رویدادهای مهم خودرویی هفته سوم بهمن ۹۸

بروزرسانی در: پنج شنبه 24 بهمن 98 ساعت 11:19
رویدادهای مهم خودرویی هفته سوم بهمن 98

طی هفته‌ای که گذشت اخبار مختلفی حول و حوش صنعت و بازار در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد. در بین این اخبار اعلام نظر هیات دولت در ارتباط با تعیین تکلیف خودروهای دپویی در گمرک و مناطق آزاد تجاری، نامه قطعه‌سازان به رئیس‌جمهور در ارتباط با دریافت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی، کاهش تولید گروه های خودروساز خصوصی در پایان دهمین ماه سال جاری، شنیده‌ها در خصوص طرح جدید فروش خودرو در مبدأ از طریق قرعه‌کشی و شرایط خودروسازی جهان پس از شیوع ویروس کرونا از اهم اخبار منتشر شده بودند.

تعیین تکلیف خودروهای دپویی

بالاخره پس از ۱۳ ماه از آخرین مصوبه دولت در خصوص خودروهای دپویی در گمرک و مناطق آزاد و همچنین گذشت ۶ ماه از آخرین مهلت زمانی تعیین شده برای ترخیص این خودروها، هیات دولت تکلیف باقی‌مانده خودروهایی را که در گمرک و مناطق آزاد متوقف مانده بودند معلوم کرد. براساس نظر هیات دولت، در راستای رفع مشکلات خودروهای موجود در گمرکات استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۷، دارای ثبت سفارش و قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری- صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی هستند به‌صورت بدون انتقال ارز یا از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز و تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران بلامانع اعلام شد.

بنابراین تکلیف ۵ هزار و ۱۰۸ دستگاه خودروی مانده در گمرک و مناطق آزاد معلوم شد. البته بر اساس این مصوبه تمامی خودروهای موجود در گمرک و مناطق آزاد تجاری امکان ترخیص پیدا نکردند. خودروها با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی( به غیر از خودروهای ثبت سفارش شده توسط جانبازان) و همچنین خودروهای آمریکایی که در مناطق آزاد معطل مانده‌اند، خودروهایی هستند که دولت مجوز ترخیص آنها را صادر نکرده و احتمالا آنها مسیرهای دیگری را به جز ترخیص طی خواهند کرد.

نامه قطعه‌سازان به رئیس‌جمهور

اعضای انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار پیگیری اجرایی شدن پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات شدند.براساس مصوبه شورای پول و اعتبار قرار بود تا تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی به دو گروه بزرگ خودروساز تزریق شود و با توجه به بدهی این شرکت‌ها به زنجیره قطعه‌سازی این مبلغ در اختیار فعالان قطعه‌ساز قرار گیرد. با گذشت بیش از یک ماه از مصوبه شورای پول و اعتبار هنوز این رقم به حساب گروه های خودروساز واریز نشده است. این مساله موجب شد تا قطعه‌سازان به عالی‌ترین مقام اجرایی نامه بنویسند و نگرانی‌های خود را از این اتفاق به گوش رئیس ‌جمهور برسانند. در این نامه آمده است که افزایش تیراژ که در چند وقت گذشته اتفاق افتاده است با امید به تزریق این تسهیلات بوده و چنانچه با عدم تزریق فوری و بی‌وقفه، این امید به یأس تبدیل شود، قبل از پایان سال شاهد کاهش تیراژ مجدد و بی‌سابقه خواهیم بود. قطعه‌سازان از رئیس‌جمهور خواسته‌اند با دستوری عاجل مسیر تخصیص تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی به خودروسازان را برای پرداخت به زنجیره تامین داخلی صادر کند.

