دولت باید قیمت خودرو را کنترل کند

پنج شنبه 16 آبان 98 ساعت 14:18
دولت باید قیمت خودرو را کنترل کند

متقاضیان خرید خودرو عقیده دارند که دولت باید با استفاده از ابزار‌های خاص خود قیمت خودرو را کنترل کند.

مدتی است در بازار خودرو شاهد روند افزایش قیمت این محصول هستیم که موجب ایجاد التهاب در این صنعت شده است. افزایش سرسام آور و بدون منطق قیمت خودرو موضوع جدیدی نیست و از آن دسته موضوعاتی است که همواره نقل محافل بوده و داد مردم را درآورده است.

زمانی که از کارشناس صنعت خودرو دلیل افزایش قیمت این محصول را جویا می‌شویم، همواره نوک پیکان آن را به سمت دولت گرفته و دولت را مقصر و نقش آفرین اصلی افزایش قیمت‌ها دانسته‌اند.

اکثر متقاضیان خرید خودرو عقیده دارند که دولت باید با استفاده از ابزار‌های خاص خود قیمت آن را کنترل کند و از افزایش بی رویه این محصول جلوگیری به عمل آورد، ولی متاسفانه این کاهش قیمت جزو آمال و آرزو شده است که مانند الاکلنگی هر روز بالا و پایین می‌شود. برای کنترل قیمت خودرو لازم است که سازمان‌های نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولید کنندگان به این ماجرا ورود کنند و پاسخگوی این افزایش باشند.

محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به افزایش قیمت خودرو در روزهای آینده، گفت: مدیریت کشور در خصوص قیمت خودرو دچار التهاب شده که در نتیجه آن موجب زیان ۳۵ هزار میلیارد تومانی تا پایان سال ۹۷ است. در ۶ ماهه نخست امسال هم ۸ هزار میلیارد تومان به زیان خودروسازان اضافه شده است.

او بیان کرد: دولت به هیچ عنوان نباید در قیمت گذاری خودرو دخالت کند؛ چون که موجب ضرر و زیان در صنعت خودرو می‌شود. در حال حاضر به خاطر دخالت دولت، قیمت خودرو رو به افزایش است و تا زمانی که این دخالت‌ها وجود دارد قیمت آن سیر صعودی خواهد داشت.

نجفی منش گفت: دود ضرر دخالت دولت مستقیم به چشم قطعه ساز وارد می‌شود یعنی هزینه قطعه ساز را پرداخت نمی‌کنند و قطعه ساز دچار مشکل می‌شود. دولت نباید هیچ کاری به قیمت اقلام داشته باشد و خودرو مانند نان شب نیست که حتماً دولت در آن دخالت کند.

او تشریح کرد: در کل ۴۳ هزار میلیارد تومان خودروساز و ۱۰ هزار میلیارد تومان قطعه ساز زیان انباشه در صنعت خودرو داند که تنها علت آن دخالت دولت است.

قطعه سازان با خودروسازان مشکلاتی دارند

امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به افزایش قیمت خودرو در هفته‌های گذشته، گفت: مشکلاتی در مورد واردات بعضی قطعات اخیراً گریبان گیر قطعه سازان خودرو شده است، قطعه سازان هم با خودروسازان مشکلاتی دارند چون که بعضی از آن‌ها ادعا دارند که خودروسازان هزینه‌ها را پرداخت نکرده‌اند در نتیجه موجب می‌شود قطعه سازان تمایلی به تولید قطعه نداشته باشند.

امینی افزود: قسمت دیگری از مشکلات هم مربوط به کارخانه است، مدیریت خودروسازان در هفته‌های گذشته تغییر کرده که خود این مسئله هم مسائلی را ایجاد می‌کند علاوه بر این خودروسازی در کشور به خاطر اینکه حالت دولتی و انحصاری دارند، مدیران انگیزه لازم برای برطرف کردن مشکلات عموم جامعه را ندارند و ترجیح می‌دهند قیمت خودرو بالا باشد از این رو خودرو کمتر تولید می‌کنند و این محصول را گرانتر می‌فروشند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در تولید ۲ استراتژی داریم، در نخستین طرح می‌گویند تولید را افزایش دهید و حاشیه سود را کاهش دهید تا درآمد افزایش یابد و در حالت دیگر می‌گویند قیمت را بالا ببر و تولید را کاهش دهید.  خودروسازان استراتژی دوم را انتخاب کرده‌اند چون که این صنعت انحصاری است و جلوی واردات را گرفته‌اند و مصرف کننده نیز مجبور است با این بازار بسازد.

او تشریح کرد: مدیران خودروسازی باید خود در این کار سررشته داشته باشند، ولی در حال حاضر مدیران هیچ تجربه‌ای در خودروسازی ندارند و این جزء ضعف‌های این صنعت است.

امینی گفت: اگر همین رویه و سیاست پیش برود شاهد افزایش قیمت در هفته‌های آینده خواهیم بود مگر اینکه سیاست‌ها تغییر کند. متأسفانه سرمایه گذاران خارجی همچون رنو، پژو و سیتروئن دیگر تمایلی به سرمایه گذاری در صنعت خودروی ایران ندارند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: باید تلاش کرد تولیدات داخلی را افزایش دهیم، اما متأسفانه چنین سیاستی در کشور وجود ندارد. مشکلی که در حال حاضر وجود دارد توقف واردات است که موجب افزایش قیمت هم می‌شود.

او افزود: خودروسازان داخلی باید حس رقابت داشته باشند، ولی با توقف واردات هم این حس رقابت در آن‌ها کاهش یافته است.

روند افزایشی قیمت خودرو در روزهای آینده

در ادامه همچنین امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو گفت: تا یک ماه اخیر پیش بینی می‌شد که قیمت خودرو  روند کاهشی داشته باشد چون که در آن زمان قیمت ارز ثابت شد و خودروسازان به شدت در تولید کار می‌کردند و تولید افزایش یافت همچنین انتظار می‌رفت به خاطر پایان یافتن تابستان و تمام شدن تفریحات تقاضا برای خرید خودرو کاسته و نرخ خودروها کاهش پیدا کند.

او ادامه داد: در دو هفته گذشته فشار سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت افزایش یافت تا پراید و پژو ۴۰۵ از رده خارج شوند، ولی این رویه اشتباه بود چون که در حال حاضردر جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و زمان حذف توقف تولید نیست چون که بازار در یک وضعیت شکننده است.

کاکایی گفت: در حال حاضر خودروسازان به اجبار بازار را به حالت تعادل نگه می‌دارند. کوچک‌ترین تلنگر به صنعت خودرو موجب ایجاد التهاب در آن می‌شود، این خبر رسانی در خصوص توقف تولید خودرو باید دیرتر اتفاق می‌افتاد تا این تنش به این زودی‌ها در کشور خود را نشان نمی‌داد.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: در حال حاضر بیان کرده‌اند که با توقف تولید پراید، سایپا خودروی جایگزین دارد که این پالسی در بازار منعکس می‌کند و موجب می‌شود افراد تصور کنند دیگر خودرویی مثل پراید در بازار وجود ندارد در نتیجه موجب می‌شود این خودرو را در انبار‌ها نگه داشته و شاهد حضور دلالان و افزایش قیمت خودرو در این صنعت باشیم.

او افزود: در کل بازار‌های دیگر برای سرمایه گذاری توقف شده است یعنی بازار مسکن،  ارز و طلا در رکود به سر می‌برند و بازار خودرو به شدت آماده این است که به هیجان بیفتد. در بدترین وضعیت پراید می‌تواند به قیمت تیبا برسد که در نتیجه باعث افزایش قیمت تیبا نیز خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar