ورود متضرران کرونا به حوزه خودرو

یکشنبه 24 فروردین 99 ساعت 10:37
ورود متضرران کرونا به حوزه خودرو

عضو خانه صنعت و معدن گفت: این احتمال وجود دارد افرادی که کسب‌و‌کارشان از کرونا آسیب دیده به حوزه خودرو وارد شده و سرمایه‌گذاری انجام دهند.

این روزها شیوع کرونا تقریباً تمام بخش‌های کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است. با تمام این اوصاف روند فعالیت‌های کاری هم تا حدودی تغییر کرده و این قضیه در همه بخش‌ها وجود دارد. در این بین با توجه به این که در ابتدای سال قرار داریم خیلی از افراد همچنان سردرگم هستند که سرمایه‌گذاری در چه حوزه‌ای می‌تواند سود بیشتری داشته باشد. در این رابطه گفت‌و‌گویی با آرمان خالقی، عضو خانه صنعت و معدن ترتیب دادیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

خالقی ابتدا در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن گفت: در بحث مسکن به نظر نمی‌رسد که شاهد اتفاق خاصی باشیم. این قضیه چندین علت دارد که یکی از آن‌ها بحث میزان درآمد مردم مربوط می‌شود. مردم زمانی که پس‌انداز کافی داشته باشند سراغ خرید مسکن می‌روند. در نتیجه زمانی که میزان پس‌انداز کافی نباشد تنها به خریداری کالاهای ضروری بسنده می‌کنند. بنابراین به نظر نمی‌رسد که امسال سال خوشایندی برای قشر کارمند و کارگر باشد.

حوزه نه چندان خوب مسکن

وی ادامه داد: زمانی که خرید مسکن با مشکل مواجه می‌شود، صنایع ساختمانی هم گرفتار مشکلات عدیده خواهد شد. مخصوصاً با شرایط بودجه مصوب دولت نخواهد توانست که هزینه پروژه‌های عمرانی خود را تأمین کند. به نظر نمی‌رسد که امسال پروژه عمرانی جدید شروع کند. همین که دولت بتواند و همت کند که پروژه‌های قبلی خود را به اتمام برساند تنها از این طریق می‌تواند فعالیتی در حوزه مسکن داشته باشد. شرکت‌های ساختمانی و عمرانی بدین ترتیب امسال گرفتاری خود را خواهند داشت. به طور کلی می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در این حوزه چشم‌گیر نخواهد بود. در بازار مسکن این احتمال وجود دارد خیلی از افراد املاک خود را که روی آن سرمایه‌گذاری کرده بودند به فروش برسانند و حتی قیمت‌ها تا حد زیادی شکسته شود.

رشد صنایع مادر در بازار سرمایه

این عضو خانه صنعت و معدن با اشاره به سودده بودن سرمایه‌گذاری در بورس به ذکر نکاتی پرداخت و گفت: در زمینه بورس سرمایه‌گذاری در صنایعی که همه احتمال می‌دهند رشد را تجربه خواهند کرد بسیار خوب است. در بحث بحران کرونا اتفاقات متفاوتی افتاد و یک سری از صنایع رشد کردند و تولید بیشتری داردند. از جمله این صنایع می‌توان به زمینه‌های بهداشتی، غذایی و موارد مربط با تجهیزات و ماشین‌آلات اشاره کرد. همه موارد شامل زنجیره تأمین در بورس رشد را تجربه خواهند کرد. شرکت‌های مرتبط با فروش اینترنتی چشم‌انداز خوبی خواهند داشت چون تقاضا در حال افزایش است. بعضی برندهای فرانچایز و فروشگاه‌های محلی به احتمال زیاد اتفاقات خوبی برای آن‌های خواهد افتاد. تغییر سلیقه مصرف‌کنندگان قاعدتاً شکل بازار آینده را فرم می‌دهد. به همین نسبت صنایع و سرمایه‌گذاری‌ها هم تغییر خواهد کرد. در بورس صنایع مادر قاعدتاً با رشد رو به رو خواهند شد اما در مقابل بانک‌هایی که احتمال زیان و کاهش سود دارند ممکن است با مشکل مواجه شوند.

 ورود متضرران کرونا به حوزه خودرو

وی در پایان اشاره‌ای به سرمایه‌گذاری در بازار خودرو کرد و افزود: در بحث قیمت خودرو ناچارا باید چند مورد مؤثر بر قیمت تمام شده را بررسی کنیم. اگر دلار افزایش پیدا کند قاعدتاً قیمت‌ها بالا می‌رود. به طور کلی قیمت خودرو از موارد گوناگونی تأثیر می‌پذیرد. هنوز در روزهای ابتدایی سال قرار داریم و بازار به طور کامل باز نشده تا بتوانیم در خصوص وضعیت فعالیت اصناف مختلف تصمیم بگیریم. اوضاع به طور کلی نامشخص است و به خاطر شیوع کرونا خیلی از افراد در بازار خودرو حضور ندارند و مردم به سمت موارد ضروری در حرکت هستند. به نظر می‌رسد که تقاضا در بازار خودرو نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری نداشته باشد. یک نکته در این بین وجود دارد که به خاطر شیوع کرونا، کسب‌و‌کار بسیاری از افراد دچار آسیب شده است. همین افراده ممکن است برای سرمایه‌گذاری وارد حوزه خودرو شوند تا بتوانند تا حدودی زیان ناشی از لطمه این ویروس بر کسب و کار خود را جبران کنند. این نکته را هم باید گفت که اگر حتی تورم جاری را در حد ۳۰ درصد در نظر بگیریم قیمت خودرو برای امسال هم حداقل همینقدر بالا خواهد رفت.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar