قیمت خودرو و سرگردانی خریداران در بازار

بروزرسانی در: چهارشنبه 24 آذر 00 ساعت 14:21
قیمت خودرو و سرگردانی خریداران در بازار
بازار خرید و فروش خودرو از ابتدای هفته جاری با روند کاهشی قیمت دلار شاهد ریزش قیمتها در انواع محصولات خودروسازان بود اما از اواسط روز گذشته تا امروز به رغم افت قیمت ها، با تغییر مسیر و افزایش جزئی نرخ دلار برخی صاحبان خودرو، با قیمت‌های بیش از قیمت‌های روز گذشته خودروهای خود را برای فروش عرضه کرده‌اند شرایطی که موجب سرگردانی خریداران و تشدید رکود در بازار معاملات شده است.

در حالی فعالان بازار، نرخ ارز و میزان عرضه خودروسازان را دو عامل موثر در نوسانات قیمتی و رکود معاملات بازار خودرو می دانند که از نگاه بسیاری از کارشناسان، بازار خودرو علاوه بر تاثیر عوامل فوق تا حدودی زیادی تابع شرایط اقتصادی و سیگنال مذاکرات اخیر است و لذا تا روشن شدن نتایح مذاکرات وین بازار خودرو سرگردان و عملا معاملات در این بازار متوقف خواهد بود.

با این وجود بازار خودرو از هفته گذشته تا کنون و با نوسانات بازار ارز و همچنین تصمیم ستاد تنطیم بازار در افزایش قیمت کارخانه ای خودروسازان، کمی با نوسان قیمت مواجه شد، رشد قیمتی که به گفته فعالان بازار چندان قابل توجه نبود و بین ۲ تا ۵ درصد، قیمت ها صعودی شد اما در هفته جاری و با عقب نشینی نرخ دلار، این روند معکوس شد و قیمت ها در بازار کاهشی شد این اتفاقات در بازار خودرو در حالی رخ می دهد که همچنان رکود در بازار حاکم است و بسیاری خریداران و فروشندگان چشم به نتیجه مذاکرات وین دوخته اند.

اما در چنین شرایطی که با هر گفتمان سیاسی و نوسانات ارزی بازار خودرو متاثر و قیمت ها نوسان می یابد، اصلاح قیمت ها کارخانه ای خودروسازان تا چه میزان در وضع کنونی بازار و قیمت ها تاثیر گذاشته است و با این روند آینده بازار خودرو برای خریداران واقعی چگونه رقم خواهد خورد؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران در این ارتباط معتقد است با افزایش قیمت کارخانه‌ها تغییر قیمتی چندانی در بازار خودرو رخ نداده است به طوری که با اصلاح قیمتی جدید قیمت خودروهای داخلی حدود ۲ درصد و خودروهای خارجی و مونتاژ هم حدود ۵ درصد گران شده که علت آن نیز نوسانات ارزی بوده است.

سعید موتمنی با توجه به آخرین وضعیت بازار خودرو پس از افزایش قیمت خودروسازان بیان کرد: در حال حاضر توپ در زمین خودروسازان است و با اعمال قیمت های جدید باید عرضه را هم بیشتر کنند تا فاصله قیمتی در بازار خودرو کاهش یابد.

به گفته وی در هفته جاری نیز تغییر چندانی در قیمت‌ها صورت نگرفته است زیرا اشخاصی که از رانت شرکت‌های خودروساز استفاده می‌کنند قبل از افزایش قیمت‌ها حدود بیش از ۱۰۰ درصد سود بردند اما امروز با تصمیم دولت و اصلاح نرخ کارخانه ای خودروسازان سود آنها کمتر شده است.

سود دلالان در بازار خودرو کاهش یافت / بی ثباتی بازار خودرو در سایه تلاطمات ارزی

وی همچنین با توجه به قیمت های که در بازار خودرو اعلام می شود، تاکید کرد: امروز قیمت‌هایی که در مورد آن در بازار فضاسازی می‌شود عملا وجود ندارد و بازار در رکود سنگین است. افزایش ۲ تا ۵ درصدی که در هفته قبل رخ داد ناشی از نوسانات ارزی است چنانچه در هفته جاری با عقب‌نشینی نرخ دلار رشد قیمت در بازار نیز متوقف شده و حتی در بسیاری از خودروها ۳ تا ۱۰ درصد افت قیمت نیز رخ داده است اما روز گذشته و امروز باز همزمان بازار خودرو با نوسان جزئی قیمت دلار درصدی تغییر کرد که البته چندان قابل توجه نیست.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو همچنین به تأثیر فروش فوری و هفتگی خودروسازان بر تعدیل قیمت‌های بازار پرداخت و تصریح کرد: به هر میزان عرضه خودرو در بازار افزایش یابد این امر در نزولی شدن قیمت‌ها در بازار تاثیر خواهد گذاشت چنانچه کاهش عرضه به بازار در یکی دو سال اخیر و عدم پاسخوگیی به تقاضا در بازار منجر به گپ قیمتی زیادی بین قیمت کارخانه و بازار شده است و سود زیادی را نصیب دلالان در بازار خودرو کرده است.

به گفته موتمنی در شرایط فعلی که تقاضای کاذب در بازار فروکش کرده است چنانچه عرضه افزایش یابد، شاهد نزدیک شدن قیمت‌های بازار با کارخانه خواهیم بود و با تولید و عرضه بیشتر خودروسازان قطعا قیمت ها در بازار مسیر کاهشی را ادامه خواهند داد.

وی با اشاره اینکه نوسانات ارزی و عرضه خودرو به بازار دو عامل اصلی در تعیین قیمت‌ها در بازار خودرو هستند، به وعده وزیر صمت و خودروسازان در خصوص افزایش عرضه اشاره و خاطر نشان کرد: چنانچه قول‌های وزیر صمت و خودروسازان مبنی بر افزایش عرضه و تکمیل ۱۴۰ هزار خودروی ناقص در کف پارکینگ خودروسازان عملی شود، بازار روی متعادل را دیده و مصرف کننده با اطمینان از تثبیت قیمت ها خرید بهتری را خواهد داشت.

جلب اعتماد مشتریان با افزایش عرضه و توزیع مناسب به بازار

در همین ارتباط یک فعال بازار خودرو نیز معتقد است که اصلاح قیمت خودروسازان تاثیر چندانی در بازار خودرو نداشته است.

کاظم محمدی نیکخواه با توجه به تصمیم ستاد تنطیم بازار در اصلاح قیمت خودروسازان و افزایش ۱۰ تا ۱۸ درصدی قیمت خودروها بر اساس نرخ تورم ، تاکید کرد: در شرایطی که قیمت خودرو بیش از هر عاملی متاثر از نرخ ارز است و این روزها نیز به جهت نوسانات دلار با حباب و رشد قیمت غیر منطقی مواجه شده است از این رو قیمت های جدید خودروسازان نتوانسته در بازار تاثیر محسوسی بگذارد.

به گفته وی در یکی دو سال اخیر عوامل مختلف همچون رشد نرخ ارز، کاهش عرضه و از سویی تمایل به سرمایه گذاری در بازار خودرو ناشی از دخالت در قیمت ها، موجب عدم تعادل در بازار و رشد قیمت ها شده است بنابراین با اصلاح قیمت ها و کاهش شکاف قیمتی کارخانه و بازار، افزایش عرضه و همچنین تثبیت بازار ارز می تواند بر جریان بازار خودرو تاثیر گذاشته و باعث کاهش قیمت ها شود.

این فعال بازار خودرو در ادامه با توجه به تعهد خودروسازان بر فروش های هفتگی و افزایش عرضه به بازار تصریح کرد: فروش های هفتگی به روش قرعه کشی تاثیر چندانی در بازار نخواهد داشت چرا که همواره فروش به روش قرعه کشی منجر به رانت در بازار خودرو شده است.

نیکخواه در پایان بیان کرد: افزایش عرضه خودروسازان همراه با توزیع درست و جلب اعتماد متقاضیان به تولید بیشتر موجب بازگشت آرامش و خروج دلالان از بازار خودرو می شود.

پرشین خودرو

 

قیمت خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar