نگرانی از بازگشت قیمت‌ خودروها به فضای مجازی تشدید شد

بروزرسانی در: چهارشنبه 9 مرداد 98 ساعت 13:15
نگرانی از بازگشت قیمت‌ خودروها به فضای مجازی تشدید شد

از سه ماه پیش در وضعیتی قیمت خودرو از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی حذف شد که یکشنبه پیش قیمت‌ها بار دیگر به فضای مجازی ورود کرد، اکنون بعضی از مدیران سایت‌های پذیرنده آگهی‌های خودرو نسبت به حذف قیمت‌ها از شبکه‌های مجازی هشدار می‌دهند و بعضی از دست‌اندرکاران بازار هم این شبکه‌ها را ابزاری در راستای تشدید التهابات بازار می‌خوانند. پیش‌تر در هفته آخر اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در پی ایجاد نوسان شدید قیمت خودرو در بازار، راهکارهایی برای کنترل و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد می‌شد، در آن مقطع یکی از مباحثی که مورد توجه قرار گرفت و آن را عامل نوسانی شدن قیمت در بازار عنوان می‌کردند حضور دلالان و واسطه‌ها در فضای مجازی به واسطه قیمت‌گذاری غیرواقعی خودرو بود. از این رو پلیس فتا برخورد جدی با دلالان این حوزه در دستور کار قرار داد. پلیس فتا عقیده داشت یکی از عوامل ایجاد هیجان و التهاب در بازار خودرو فعالیت سودجویان و شماری از دلالان فعال در این حوزه است، که به طور سازمان‌یافته در این زمینه عمل می‌کنند.

در آن مقطع تحلیل غالب این بود که دلالان و واسطه‌ها با فعالیت در شبکه‌های مجازی و سایت‌های آگهی‌دهنده خودرو موجب قیمت‌سازی می‌شوند؛ به صورتی که واسطه‌گران قیمت‌های غیرواقعی را به‌عنوان قیمت واقعی محصولات، در فضای مجازی مبنای داد و ستد قرار می‌دهند. در این بین بعضی از عوامل بازار خودرو گردانندگان سایت‌ها را عامل اغتشاش در بازار خودرو خواندند. طرفداران این تفکر عنوان می‌کردند مدیران سایت‌های انتشاردهنده آگهی امکان حضور گسترده دلالان را در فضای مجازی ایجاد می‌کنند و آنها را در قیمت‌سازی همراهی کرده، پس از نوسانی شدن و ایجاد موج در بازار، خود اقدام موج سواری می‌کنند. در نقطه مقابل، بعضی از کارشناسان و همچنین دست‌اندرکاران اداره سایت‌های منتشر‌کننده آگهی خودرو با رد اتهامات مطرح شده بر این نکته پافشاری می‌کردند که افزایش قیمت‌ها در بازار ارتباطی با انتشار آگهی در سایت‌ها ندارد و مسوولان امر باید در پی کنترل عوامل تاثیرگذار روی قیمت خودرو در بازار باشند. آن‌ها عقیده داشتند عواملی مثل اختلال در عرضه گروه‌های خودروساز به بازار و همچنین تأثیرپذیری بازار خودرو از نوسان دیگر بازارها بیشترین سهم را در نوسانی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو دارد. با تمام این نظرات در نهایت به نوعی نظر پلیس فتا و طرفداران نقش سایت‌ها در اختلال بازار غالب شد. در این راستا، جواد جاویدنیا، سرپرست معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور، طی حکمی به سایت‌های منتشر‌کننده آگهی خودرو، اعلام کرد که این سایت‌ها باید قیمت را از روی آگهی‌هایی که انتشار می‌دهند، حذف کنند.به‌دنبال این حکم، سایت‌ها از انتشار آگهی به همراه قیمت خودداری کردند و از کلمه «توافقی» به جای قیمت در آگهی‌های منتشر شده استفاده کردند.

اکنون پس از گذشت سه ماه، قیمت‌ها بار دیگر به سایت‌های منتشر‌کننده آگهی‌های خودرو بازگشته، این در وضعیتی است که از دو روز پیش باز هم نگرانی‌هایی در زمینه بازگشت دلالان به بازار خودرو شکل گرفته است؛ به صورتی که همین دیروز قیمت‌هایی که از طرف بعضی از فعالان بازار در خصوص بعضی از محصولات خودروسازان اعلام شد، با قیمت‌های درج شده در سایت‌های خرید و فروش خودرو متفاوت و قیمت‌ها در سایت‌ها ۵ تا ۶ میلیون تومان بالاتر بود. همین موضوع با انتقاد شدید فعالان بازار همراه شده و سایت‌های مذکور را عامل اغتشاش در بازار عنوان کرده‌اند. با توجه به ‌نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد باید گفت که هرچند با حذف قیمت از سایت‌های پذیرنده آگهی خودرو تا اندازه‌ای از التهابات بازار کاسته شد، ولی نمی‌توان در این مدت فعالیت دلالان و واسطه‌گران خودرو را نادیده گرفت. آنچه معلوم است از اردیبهشت‌ماه تاکنون تنها درهفته منتهی به تیرماه بازار روند نزولی به خود گرفت که علت آن هم به کاهش قیمت ارز و بازگشت آرامش به دیگر بازارها بازمی‌گردد. اگرچه قیمت‌گذاری خودرو در سایت‌های اینترنتی اقدام شگفت‌انگیز یا جدیدی در ایران نیست و در تمام دنیا این نوع فروش رویه‌ای معمول است حال آنکه به خاطر تفاوت قیمت کارخانه تا بازار در ایران، قیمت‌گذاری مجازی راهی هم برای کشف قیمت خودرو محسوب می‌شود. ولی اینکه در مقطعی این سایت‌ها مسیری برای کسب درآمد دلالان می‌شود را باید در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی مدیران صنعتی کشور ریشه‌یابی کرد.

عامل نوسان بازار چیست؟

بازگشت قیمت به آگهی‌های منتشر شده برای خودرو در سایت‌های انتشاردهنده، بار دیگر موافق و مخالفان را به صف کرده است.مخالفان که پیش‌تر هم درج قیمت در این سایت‌ها را موجب قیمت‌سازی برای خودرو و به دنبال آن اغتشاش و نوسانی شدن بازار عنوان می‌کردند، با امکان نمایش دوباره قیمت‌ها در ذیل آگهی‌های خودرویی در سایت‌ها، بار دیگر بر مواضع پیشین خود تاکید دارند. در مقابل مدیران و دست‌اندرکاران سایت‌های فعال در حوزه انتشار آگهی‌های خودرویی، عقیده دارند که فعالیت این سایت‌ها به تنهایی نمی‌تواند عاملی برای ایجاد نوسان در بازار باشد. آن‌ها تاکید می‌کنند که قیمت خودرو حلقه آخر یک زنجیره از کارخانه تا بازار است و عواملی مثل وضعیت اقتصادی و همچنین شاخص‌های مؤثر بر اقتصاد کلان بر این زنجیره اثرگذار است؛ پس نمی‌توان انتشار قیمت به‌عنوان حلقه آخر در این سایت‌ها را عامل اغتشاش و نابسامانی در بازار عنوان کرد.آن‌ها عقیده دارند عواملی که بر کشف قیمت در بازار اثرگذار است، میزان عرضه گروه‌های خودروساز، تأثیرپذیری بازار خودرو از دیگر بازارها و شاخص‌های مؤثر بر اقتصاد کلان مانند شاخص تورم است. پس قیمت‌های منتشر شده در سایت‌های فعال در زمینه انتشار آگهی خودرو، بیشتر از روندهای بازار تأثیر می‌پذیرند تا خود بتوانند روی بازار اثرگذار باشند.

با این وجود ولی بازهم نمی‌توان از نقش دلالان و واسطه‌ها در برهم خوردن تعادل بازار و همچنین ایجاد نوسان و موج‌سواری روی موج‌های قیمتی ایجاد شده به‌راحتی گذشت. در واقع دلالان از هر راهی برای ایجاد نوسان و کسب سود برای خود استفاده می‌کنند؛ پس فضای مجازی با توجه به پنهان ماندن هویت افراد می‌تواند فضای مناسبی برای دلالان باشد. با این وضعیت آیا حذف قیمت از سایت‌ها می‌تواند راهکار مناسبی باشد یا اینکه باید به سمتی برویم تا فضا برای فعالیت دلالان در فضای مجازی و همچنین سایت‌های منتشر‌کننده آگهی‌های خودرو به حداقل برسد.

راهکاری برای خروج واسطه‌ها

بدون شک در وضعیت حاضر، حضور سایت‌های فعال در زمینه انتشار آگهی‌های خودرو به یک ضرورت تبدیل شده است.علت اصلی این موضوع را می‌توان در ایجاد شفافیت توسط این سایت‌ها جست‌وجو کرد. در این سایت‌ها فروشندگان بی‌واسطه با خریداران در ارتباط هستند و همین موضوع موجب می‌شود که محیط برای انجام یک داد و ستد شفاف فراهم شود.سایت‌های منتشر‌کننده آگهی خودرو در کنار ایجاد شفافیت، خود به یک مرجع کشف قیمت تبدیل شده‌اند. در وضعیتی که پیش از این خریداران و فروشندگان مجبور بودند با حضور در بازار و به طور سنتی به کشف قیمت خودرو بپردازند. هم اکنون و به کمک پیشرفت تکنولوژی در تمام دنیا خریداران و فروشندگان برای تعیین قیمت خودرو به این سایت‌ها مراجعه کرده و از طریق بررسی آگهی‌های منتشر شده مشابه با خودروی خود، قیمت را پیدا می‌کنند. این موضوع در ارتباط با بازار خودروی کشور هم صادق است؛ پس نمی‌توان این سایت‌ها را از چرخه داد و ستد حذف کرد و قطعاً حذف این سایت‌ها تبعاتی به دنبال خواهد داشت، کاهش شفافیت و از بین رفتن محلی برای کشف قیمت خودرو می‌تواند تبعات این موضوع باشد. همچنین وجود سایت‌های خرید و فروش در وضعیتی که بازار در حال حاضر در رکود به‌سر می‌برد می‌تواند جنب‌و‌جوشی در این زمینه ایجاد کند. از طرف دیگر ولی حضور سایت‌ها در بحث خرید و فروش خودرو خالی از ایراد نیست. حضور سایت‌های فعال در زمینه انتشار آگهی خودرو می‌تواند به محلی برای قیمت‌سازی توسط واسطه‌ها و دلالان هم تبدیل شود. اتفاقی که پیش‌تر هم شاهد آن بودیم و همین موضوع باعث شد تا سایت‌ها برای مدتی با حکم قضایی از انتشار قیمت منع شوند. اگرچه که نمی‌توان ارتباطی میان دلالان و گردانندگان این سایت‌ها برقرار کرد با این حال از آنجایی که در این فضا هویت آگهی‌دهندگان پنهان است، دلالان می‌توانند از این پوشش استفاده کرده و اهداف خود را در این فضا دنبال کنند.

بنابراین انتشار آگهی در فضای مجازی در کنار محاسن ذکر شده می‌تواند خود به یک پاشنه آشیل تبدیل شود و به‌جای ایجاد شفافیت، خود زمینه‌ساز مه‌آلود شدن فضای داد و ستد شود. پس در این وضعیت که نه می‌توان حضور سایت‌ها را از بحث داد و ستد خودرو حذف کرد و از طرف دیگر ایجاد فضا برای دلالان می‌تواند زمینه‌ساز عدم‌شفافیت در بازار خودرو شود، چه راهکاری می‌تواند مناسب باشد؟

برای اینکه حضور دلالان در فضای مجازی را به حداقل ممکن برسانیم و فضایی ایجاد کنیم که سایت‌ها بتوانند به‌عنوان محلی برای شفافیت و همچنین کشف قیمت به فعالیت خود ادامه دهند، باید با تعریف ساز و کاری مناسب وضعیت را برای نظارت حداکثری بر فعالیت آنها فراهم کرد. در این زمینه سایت‌های منتشر‌کننده آگهی خودرو خود پیش‌قدم شده و ساز و کاری را برای ایجاد محدودیت برای فعالیت دلالان و واسطه‌ها در سایت‌های خود فراهم کرده‌اند. محدودیت‌هایی از قبیل کاهش انتشار آگهی رایگان در این سایت‌ها و همچنین احراز هویت آگهی‌دهندگان از طریق شماره تلفن و شماره حساب بانکی برای آن دسته از آگهی‌دهندگان که برای انتشار آگهی خود پول پرداخته کرده‌اند را می‌توان از جمله این اقدامات شمرد. با این حال مسوولان امر می‌توانند با همکاری سایت‌ها شرایط را به سمتی ببرند که با تکمیل شدن این حلقه، فضا برای حضور دلالان در سایت‌های منتشر‌کننده آگهی خودرو به حداقل برسد و همین موضوع موجب کوچ اجباری واسطه‌ها از فضای مجازی شود.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar