، پس از عرضه خودرو در ماه جاری می‌توان شاهد ریزش قیمت‌ها باشیم. در صورتی که به دنبال تعادل در قیمت کارخانه و بازار هستیم، بایستی عرضه خودرو توسط خودروسازان متناسب گردد. هم اکنون برای تهیه خودرو بایستی چندین بار تماس گرفته شود و با سختی می‌توان موفق به خرید خودرو شد که نشان‌دهنده کمبود خودرو در بازار است.

چرخان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar