قیمت جدید خودروها امروز اعلام می‌شود

بروزرسانی در: دوشنبه 15 اردیبهشت 99 ساعت 10:30
قیمت جدید خودروها امروز اعلام می‌شود

گویا قرار است که قیمت‌های جدید خودرو با افزایشی بین ۳۰ تا ۶۰ درصدی امروز اعلام شود.

ستاد تنظیم بازار قرار است در جلسه امروز تصمیمات دو هفته پیش کمیته خودرو را مورد بررسی قرار دهد و از همین رو ممکن است خروجی آن، اعلام قیمت‌های جدید محصولات خودروسازی کشور باشد. این در حالی است که شنیده می‌شود با توجه به جمع بندی دولت از هزینه‌های تولید، رشد بالای ۵۰ درصد برای قیمت خودروهای داخلی در نظر گرفته شده است.

طبق دستور جلسه امروز ستاد تنظیم بازار، ‌معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار است گزارش مربوط به قیمت خودروهای داخلی را ارائه کنند. موضوع قیمت خودروهای تولید داخل در سال جدید، سه هفته‌ای می‌شود که داغ شده و اخبار ضد و نقیضی نیز در خصوص آن به گوش می‌رسد. در نخستین جلسه ستاد تنظیم بازار که اواخر فروردین برگزار شد، موضوع تعیین دستورالعمل جدید قیمت خودرو هم در دستور کار قرار گرفت، اما نتیجه‌ای در بر نداشت. از این جلسه دو روایت منتشر شد. روایت نخست از اختلاف نظر بین اعضا بر سر چگونگی دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو حکایت می‌کرد. این در حالی بود که طبق روایت دوم، اصلاً موضوع قمیت خودرو در ستاد تنظیم بازار مطرح نشده و اعضا قرار گذاشته‌ بودند پس از انجام کارشناسی‌های لازم، درباره این مساله تصمیم‌گیری کنند.

در نهایت ولی اعلام شد که ستاد تنظیم بازار در دومین نشست امسال خود، بر طرح موضوع قیمت‌گذاری در کمیته خودرو تاکید کرده است. کمیته موردنظر هم تشکیل جلسه داد، جلسه‌ای پر حاشیه که در آن، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده قیمت‌های جدید آماده شده و در انتظار ابلاغ از طرف ستاد تنظیم بازار است. حالا این احتمال وجود دارد که ستاد تنظیم بازار امروز قیمت جدید خودروهای داخلی را ابلاغ کند تا هم خودروسازان و هم مشتریان از بلاتکلیفی خارج شوند.

بنابر شنیده‌ها گویا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پس از جمع‌بندی هزینه‌های مرتبط با تولید خودرو و در نظر گرفتن مسائلی مانند تحریم و زیاندهی خودروسازان، رشدی بیش از ۵۰ درصد (بین ۵۰ تا ۶۰) را برای قیمت خودروهای داخلی در سال جدید لحاظ کرده است.

خودروسازان به سازمان حمایت اعلام کرده‌اند هزینه قطعات خودرو (که بالغ بر ۷۵ درصد قیمت تمام شده خودروها را شامل می‌شود)، نزدیک به ۸۰ درصد صعود داشته و این سازمان هم بر همین اساس، محدوده رشد قیمت محصولات آنها را تعیین کرده است. اگرچه خودروسازان به دنبال جلب نظر مثبت دولت برای اجرای مصوبه قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار بودند، اما به نظر می‌رسد رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت‌ها آنها را راضی خواهد کرد. با در نظر گرفتن ارقام احتمالی (۵۰ تا ۶۰ درصد)، کف قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی (با ملاک قرار دادن پراید) به حداقل ۵۸ میلیون تومان و حداکثر ۶۲ میلیون تومان خواهد رسید. هم اکنون کف قیمت کارخانه خودروهای داخلی، نزدیک به ۳۸ میلیون تومان است و در بازار هم حول و حوش ۷۰ میلیون تومان.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar