اولین خودروی ۸ سیلندر مونتاژی؛ بیوک ایران

سه شنبه 1 شهریور 01 ساعت 16:54
اولین خودروی 8 سیلندر مونتاژی؛ بیوک ایران

اگر نوستالژی‌ باز باشید یا به خودروهای قدیمی علاقه‌مند هستید، این خودرو در موزه خودروهای پارس‌خودرو به نمایش درآمده است. بیوک ایران محصول مشترک جنرال‌موتورز آمریکا و شرکت پارس‌خودرو فعلی بود که ۱۰ هزار و ۷۰۹ دستگاه از این خودرو در ایران تولید شد.

شرکت پارس خودرو در سال ۱۳۳۵ تاسیس شد و در طی دو دهه پیش از انقلاب اسلامی، تولید و مونتاژ خودروهایی آمریکایی را انجام می داد.

بیوک ایران از جمله خودروهایی است که در این شرکت مونتاژ و روانه بازار ایران شده و آنگونه که در معرفی این خودرو در نمایشگاه محصولات تولیدی پارس عنوان شده این محصول آمریکایی اولین خودرو ۸ سیلندری است که در ایران مونتاژ و روانه بازار شده است.

این خودرو مجهز به موتور ۵۷۰۰ سی سی است که توان تولید ۱۶۵ اسب بخار نیرو و ۳۶۰ نیتون متر گشتاور را دارد و هم اکنون نیز می توان نمونه های سالم آن را در بازار پیدا کرد.

بیوک ایران محصول مشترک جنرال موتورز آمریکا و شرکت پارس خودرو فعلی بود که  ۱۰ هزار و ۷۰۹ دستگاه از این خودرو در سال های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۷ در ایران مونتاژ و روانه بازار شد.
 

 

بیوک  های موجود در کشور همگی از نوع سدان در پنج تیپ مختلف از B1 تا B5 را شامل می‌شوند که تفاوت میان آن‌ها بیشتر در آپشن‌های داخلی و رفاهی خودرو چون شیشه بالابرهای برقی یا دستی، صندلی‌های یک تکه نیمکتی یا اسپرت تکی، جعبه‌دنده دستی یا اتوماتیک، شیفتر کنسولی یا فرمانی، و برخی جزئیات دیگر فنی چون تفاوت در سرسیلندر پیشرانه خلاصه می‌شد.

 همچنین جیپ ویلیز، شهباز، آریا-شاهین، وانت سیمرغ، آهو بیابان، شورولت ایران(رویال)، شورولت نوا، وانت شورولت، و کادیلاک ایران(سویل)  نیز مجموعه از خودروهای آمریکایی دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی بودند که در شرکت جیپ (جنرال موتورز ایران) و یا پارس خودروی فعلی تولید می‌شدند.

عصر ایران

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar