افت ۶۰ درصدی تولید کامیون و اتوبوس

چهارشنبه 19 دی 97 ساعت 02:45
افت 60 درصدی تولید کامیون و اتوبوس

براساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع اتوبوس و کامیون در ۹ ماهی که از سال جاری گذشته نزولی بوده است.

تولید اتوبوس و کامیون در مدت یاد شده به نسبت مدت مشابه سال اخیر به ترتیب افت ۶۰ و ۷. ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد. افت تولید ۶۰ درصدی اتوبوس در وضعیتی است که شرکت‌های فعال در این زمینه در حال حاضر با نصف ظرفیت تولیدی خود فعالیت می‌کنند. همچنین براساس آمارهای منتشر شده توسط وزارتخانه، در طول ۹ ماهی که از سال جاری می‌گذرد در مجموع ۵۲۳ دستگاه اتوبوس در خطوط تولید اتوبوس سازان تکمیل شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال اخیر هزار و ۳۱۴ اتوبوس توسط گروه‌های خودروساز، تولید شده بود. پس همان‌طور که اشاره شد تولید اتوبوس در مدت زمان یاد شده افت ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد. در بین ۶ شرکت فعال در زمینه تولید اتوبوس، سه گروه ایران خودرو دیزل، پیشرو دیزل آسیا و عقاب افشان سهم عمده چرخه تولید را به خود اختصاص داده‌اند.

ایران خودرو دیزل در ۹ ماه سال ۹۷، در مجموع ۵۰ دستگاه انواع اتوبوس در خطوط تولید خود تکمیل کرده، این در وضعیتی است که در مدت مشابه سال اخیر ۱۷۸ دستگاه اتوبوس در این گروه تولید شده است. پس ایران خودرو دیزل در مدت یاد شده رشد منفی ۹. ۷۱ درصدی را به نسبت مدت مشابه سال پیش به جای گذاشته است. عقاب افشان که نمایندگی اسکانیا را در اختیار دارد، در بخش تولید اتوبوس در ۹ ماهه امسال، رشد منفی ۲. ۵۶ درصدی را ثبت کرد. این شرکت در مدت یاد شده در سال جاری در مجموع ۴۴۸ دستگاه اتوبوس را راهی جاده‌های کشور کرده است، این در حالی است که در همین مدت در سال اخیر توانسته بود، هزار و ۲۳ دستگاه انواع اتوبوس تولید کند. پیشرو دیزل آسیا هم از ایران خودرو و عقاب افشان تبعیت کرده و نمودار تولید این شرکت در طول مدت یاد شده نزولی بوده است. پیشرو دیزل آسیا در طول مدت ذکر شده، ۱۲ اتوبوس تولید کرده است این شرکت در ۹ ماهه سال اخیر توانسته بود ۵۸ اتوبوس را در خطوط تولید خود تکمیل کند. پس این شرکت کاهش تولید تا پایان آذرماه است ۳. ۷۹ درصدی را که بیشترین کاهش تولید تا پایان آذرماه است به نام خود ثبت کرد.

همان طور که اشاره شد شرایط تولید کامیون هم در ۹ ماه امسال، نزولی بوده و تولیدکنندگان کامیون، کمپرسی، کامیونت و کشنده در مجموع رشد منفی ۷/ ۱۷ درصدی را به نسبت مدت مشابه سال اخیر از خود به جای گذاشتند. کاهش در بخش تولید کامیون، کمپرسی، کامیونت و کشنده در وضعیتی اتفاق افتاده است که دولت سال پیش، از طرحی با عنوان ابرپروژه اسقاط که مختص نوسازی ناوگان خودروهای تجاری است، پرده برداری کرد. حال به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت کنونی، منابع کافی برای اجرای کامل این پروژه مهیا نیست و می‌توان گفت پروژه ابر اسقاط تا مساعد شدن شرایط مسکوت باقی خواهد ماند. هم اکنون ۱۴ شرکت در این زمینه فعال هستند که سهم عمده بازار در اختیار سایپا دیزل، شرکت بهمن، ماموت و ایران خودرو دیزل است. در بین این شرکت‌ها، دو گروه سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل در طول ۹ ماهی که از سال ۹۷ گذشته، توانسته‌اند، تیراژ خود را افزایش دهند؛ به صورتی که سایپا دیزل در طول ۹ ماه امسال، دو هزار و ۷۴۰ دستگاه انواع کامیون، کمپرسی، کامیونت و کشنده تولید کرده است. این شمار در وضعیتی است که این گروه در مدت مشابه سال اخیر دو هزار و ۳۹۳ دستگاه انواع خودروی تجاری تولید کرده بود. پس سایپا دیزل تا پایان آذرماه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال اخیر از رشد ۵. ۱۴ درصدی برخوردار بوده است.

ایران خودرو دیزل هم توانسته با تولید هزار و ۹۸ دستگاه انواع کامیون، کمپرسی، کامیونت و کشنده به نسبت ۲۰۲ دستگاهی که تا پایان آذرماه سال گذشته تولید کرده بود، ۶. ۴۴۳ درصد رشد تولید را به نام خود ثبت کند. حال به سراغ شرکت‌هایی برویم که تا پایان آذر ماه در این بخش آمارتولیدشان منفی بوده است. شرکت بهمن در طول مدت یاد شده در سال جاری توانسته تا دو هزار و ۳۹۳ دستگاه انواع کامیون را در خطوط تولید خود نهایی کند. این گروه در همین مدت در سال اخیر چهار هزار و ۱۳۳ دستگاه انواع کامیون تولید کرده بود. پس رشد منفی ۱. ۴۲ درصدی تا پایان آذر ماه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته به نام این شرکت ثبت شده است. ماموت دیزل هم در مدت ذکر شده در سال جاری هزار و ۱۹۵ دستگاه انواع کامیون، کمپرسی، کامیونت و کشنده را تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال اخیر افت ۸. ۴۴ درصدی را از خود به جای گذاشته است. این شرکت تا پایان آذرماه سال پیش، دو هزار و ۱۶۶ دستگاه انواع کامیون را در خطوط تولید خود تکمیل کرده بود.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar