الزامات اثر‌گذاری داخلی ‌سازی قطعات روی کاهش قیمت خودرو

سه شنبه 16 مهر 98 ساعت 02:39
الزامات اثر‌گذاری داخلی ‌سازی قطعات روی کاهش قیمت خودرو

موضوع تأثیر افزایش عمق داخلی‌سازی قطعات بر کاهش قیمت خودرو از مبدأ، پس از برگزاری میز دوم داخلی‌سازی مورد توجه مسوولان وزارت صمت قرار گرفت. وزیر صمت و معاونان وی بر این نکته تاکید دارند که افزایش عمق ساخت داخل موجب کاهش قیمت کارخانه‌ای خودرو خواهد شد. موضوعی که روز پیش رضا رحمانی وزیر صنعت در گفت‌وگو با بعضی از خبرگزاری‌ها بر آن تاکید کرده بود. این در وضعیتی است که تجربه دور اول تحریم‌ها خلاف چنین ادعایی را به اثبات رساند.بر این اساس کاهش قیمت خودرو با فرمول افزایش عمق داخلی‌سازی را با رضا رضایی عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درمیان گذاشتیم. نقطه نظرات این فعال قطعه‌ساز در ادامه می‌آید.

وزیر صمت عقیده دارد افزایش عمق داخلی‌سازی موجب کاهش قیمت خودرو از مبدأ خواهدشد. به نظر شما این مساله تا چه میزان امکان تحقق دارد؟

آنچه مشخص است افزایش عمق داخلی‌سازی می‌تواند منجر به کاهش ارزبری در تولید خودرو شود و به دنبال آن روی قیمت تمام شده محصولات خودروسازان هم تأثیر مثبت داشته باشد، ولی این اتفاقات نیازمند الزاماتی است.

چه الزاماتی برای اثر‌گذاری داخلی‌سازی قطعات روی کاهش قیمت خودرو نیاز است؟

اولین نکته‌ای که در این ارتباط باید مورد توجه قرار گیرد، بحث ایجاد چارچوب و داشتن یک نگاه مهندسی در ارتباط با داخلی‌سازی قطعات است. باید به سمتی برویم که در این چارچوب یک برنامه زمان‌بندی مناسب طراحی شود. اگر برنامه زمانی وجود نداشته باشد، مثلاً قرار باشد داخلی‌سازی یک قطعه ۵ سال زمان ببرد، آن وقت دیگر نمی‌توان گفت که داخلی‌سازی تأثیر مستقیمی روی قیمت تمام ‌شده و به دنبال کاهش قیمت کارخانه‌ای خودرو داشته باشد. در همین چارچوب باید مسائل فنی از بعد سرمایه‌گذاری هم مورد توجه قرار گیرد. اگر قرار است داخلی‌سازی روی قیمت تمام‌ شده، اثرگذار باشد باید ماشین‌آلات و خطوط تولید قطعه‌سازان به‌روز شود. موضوع سوم هم در این زمینه حفظ کیفیت است که باید در این چارچوب موردتوجه قرار گیرد.

شما صحبت از سرمایه‌گذاری در خطوط تولید قطعه‌سازان کردید، این در حالی است که تاکنون مسوولان وزارت صمت در این ارتباط سخنی به میان نیاورده‌اند و معلوم نیست که قرار است سرمایه مورد نیاز در این ارتباط از چه مسیری تأمین شود؟

قطعاً به‌ روز‌رسانی خطوط تولید قطعه‌سازان و خرید ماشین‌آلات موردنیاز با توجه به اینکه این قطعات پیش‌تر از طریق واردات تأمین می‌شد، باید مورد توجه قرار گیرد. اگر این مهم مورد بی‌مهری قرار گیرد و تصور وزارت صمت این باشد که قطعه‌سازان با شرایط موجود می‌توانند به تولید این بخش از قطعات اقدام کنند، بدون تردید داخلی‌سازی این قطعات نه‌تنها منجر به کاهش قیمت نمی‌شود که موجب افزایش قیمت هم خواهد شد، چون تولید با ماشین‌آلات قدیمی هزینه تولید را افزایش خواهد داد.

شما عقیده دارید اگر چارچوب مدنظر شما مورد توجه قرار گیرد، فرمول افزایش عمق داخلی‌سازی، کاهش قیمت خودرو از مبدأ، می‌تواند عملیاتی شود؟

بحث کاهش قیمت خودرو تنها با داخلی‌سازی قطعه عملی نیست. هم اکنون آیتم‌های مختلفی روی قیمت تمام ‌شده خودرو اثرگذار است. مسائلی مثل نرخ تورم، مباحث مرتبط با حقوق و دستمزد، قیمت ارز، قیمت دیگر مواد اولیه و... چنانچه داخلی‌سازی با وضعیتی که گفتم اتفاق بیفتد، این امکان فراهم می‌شود که تنها یکی از آیتم‌های مؤثر در قیمت تمام‌شده خودرو مهار شود، این در حالی است که تأثیر منفی دیگر آیتم‌های مؤثر در قیمت تمام ‌شده خودرو همچنان به قوت خود باقی است. بنابراین سیاست‌گذار کلان اگر بخواهد نمودار قیمت خودرو را از مبدأ کاهشی کند باید فکری به حال مهار این آیتم‌ها هم بکند. البته برنامه‌ریزی برای بخشی از این آیتم‌ها مثل قیمت ارز و تورم در اختیار وزارت صمت نیست.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar