افت ۲۲ درصدی تولید خودرو

سه شنبه 26 شهریور 98 ساعت 10:39
افت 22 درصدی تولید خودرو

دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص وضعیت تولید خودرو در کشور گفت: تولید خودرو نسبت به مدت مشابه در سال پیش ۲۲ درصد افت کرده است که علت اصلی آن تأمین نقدینگی است.

احمد نعمت ‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در مورد اوضاع تولید خودرو در کشور اظهار کرد: هم اکنون شاهد ۲۲ درصد افت تولید خودرو نسبت به سال پیش و در همین زمان مشابه هستیم. تنها علت این افت تولید به کمبود نقدینگی بازمی‌گردد. در این زمینه انجمن خودروسازان مکاتبه‌ای با معاون نخست رئیس جمهور انجام داد و گفته شد که هم در زمان قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت و هم با توجه به تکلیف وزیر صمت در ستاد تنظیم بازار برای فروش خودرو با قیمت‌ها قبلی زیان‌های سنگینی به دو خودروساز کشور وارد شد. در ادامه دستورات قیمتی که توسط وزارت صمت به گروه‌های خودروساز تلکیف شد به ضعیف شدن توان مالی خودروسازان انجامید.

وضعیت خودروهای ناقص کف کارخانه

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که هم اکنون بین ۱۴۰ الی ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانه‌ها داریم که این خودروهای ناقص به خاطر کمبود قطعه است و قطعه‌سازان هم از خودروسازان طلب دارند. در مقابل هم خودروسازان دچار مشکلات مالی است و به همین خاطر امکان رسیدن قطعات به خودروسازان وجود ندارد. دو قانون در این زمینه وجود دارد که طبق ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه تبصره ۱ و اصل ۴۴ بند ۹۰ اگر دولت به هر علتی قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی تعیین کرد باید کمک زیان به آن تولیدکننده بدهد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص جزئیات پرداخت وام به خودروسازان اظهار کرد: طی نامه‌نگاری که با معاون نخست رئیس جمهور انجام گرفت صحبت بر این شد که کمک زیان به تولیدکنندگان داده شود ولی چنین اتفاقی تاکنون نیفتاد. در ستاد اقتصاد سران صحبت‌هایی مطرح شد تا وام به خودروسازان داده شود و سال پیش قرار شد ۱۱ هزار میلیارد تومان به خودروسازان داده شود. اواخر اسفند سال پیش ۴ هزار میلیارد تومان به خودروسازان داده شد که این مبلغ سریعاً به دست قطعه‌سازان رسید. ولی ۷ هزار میلیارد تومان مابقی داده نشد و اختلافاتی سر بهره بانکی وجود داشت.

فروش اموال مازاد غیر مولد خودروسازان

نعمت بخش در خصوص فروش اموال مازاد خودروسازان به ذکر نکاتی پرداخت: یکی از راه‌های دیگر تأمین نقدینگی خودروسازان فروش امول مازاد و غیر مولد خودروسازان است. اما فروش این اموال به صورت سریع قابل انجام نیست و باید با قیمت مناسب فروش انجام پذیرد. یکی از دلایل اصلی کاهش تولید خودرو تأمین نقدینگی است و باید این مشکل برطرف شود. زمانی که وام در اختیار خودروسازان قرار گرفت رشد تولید داشتیم و توانستیم قطعات لازم را تأمین کنید. علت خرید بعضی از این اموال مازاد توسط خودروسازان قابل دفاع است ولی در این بین از برخی موارد هم نمی‌توان دفاع کرد و مسئله را باید از مدیران اصلی جویا شد.

چینی‌ها سر دو راهی همکاری با ایران و آمریکا

وی در خصوص وضعیت همکاری خودروسازان چینی با ایران گفت: خدمات پس از فروش خودروهای چینی ادامه دارد و تولیدکنندگان موظف هستند تا ۱۰ سال از آخرین تولید خدمات مناسب را ارائه دهند. در نتیجه نگرانی زیادی برای صاحبان خودروهای چینی وجود ندارد ضمن این که لوازم یدکی هم تأمین می‌شود. در هر صورت آمریکا یک ابرقدرت است و کشور چین هم از آمریکا حساب می‌برند در نتیجه چین از تحریم‌های آمریکا می‌ترسد. شرکت‌های چینی که با آمریکا ارتباطات گسترده‌ای ندارند به فعالیت و همکاری خود با ایران ادامه خواهند داد ولی بقیه ایران را ترک کردند.

احتمال‌سنجی ورود خودروهای روسی به کشور

نعمت‌بخش در پایان به احتمال همکاری با روسی‌ها پرداخت و گفت: زمانی که چینی‌ها به تقاضای ما پاسخ نداده باشند احتمال این که ایران سراغ خودروهای روسی برود وجود دارد. این موارد به مسائل سیاسی باز می‌گردد ولی مردم از خودروهای روسی استقبال نمی‌کنند. ما زمانی که چاره‌ای نداشتیم باید به سمت خرید این نوع خودروها برای نوسازی ناوگان برویم. این نکته را هم نباید فراموش کرد که ما باید به سمت ادغام در خودروسازی برویم تا تولیدات مقیاس اقتصادی برای داخلی‌سازی داشته باشد. در صورت ورود خودروهای روسی باید زمینه همکاری میان شرکت‌های این کشور با یک خودروساز داخلی فراهم شود.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar