توقف تولید برخی خودروها تاثیری در افزایش قیمت آنها ندارد

دوشنبه 15 مهر 98 ساعت 17:44
توقف تولید برخی خودروها تاثیری در افزایش قیمت آنها ندارد

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو می‌گوید: توقف خطوط تولید آریو، ویتارا و دانگ فنگ تاثیری در بازار ندارد و عدم تولید موجب افزایش قیمت این مدل خودروها نمی‌شود.

طبق آمارهای ارائه شده خودروسازان به سامانه کدال در بورس، خودرو آریو و ویتارا در نیمه نخست امسال به ترتیب ۹۷ و ۹۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش افت داشتند.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد در بین خودروهای تولید داخل کمترین کاهش در تولید متوجه خودرو تیبا بوده است.

در همین حال رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در جواب به این سؤال که توقف تولید خودروهای آریو، ویتارا و گروه رنو چه تاثیری در بازار دارد؟ گفت: توقف خطوط تولید نام‌بُرده تاثیری در بازار ندارد؛ چون که فعلاً خریداری در بازار نیست. به عنوان مثال تولید خودرو اکسنت هشت ماه است که متوقف شده و قیمت ۳۸۰ میلیونی آن هم به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است. یعنی علاوه بر اینکه تولید این مدل خودرو کاهش یافته قیمت آن هم نسبت به زمان تولید هم ارزان‌تر شده است.

سعید موتمنی افزود: در این بازه زمانی مردم هوشیار هستند؛ زمانی‌که تولید خودروها کاهش می‌یابد قطعاً خدمات پس از فروش آنها هم با مشکل رو به رو می‌شود و از طرف دیگر تأمین قطعات هم برای خودروهای متوقف شده به سختی پیدا می‌شود.

او اظهار کرد: برخی می‌گویند با کاهش میزان تولید و عدم عرضه خودروهایی مانند آریو، ویتارا، گروه‌های رنو، دانگ فنگ و … قیمت خودروها در بازار افزایش می‌یابد؛ در حالی‌که چنین فرضیه‌ای اشتباه است. هم اکنون نزدیک به دو سال است که واردات خودروهای خارجی به کشور ممنوع شده از آن زمان تا به امروز قیمت خودروهای خارجی باید ۱۰ برابر شود اما طی سه ماه اخیر قیمت خودروهای خارجی در سراشیبی قرار گرفته است.

موتمنی در جواب به این سؤال که آیا ممکن است جایگزین خودرو پراید خودروهای دست دوم از کشورهای ترکیه و باکو وارد کشور شود؟ گفت: باکو و ترکیه دو مونتاژکار خودرو هستند. این دو کشور تولید خودرو ندارند. معمولاً از گروه‌های خودروسازی بزرگ خودروهای دست دوم در بازار آنها وجود دارد. ما عقیده داریم به جای واردات خودروهای دست دوم مثل این کشورها، باید برنامه مشترکی جهت تولید خودروهای باکیفیت و خارجی شکل گیرد.

تجارت نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar