پیش بینی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی تا پایان سال ۹۸

شنبه 9 آذر 98 ساعت 10:27
پیش بینی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی تا پایان سال 98

یک کارشناس خودرو گفت: با توجه به تغییر قیمت بنزین اوضاع بازار خودرو تغییر کرده و به طور کلی در بلند مدت قیمت‌ها بالا می‌رود.

فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو در خصوص تاثیرات افزایش قیمت بنزین بر قیمت‌ها در بازار گفت: معمولاً افزایش قیمت یکی از حامل‌های سوخت که در ایران برای بنزین اتفاق افتاده موجب می‌شود که مردم به سمت خودروها با سوخت‌های دیگری بروند. اما در کشورمان با توجه به این که چنین تنوعی نداریم به شدت تورم‌زا خواهد بود. بر همین اساس بازار خودرو با توجه به سرکوبی که در بازار ارز رخ می‌دهد به تب و تاب افتاده است. تا پایان سال در کوتاه ‌مدت به خاطر رکود، قیمت‌ها بالا نخواهد رفت. ضمن این که نزدیک به یک میلیون خودرو هم با قیمت‌های سرکوب ‌شده سال ۹۶ فروخته شده که به مرور در حال تحویل هستند. همین عامل موجب می‌شود که قیمت‌ها در بازار کنترل شود و به شدت بالا نرود. اما به طور کلی در آینده و بلند مدت قیمت‌های خودرو فزاینده خواهد بود.

وی ادامه داد: راه حل کنترل افزایش قیمت‌ها با کنترل تورم انجام می‌شود. دولت باید انضباط مالی ایجاد کند و کسری بودجه خود را کاهش دهد. سیستم مالیات‌دهی هم باید درست شود و اگر چنین کارهایی انجام پذیرد امکان کنترل قیمت‌ها وجود دارد. در صورتی که توزیع خودرو بالا برود ممکن است تورم سرکوب شود اما وارد بازار دیگری خواهد شد. تنها راه مقابله با تورم هم به سیاست‌های پولی مربوط می‌شود.

زاوه در خصوص شرایط خودروهای وارداتی گفت: خودروهای وارداتی قیمت‌های عجیبی پیدا کرده‌اند و این ناشی از ممنوعیت واردات است. تا زمانی که این ممنوعیت برداشته نشود وضعیت به همین روال خواهد و بازار تابع عرضه و تقاضا است. به خاطر این که عرضه در بازار وجود ندارد قیمت‌ها ثبات پیدا کرده و حتی امکان افزایش هم وجود دارد. بازار تنها تابع تصمیم در مورد واردات است و قطعاً در سال آینده آزادسازی انجام نخواهد شد. با توجه به اوضاع فعلی خیلی بعید است که دولت چنین تصمیمی بگیرد. با این اوصاف بازار آشفته‌تر خواهد شد و وضعیت بدتری برای قیمت و خدمات این خودروها هم به وجود خواهد آمد.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar