دلیل تکمیل ظرفیت سریع پیش ‌فروش‌ خودرو

سه شنبه 3 دی 98 ساعت 11:19
دلیل تکمیل ظرفیت سریع پیش ‌فروش‌ خودرو

دبیر انجمن خودروسازان گفت: پیش‌فروش خودروسازان به خاطر قیمت‌های دستوری موجب ایجاد یک رانت برای خریداران شده است.

احمد نعمت‌ بخش، دبیر انجمن خودروسازان در خصوص دلیل تکمیل ظرفیت سریع پیش‌فروش‌ها اظهار کرد: دلیل تکمیل ظرفیت سریع در پیش‌فروش‌های خودروسازان به سرکوب‌های مالی بازمی‌گردد. در واقع اجازه فروش خودروها در حاشیه بازار داده نمی‌شود. پایین‌ترین قیمت خودرو صفر کیلومتر مربوط به پراید است که در بازار با قیمت ۵۰ میلیون تومانی به فروش می‌رسد ولی گفته می‌شود که آن را ۳۷ میلیون تومان بفروشیم که همین منجر به ایجاد رانت می‌شود. البته شرایطی هم برای جلوگیری از ورود دلالان گذاشته شده ولی باز هم خودرو به دست مردم نمی‌رسد.

وی ادامه داد: باید از تجربه دهه ۷۰ استفاده کرد و اجازه داده شود تا خودروها در حاشیه بازار به فروش برسد. در حال حاضر در جامعه ۲هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان وجود دارد پس زمانی که ثبت ‌نام‌ها شروع می‌شود افراد حجوم می‌آوردند. با فروش در حاشیه بازار ۸۰ درصد افراد و دلالان کنار می‌روند چون که سودی گیر آن‌ها نمی‌آید. این نکته را باید گفت که چون تقاضا کم می‌شود قیمت بازار هم پایین می‌آید.

نعمت‌بخش در خصوص میزان خودروهایی که در این طرح‌ها به فروش می‌رسند گفت: خودروسازان مجوز کلی از کمیته خودرو گرفتند تا با توجه به تعهدات خود تعدادی را هم فروش فوری کنند. لازم به ذکر است مجموع تعهدات ایران‌ خودرو و سایپا ۷۰۰ هزار دستگاه است. شرکت‌ها به عنوان مثال اگر در یک روز ۲هزار دستگاه تولید کنند ۲۰ درصد آن را می‌توانند به صورت فروش فوری انجام دهند. در خصوص آمار خودروهای کف پارکینگ، تعداد به شدت کم شده و طبق صحبت‌های اخیر این تعداد برای سایپا به صفر رسیده و برای ایران ‌خودرو هم در حال تمام شدن است.

دبیر انجمن خودروسازان در پایان اظهار کرد: خودروسازان باید اطلاعات مرتبط با خودرو را به صورت دقیق در پیش‌فروش‌ها درج کنند. قاعدتاً باید وقتی قراردادی امضا می‌شود باید تمام مشخصات را اعلام کنند. از لحاظ زمان تحویل و دیرکرد مردم حق اعتراض دارند و بر اساس قانون حمایت از مصرف‌کنندگان اگر سود مشارکت ۱۸ درصد باشد در صورت تأخیر، علاوه بر ۱۸ درصد سالی ۱۲ درصد نیز باید داده شود.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar