دلایل خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو

پنج شنبه 1 آذر 97 ساعت 10:34
دلایل خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو

چند وقتی است حوزه خودرو پر از خبرهای منفی شده است. آخرین خبر بسته شدن خط تولید دو خودروی سراتو و برلیانس است. خودروهایی که بیش از چهار سال در ایران تولید می‌شدند و حالا به دلیل تحریم‌ها و عدم تدبیر خودروسازان تعطیل شد. خبر دیگر حذف ایربگ و ترمز ای بی اس از خودروهایی است که قرار است تولید شود.

از آنجا که خودروسازان در تأمین ایربگ ناتوان شده‌اند گویا با سازمان ملی استاندارد تفاهم‌هایی انجام گرفته که خودروها بدون ایربگ تولید شوند. از سویی تولید ترمز ای بی اس هم با مشکل رو به رو شده است. از این رو خودروسازان می‌خواهند از قید ای بی اس هم را بزنند. اتفاقی که برای عملیاتی شدن آن سازمان ملی استاندارد حداقل فرصت سه ساله داد و همه به کمک خودروسازان آمدند تا نصب ایربگ و ترمز ای بی اس با تأخیر رخ دهد. ولی برای لغو آن بخشنامه‌ها و اجبارها گویا مخالف محکمی وجود ندارد. اکنون سؤال این است که اگر ایربگ و ای بی اس حذف شود، قیمت خودرو تغییری خواهد کرد؟ خودروسازان حاضر هستند به جای آپشن‌هایی که از آن حرف می‌زدند قیمت‌ها را ۲ میلیون تومان ارزان‌تر کنند؟

قاطبه وزارت صنعت در پی آزادسازی قیمت‌ها است و آن موضوعی که در وزارت صنعت به تصویب رسیده ولی هنوز رئیس جمهوری تأیید نکرده افزایش قیمت خودرو کمتر از ۵ درصد بازار است. البته اطمینان هم دادند که آزادسازی قیمت، موجب جهش قیمت‌ها در بازار نخواهد شد چون که دلالان بازار حذف می‌شوند و فقط مشتریان واقعی می‌مانند. البته تولید روزانه ۲۵۰۰ دستگاه که این روزها به ۶۰۰ الی ۷۰۰ دستگاه رسیده نمی‌تواند ضمانتی باشد برای آن که خودروسازان با آزادسازی قیمت‌ها موفق به کنترل عرضه و تقاضا شوند.

بدین صورت نمی‌توان بیم افزایش قیمت را باتوجه با اعداد و ارقام موجود از نظر دور دانست. محسن رزم خواه از قطعه سازان کشورمان در خصوص شرایط این روزهای خودروسازی و تهدیدی که احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان کرده است در مصاحبه‌ای مبنی بر این که «هشدار می‌دهم اگر تا دو هفته آینده با افزایش قیمت خودرو موافقت نشود تولید خودرو در جاده مخصوص کرج را متوقف می‌کنیم و سیل بیکاران راهی جامعه خواهند شد.»، گفت: بیش از ۶ ماه است که از خودروسازان پولی نگرفتیم و این بد حسابی خودروسازان موجب تعطیلی ۳۰ تا ۴۰ درصد قطعه سازان شده است. وی در خصوص این که حال خودروسازان در کدام قطعات خودرو با بحران رو به رو شده‌اند، ادامه داد: تأمین قطعات ایربگ، کامپیوتر ماشین (ECU)، کاتالیست، سیستم کنترل ترمز ماشین (ABS)، سنسور خودرو، پیچ و مهره‌ای خاص و برخی از مواد اولیه (فولاد مخصوص تولید خودرو) با مشکل رو به رو شده است. این عمل به دلیل تحریم و قیمت ارز است.

رزم خواه تصریح کرد: گروه‌های تولید کننده قطعات خودرو حاضر نیستند با پولی که از مبدأ ایران باشد معامله‌ای را انجام دهند. بنابراین در خرید قطعات و مواد اولیه با بحران جدی مواجه شدیم. در وضعیتی که خودرو سازان با چالش رو به رو شدند و به ۸ دلیل هم گفتند از دو هفته دیگر خودرو تولید نمی‌کنند، رضا رحمانی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در جلسه با اعضای فراکسیون اشتغال مجلس از تصمیم نگرفتن در خصوص قیمت خودرو صحبت کرده است. وی عنوان کرده است: مصوبه‌ای در زمینه قیمت خودرو نداشته‌ایم و بخشنامه‌ای هم وجود ندارد. کارگروه‌های گوناگون بحث تعیین قیمت را دنبال می‌کنند و در صورت تصویب نهایی به رسانه‌ها اعلام خواهد شد. یکی از نمایندگان مجلس حاضر در این جلسه به عنوان منبع مطلع گفت: برای ما هم جای سؤال دارد که چرا وزارت صنعت هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد و بازار را از بلاتکلیفی خارج نمی‌کند. اگر می‌خواهند افزایش قیمت دهند پیش از آن که خودروسازی و قطعه سازی تعطیل شوند، این تصمیم را بگیرند و فرافکنی نکنند.

۸ دلیل خودروسازان برای افزایش قیمت

نخستین علت افزایش ۱۵۰ تا ۲۷۷ درصدی قیمت مواد اولیه صنعت خودرو و ۳ برابرشدن قیمت ارز است. دومین علت این است که هیچ کدام از مسئولان مسئولیت اصلاح قیمت خودرو را نمی‌خواهند قبول کنند. سومین دلیل؛ کاهش تولید خودرو به یک سوم است. چهارمین، پیش فروش‌هایی است که دلالان به آن دسترسی پیدا کردند و عملاً مردم و مشتریان واقعی از خرید خودرو بازماندند. پنجمین علت؛ قطعه سازان از تولید با کیفیت عاجز شدند و از سویی شرایط تمام آنها وخیم شده است. ششمین برهان به زیان دهی ۶ هزار میلیارد تومانی خودروسازان بر می‌گردد هفتمین دلیل این است که دولت دستش در جیب سهامداران خودرو است و این امر خلاف قانون برنامه پنجم توسعه است. هشتمین علت، عدم پرداخت کمک زیان به خودروسازان است چون که دولت قیمت خودرو را پایین‌تر از نرخ بازار نگه داشته است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "دلایل خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حامد
مهمان

منی که مصرف کننده هستم و شهریور ماه ماشین اسم نوشتم،حاضر نیستم ماشینی که ۵۰ملیون قیمتش بوده رو ۸۰ملیون بپردازم،پس قطعا هم من و هم همه کسایی که مصرف کننده ماشین بودن و با بدبختی ماشین اسم نوشتن در صورت گران شدن از طرف کارخونه،پولشونو پس میگیرن،کارخونه بمونه و ماشیناش

سجاد
مهمان

همونطور که شرایط بد اقتصادی و بالارفتن مواد اولیه و دلار باعث میشه که خودروساز تقاضای گرون کردن خودرو رو بکنه به همون دلیل مردم هم درخواست افزایش سود تاخیر متناسب با شرایط کشور رو دارن.
زمان ثبت نام ما حدود ۷ تا ۸ هزار دلار به سایپا دادیم الان بی ارزش شده آیا دولت قبول میکنه با توجه به شرایط اقتصادی سود و سود تاخیر این پولهارو افزایش بده؟
چطوره که ضرر برای مردم باشه اما خودرو ساز ضرر نکنه؟
برای خوردوساز به تن حساب کتاب می کنید به مردم که میرسه به گرم؟