قرعه‌کشی برای فروش خودرو؟

فروش خودرو توسط گروه های خودروساز از طریق طرح‌های فروش و پیش‌فروش نتوانسته قیمت‌ها را در بازار متعادل کند، از این رو طی هفته جاری فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو از برگزاری نشستی در این ارتباط در وزارت صمت خبر داد. آن‌طور که فرشاد مقیمی عنوان کرد، در نشستی با حضور مسوولان وزارت صمت و خودروسازان، راهکارهای فروش خودرو به مصرف‌کنندگان واقعی مورد بررسی قرار گرفته است. به گفته وی، در این نشست برای مدیریت تقاضا و تامین نیاز مصرف‌کنندگان واقعی خودرو، برنامه‌هایی ارائه شده است. رضا رحمانی، وزیر صمت هم تلویحا خبر از ارائه طرحی مبنی بر مدیریت تقاضا و تنظیم بازار خودرو داده بود، طرحی که قرار است طی روزهای آتی و پس از انجام چکش‌کاری‌های لازم، اعلام و اجرا شود. شنیده می‌شود طرح یاد شده از مسیر قرعه‌کشی می‌گذرد. در واقع وزارت صمت به دنبال این است که خودرو را به کمک راهکار قرعه‌کشی به دست مصرف‌کننده واقعی برساند. طبق شنیده‌ها، ظاهرا در روش جدید، ثبت‌نام برای عموم و البته با قید و شرط‌هایی خاص، آزاد بوده، اما ملاک تحویل خودرو به مشتریان، بیرون آمدن نام آنها از گردونه قرعه‌کشی است. به عبارت بهتر، تکمیل ثبت‌نام ملاک دریافت خودرو نخواهد بود و منوط به این است که نام افراد از صافی قرعه‌کشی نیز رد شود. اگر شنیده‌ها درست و طرح جامع وزارت صمت برای مدیریت تقاضا و تنظیم بازار خودرو همین روش قرعه‌کشی باشد، سیاست‌گذاری‌ها عملا به دهه ۶۰ برگشته‌اند. در این دهه و آن‌طور که مدیران خودرویی وقت می‌گویند، برای فروش خودرو به مشتریان از روش قرعه‌کشی استفاده می‌شده است.

افت تولید خصوصی‌ها

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان دی ماه سال جاری خودروسازان خصوصی در مجموع توانسته‌اند ۲۵ هزار و ۳۰ دستگاه از انواع محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کنند. این در حالی است که آنها تا پایان دی ماه ۹۷ در مجموع ۸۷ هزار و ۱۴۹ دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کرده بودند. مقایسه وضع تولید آنها در دی ماه ۹۸ با مدت مشابه سال پیش هم گویای افت تولید ۲/ ۷۱ درصدی این شرکت‌ها است. بر اساس آمارهای وزارت صمت هم اکنون ۱۲ شرکت خصوصی فعال در زمینه مونتاژ خودروهای سواری در کشور حضور دارند. از این تعداد ۸ شرکت هیچ فعالیتی در دی ماه نداشتند و تنها چهار شرکت در نخستین ماه از فصل زمستان همچنان به مونتاژ محصولات خود مشغول بوده‌اند.

تاثیر کرونا روی صنعت خودروی جهان

شیوع ویروس کرونا روی صنعت خودروی جهان تاثیر منفی گذاشته است. با توجه به اینکه خیلی از خودروسازان جهان و همچنین شرکت‌های تامین قطعات در چین حضور دارند، شیوع این بیماری موجب شد تا زنجیره خودروسازی حاضر در این کشور به ناچار خطوط تولید خود را به‌طور موقت تعطیل کنند. البته کرونا تنها روی خطوط تولید خودروسازان حاضر در چین تاثیر منفی نگذاشته و بیم آن می‌رود که بازار خودروی چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، هم از تبعات این بیماری تاثیر بپذیرد.

طی یک‌سال اخیر به خاطر کاهش شتاب رشد تجاری چین و جنگ تعرفه‌ای با آمریکا، میزان فروش در این بازار کاهش چشمگیری داشته است. با شیوع بیماری کرونا دولت چین ۶۰ میلیون نفر از مردم این کشور را تحت قرنطینه قرار داده و میلیون‌ها نفر دیگر از آنها تا زمانی که شیوع کرونا متوقف نشود قصد ترک منازل خود برای خرید خودرو را نخواهند داشت. بنابراین با توجه به وضعیت موجود به نظر می‌رسد شانس خروج بازار خودرویی این کشور از رکود یک سال گذشته کاهش یابد.

دنیای اقتصاد

بازار خودرو کمی آرام گرفت

هزینه تبدیل خودروها به یورو ۵

پیش ‌بینی قیمت خودرو در شب عید

جزئیات آزادسازی واردات خودروهای هیبریدی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar