وضعیت عجیب و غریب بازار خودرو

یکشنبه 4 اسفند 98 ساعت 11:12
وضعیت عجیب و غریب بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار از ۱۲ به ۵۷ میلیون تومان رسیده است.

این روزها بازار خودرو وضعیت عجیب و غریبی پیدا کرده است و قیمت‌ها به شدت در حال افزایش است. از طرفی مسئولان گوناگون تلاش می‌کنند که وضعیت قیمت‌ها را ثابت نگه دارند ولی با این وجود شرایط تاکنون تغییری نکرده است. نزدیک شدن به شب عید هم موجب شده که شرایط وخیم‌تر از قبل شود. در این بین بعضی از افراد عامل اصلی گرانی خودرو را اعلام قیمت‌های بالا در سایت‌های آگهی می‌دانند اگرچه که چند روزی است اکثر قیمت‌ها در سایت‌ها به طور توافقی درآمده است. برای بررسی بیشتر شرایط بازار خودرو و قیمت‌ها گفت‌و‌گویی با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو انجام داد‌ایم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

موتمنی ابتدا اظهار کرد: اگرچه که در حال نزدیک شدن به شب عید هستیم ولی بازار خودرو در رکود قرار دارد. ولی وضعیت در فضای مجازی متفاوت است و قیمت‌های اعلام شده در سایت‌های با نمایشگاه‌ها کاملاً فرق می‌کند. به عنوان مثال خودرویی که در سایت‌ها قیمت گذاشته می‌شد با کف مغازه‌ها ۱۰ میلیون تومان تفاوت داشت. در نتیجه می‌توان گفت بازار خودرو در فضای مجاز داغ است ولی نکته اینجاست که سقف قیمتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: عرضه با تقاضا همخوانی ندارد و تقاضای کاذب در بازار ایجاد شده است. زمانی که یک خودروی زیر ۱۰۰ میلیون تومانی نزدیک به ۵۵ میلیون تومان حاشیه بازار داشته باشد چنین تقاضاهای کاذبی ایجاد می‌شود. اگر در ماه‌های اخیر عرضه خودرو شرایط مناسبی داشت امروز با چنین شرایط قیمتی در بازار خودرو رو به رو نمی‌شدیم. هر کسی قیمت بالا می‌گذارد یا خودرویی که از شرکت‌های تحویل گرفته را نمی‌فروشد. طی ماه‌های گذشته اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار بالا رفته و افرادی که خودروهای پیش‌خرید شده را تحویل می‌‌گیریند دیگر اقدام به فروش نمی‌کنند تا شاید قیمت‌ها بیش از این بالا رود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در خصوص میزان اختلاف قیمت بازار و کارخانه گفت: فاصله قیمتی خودرو تقریباً ۶ ماه گذشته بین کارخانه تا بازار ۳ الی ۱۲ میلیون تومان بود اما هم‌اکنون این عدد به ۲۵ تا ۵۷ میلیون تومان رسیده است. دلیل این افزایش فاصله به نحوه عرضه و تقاضا باز می‌گردد و زمانی که در این مسئله مشکل ایجاد می‌شود بازار خودرو بر هم می‌خورد. عرضه باید بیشتر شود و اپلیکیشن و سایت‌های آگهی هم کنترل شوند چون که بعضی از افراد سعی دارند قیمت‌های سلیقه‌ای و بالا در سایت‌ها اعلام کنند.

وی در پایان اشاره کرد: تولیدکننده باید خودرو را با مبلغ مشخصی که اعلام می‌کنند به فروش برساند اما باید نهاد نظارتی هم قیمتی مشخص کنند تا افراد پس از تحویل خودرو آن را با مبلغ مشخصی به فروش برسانند. به عنوان مثال باید وضعیت به طوری باشد که طرف نهایتاً بتواند خودرو را با ۲۰ درصد قیمت بالاتر آگهی کند و قیمت‌های سلیقه‌ای ندهد. اگر می‌گذاشتند که قیمت‌گذاری در اختیار اتحادیه‌ها و اتاق اصناف باشد با چنین مشکلاتی مواجه نمی‌شدیم.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar