بازار خودرو و داستان ملانصرالدین

سه شنبه 31 اردیبهشت 98 ساعت 13:28
بازار خودرو و داستان ملانصرالدین

یکی از نمایشگاه‌داران اتومبیل در اراک گفت: می‌گویند روزی ملانصرالدین به دروغ به افراد یک محله گفت سر کوه آش تقسیم می‌کنند، تمام مردم به سمت کوه راهی شدند، سپس ملأ که دید سیل جمعیت زیاد است خودش هم دروغ خودش را باور کرد و پیش خود گفت شاید بالای کوه آش می‌دهند و به سمت کوه راهی شد. روزگار امروز بازار خودرو هم این گونه شده و کار به جایی کشیده که بعضی افراد شایعه‌های خودشان را هم در مورد قیمت خودرو باور می‌کنند و در مجموع، بازار دروغ و شایعه به نابسامانی اوضاع قیمت خودروها دامن می‌زند.

زد فور کار: سید اعلا بزرگی، در مورد شرایط خرید و فروش خودرو با ذکر ضرب المثل "چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است" اظهار کرد: افراد معمولی توانایی افزایش قیمت خودرو را ندارند و در واقع این گرانی تنها توسط افرادی خاص با سرمایه کلان انجام می‌گیرد، افراد توانمند و حرفه‌ای در خرید و فروش ماشین، با ایجاد تنش در زمینه خرید و فروش، افزایش قیمت‌ها را در بازار خودرو سبب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون دلال‌ها نقشی در گرانی خودرو ندارند و یکی از علل مهم گرانی خودرو فعالیت سایت‌های اینترنتی و اعلام قیمت‌های ناعادلانه در این سایت‌هاست، افزود: با بسته شدن کانال‌ها، سایت‌های فروش خودرو از جمله سایت دیوار و اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی قیمت‌ها به روال قبل برمی‌گردد.

بزرگی با ذکر اینکه متأسفانه بعضی افراد سودجو از طریق فضای مجازی با ایجاد تنش‌هایی موجب بروز اینگونه مشکلات و گرانی‌ها می‌شوند، ادامه داد: پیش از گرانی، خودروساز نیاز بازار را تأمین می‌کرد و دیگر این افراد دخالتی در بازار نداشتند، ولی با ورود یک موج کوچک افزایش قیمت بعضی افراد موج‌سوار آغاز به سوءاستفاده کردند. بعضی از افراد با گروه‌های خودروساز در ارتباط هستند به این طور که خودرو را از شرکت خریده و با قیمت بالاتر در بازار به فروش می‌رسانند. قیمت خودرو از شرکت تا ورود به بازار ۴۰ درصد اختلاف پیدا می‌کند در نتیجه از طریق لابی بازی افراد با شرکت‌ها، سود کلانی نصیب آنها خواهد شد.

سانتافه با دلار ۲۰ هزار تومانی ۴۰۰ میلیون، با دلار ۱۴ هزار تومانی ۷۵۰ میلیون!

وی بیان کرد: هم اکنون افرادی که سرمایه و پول زیادی دارند به منظور گردش سرمایه خود، پول و سرمایه‌شان را از بانک خارج کرده و در پی خرید اقلام و اجناس گوناگون هستند، اکنون خرید خودرو در بازار سود بیشتری نسبت به فروش آن دارد در نتیجه افراد دارای توانمندی بالا در زمینه خرید خودرو سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بزرگی اضافه کرد: با دلار ۲۰ هزار تومانی قیمت سانتافه ۲۰۱۵ نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان بود و الان با دلار ۱۴ هزار تومانی قیمت همان خودرو به ۷۵۰ میلیون تومان رسیده است، این تفاوت‌های عجیب ناشی از اعلام قیمت‌های عجیب در سایت‌هایی مانند دیوار است و نشان می‌دهد که هیچ اهرمی جلودار این نابسامانی نیست. در این وضعیت تنها راه چاره، جلوگیری از فعالیت سایت‌های دیوار، اینستاگرام و … در مورد خرید و فروش خودرو است. اگر روال به شکل قدیم و نمایشگاه داری برگردد و نیاز بازار همانند گذشته تأمین شود قیمت‌ها هم مثل سابق خواهد شد.

وی با ذکر اینکه ۹۰ درصد گرانی‌های خودرو به دلیل فعالیت سایت مجازی در حوزه خرید و فروش خودرو است، یادآوری کرد: سایت دیوار مزایای خوبی دارد و می‌توان خیلی از مشکلات را با استفاده از آن برطرف کرد ولی متأسفانه هم اکنون استفاده‌های نابجا و نادرست و سودجویانه از این سایت بویژه در زمینه خرید و فروش خودرو صورت می‌گیرد.

بزرگی گفت: می‌گویند روزی ملانصرالدین به دروغ به افراد یک محله گفت سر کوه آش تقسیم می‌کنند، تمام مردم به سمت کوه روانه شدند، سپس ملأ که دید سیل جمعیت زیاد است خودش هم دروغ خودش را باور کرد و پیش خود گفت شاید بالای کوه آش می‌دهند و به سمت کوه روانه شد. روزگار امروز بازار خودرو هم اینگونه شده و بعضی افراد شایعه‌های خودشان را در مورد قیمت خودرو باور می‌کنند و با دروغ و شایعه به اوضاع نابسامان قیمت‌ها دامن می‌زنند، وگرنه تعیین قیمت خودرو از چند روز پیش، آن هم توسط سایت‌ها و کانال‌های غیرمعتبر تلگرامی امکانپذیر نیست.

وی تاکید کرد: کاسب، بازنده‌ترین قشر در این حرفه است، البته افراد خاصی هم سود کردند، ولی بنده به شخصه سرمایه‌ام ضعیف شد، اگر اوایل سال ۹۷ توانایی خرید ۱۰ خودرو را داشتم هم اکنون توانایی و سرمایه من تنها به خرید ۵ خودرو کفاف می‌دهد.

احتکار خانگی خودرو!

بزرگی با اشاره به اینکه هم اکنون خودروی صفر با هدف سرمایه‌گذاری خرید و فروش می‌شود و خودروی کارکرده مشتری زیادی ندارد، گفت: بعضی افراد که توانایی مالی بالایی دارند در خانه‌های شخصی خود شمار زیادی خودرو نگهداری می‌کنند که این خود نوعی احتکار است و احتکار بزرگترین ضربه را به اقتصاد جامعه وارد می‌کند.

وی ادامه داد: تصمیمات خودروسازان هیچ تأثیری بر قیمت بازار ندارد و یکی از مسائلی که امروز در قیمت خودرو مؤثر است رابطه‌ها و کانال‌هایی است که بعضی افراد با خودروسازان دارند. اگر خودروسازان تولید خود را به طور صحیح وارد بازار کنند و نظارت بر آنها اعمال شود بخشی از مشکلات کاهش پیدا می‌کند.

بزرگی تاکید کرد: مسئولان باید در این زمینه ورود کنند و نسبت به سامان دادن به فضای مجازی و کانال‌های غیرمعتبر اقدام لازم را انجام دهند.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar