امروز باید به صنعت قطعه سازی ایران تسلیت بگویم

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
امروز باید به صنعت قطعه سازی ایران تسلیت بگویم

دبیر انجمن قطعه سازان با اعلام اینکه امروز صنعت قطعه سازی در بحران قرار دارد، گفت: به خودروسازان گفتیم از اول شهریور امکان تولید قطعه نداریم و مسئولیت بیکاری کارگران این صنعت متوجه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.

شاپور سامعی نایب رئیس انجمن قطعه سازان در جلسه خبری اعضای این انجمن با اشاره به اینکه امروز باید به صنعت قطعه سازی ایران تسلیت بگویم، اظهارداشت: قطعه سازان روزهای بدی را می گذرانند به نحوی که ضمن تعدیل نیرو شیفت های کاری خود را هم کاهش داده‌اند. در کنار این موضوع حدود یک هفته است که با ابلاغ آیین نامه جدید قطعه سازان امکان ترخیص کالاهای خود از گمرک را ندارند.

وی با ذکر اینکه نوسانات نرخ دلار عاملی شده تا ما نتوانیم به تولید مستمر بپردازیم، گفت: کاهش حجم تولید قطعه اثر قابل توجهی بر تولید خودرو می گذارد. به عقیده ما ۴۰ تا ۵۰ درصد حجم تولید کاهش یافته است.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان با اعلام اینکه ما کالاها را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کرده ولی در آیین نامه جدید باید دلار ۹ هزار تومانی را معیار قرارداده و مابه التفاوت آن را پرداخت کنیم، افزود: برای ترخیص کالاهای خود به گمرک مراجعه می کنیم که آنها می‌گوید بروید سازمان حمایت ولی این سازمان هم آیین نامه را بهانه کرده و ما را به سازمان‌های دیگر می فرستد و هر روز سرگردان تر از دیروز هستیم.

وی اضافه کرد: وقتی گشایش ها برای قطعه سازان با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام گرفت، دیگر پرداخت ما به التفاوت چه موضوعی است؟ چرا که شرعا محصول برای ما است.

سامعی در ادامه صحبت‌های خود با اعلام اینکه هنوز از قطعه سازان کسی نتوانسته ارز دریافت کند، گفت: امروز خودروسازان و قطعه سازان نمی‌توانند از بانک‌ها وام دریافت کنند چون که آنها سود های ۲۵ درصدی را مطرح می‌کنند. هم اکنون این سوال برای ما مطرح است که اگر ما باید قطعات را با دلار ۹ تا ۱۰ هزار تومانی تولید کنیم قیمت خودرو رشد قابل توجهی پیدا می کند که اصلا منطقی نیست. به عنوان نمونه قیمت پراید نزدیک به ۴۳ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ به ۷۰ میلیون تومان می رسد.

قیمت خودرو باید آزاد شود

وی با تأکید براینکه واردات کالا برای قطعه سازان از چین نزدیک به ۲ ماه و از ژاپن و سنگاپور ۵ ماه زمان می برد، گفت: ما نقدینگی برای پرداخت دلار با نرخ ۹ هزار تومانی به دولت نداریم. البته قبل از شروع تحریم های بین المللی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تحریم‌های داخلی خود را برعلیه تولیدکنندگان داخلی آغاز کرد که این موضوع اصلا به نفع تولیدکننده داخلی نیست.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان اضافه کرد: امروز خودروهای تولیدی را فروخته و نمی‌توانند کار جدیدی تولید کنند. علاوه بر این قطعه سازان هم به دلیل کمبود نقدینگی امکان تولید ندارند و در نهایت قیمت خودرو غیر منطقی افزایش پیدا می کند که مردم توان خرید آنها را ندارند. به اعتقاد ما قیمت خودرو باید آزاد شود تا با فروش خودرو در حاشیه بازار رشد قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کند.

شهپری عضو دیگر هیئت مدیره انجمن قطعه سازان با اعلام اینکه بورس نظارت جدی در فروش فولاد و مس ندارد، گفت: واحد تولیدی من سه هزار و ۵۰۰ کارمند دارد و نزدیک به ۲۵ هزار خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهد که مجبورم تعدیل نیرو را اعمال کنم.

وی اضافه کرد: هم اکنون هنوز خودروساز زیر بار ارز ۴۲۰۰ تومانی نشده چه برسد به ارز ۹ هزار تا ۱۰ هزار تومانی بازار.

احتمال تعدیل نیروی ۴۵۰ هزار نفر در صنعت قطعه سازی / از اول شهریور امکان تولید قطعه نداریم

مرتضوی رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان هم تأکید کرد: جریان انحصار در صنعت خودرو باید رفع شود. نباید تعدادی قطعه ساز عضو هیئت مدیره خودروسازان شده و با این عملکرد به طور انحصاری قطعات خود را در شرکت های خودروساز به فروش برسانند این نوعی انحصار است و باید با آن برخورد جدی انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان از قطعه سازان داخلی خرید نمی‌کنند، افزود: قطعه سازان داخلی توانمندی تولید زیادی دارند ولی خودروساز از آنها خرید نکرده و قطعات مورد نیاز خود را از قطعه سازان محدودی خریداری می‌کند که آنها هم قطعات را به جای تولید وارد کرده و با قیمت گران به خودروساز می فروشند.

بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان هم با اعلام اینکه امروز صنعت قطعه‌سازی در بحران قرار دارد، اظهارداشت: در حال حاضر ۱۴ هزار نفر تعدیل نیرو در این صنعت تعدیل شده که به اعتقاد ما ۴۵۰ نفر دیگر هم بیکار خواهند شد. به خودروسازان گفتیم ما از اول شهریور امکان تولید قطعه نداریم و آنها نیز به تبع کاهش ۸۰ درصدی تولید را پیش رو دارند که مسئولیت بیکاری این افراد متوجه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.

وی تصریح کرد: خریدهای خارجی متوقف شده و بانکها به ما حواله نمی‌دهند و بهانه تحریم را مطرح می‌کنند درحالی که ما در شرایط تحریم تمام شگردها را یاد گرفته و حتی به صورت چمدانی معاملات خود را انجام می‌دادیم اما امروز بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به جای کمک به تولیدکنندگان دست ما را بسته اند.

دبیر انجمن قطعه سازان به پیشنهادات انجمن برای رفع مشکلات پیش روی قطعه‌سازان اشاره کرد و افزود: دولت باید ارز مورد نیاز صنعت خودرو و قطعه سازی که حدود ۳ میلیارد دلار است را تأمین کند. علاوه بر این قیمت خودرو هم باید آزاد شود تا تأثیر افزایش قیمت مواد اولیه با فروش خودرو در حاشیه بازار برطرف شود.

بیگلو اضافه کرد: خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به همراه آنالیزهای قیمتی به وزیر صنعت ارائه کرده اند و قرار است این مساله مورد بررسی قرار گیرد. ما هم در این رابطه درخواست پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای صنعت خودرو هستیم. البته برای پیگیری شرایط قطعه سازان نامه نگاری هایی گوناگونی را به همراه پیشنهادات مطرح کرده ایم که هنوز به نتیجه نرسیده ایم.

متن نامه نگاری قطعه سازان با دستگاه های مختلف برای رفع مشکلات این صنعت به شرح زیر است:

امروز باید به صنعت قطعه سازی ایران تسلیت بگویم

امروز باید به صنعت قطعه سازی ایران تسلیت بگویم

امروز باید به صنعت قطعه سازی ایران تسلیت بگویم

امروز باید به صنعت قطعه سازی ایران تسلیت بگویم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

10 دیدگاه ها برای "امروز باید به صنعت قطعه سازی ایران تسلیت بگویم"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مهمان
مهمان

یه قسمت عمده بدبختی ما خودروسازهای داخلی ما هستند. تعطیل شن همشون راحت شیم.

محمد
مهمان

قیمت خودرو ازاد بشه که غلطی بخورین مگه الان با احتکار سازمان یافته خودرو سازها قیمت ها ازاد نشده اینا چی میزنن که این چرت و پرت ها رو تحویل مردم میدن نصف بیشتر جوونهای مملکت بیکارن اینا میگن ما نگران بیکاری جوونا هستیم نه اقا شما نگران جیب های خودتون هستین خوتون از خودتون بدتون نمیاد وقتی این همه دروغ میگین

محمد
مهمان

بوی لجن خودروسازهای داخلی خفمون کرد جمع کنید این مسخره بازی هاتونو

افشین
مهمان

واقعا یادمان نمی رود قبل تحریم ترامپ ایران خودرو وسایپا و بهمن و پارس خودرو چه خیانتی به ملت کردن.اگر قرار است پراید و پژو رو گران بخریم چرا ماشین خارجی به همین قیمت نخریم. نه کیفیت دارید نه خدمات نه استاندار ونه ایمنی وشکل. واقعا خجالت داره

حمید
مهمان

در این شرایط فرابحرانی هم خدایان صنعت خودروسازی دست از سر مردم برنمی‌دارند و با جوسازی و قدرت رسانه ای شان سعی در مکیدن خون مردم حتی بیشتر از شرایط عادی دارند. شما همهٔ شرکت‌ها و تولیدی هایتان را تعطیل کنید و اجازه دهید مردم با قیمت تیبا پرشیا خودروی آلمانی سوار شوند، حتی کارکنان شما هم از تعطیلی شرکت‌های شما سود می‌کنند اگر یک اپسیلون به خدا اعتقاد دارید این کار را بکنید آخرین قطره‌های خون مردم را نمکید فقط سری به قیمت خودرو در گرجستان بزنید متوجه حرفهای من می شوید

سعید
مهمان

چه بهتر همشون تعطیل بشن و با پول خسارات بیمه ای نا ایمن بودن خودرو ها هم حقوق اونایی که بیکار میشن رو بدن و ماشینای با کیفیت خارجی بدون گمرک سوار بشیم و دست دولتم از جیب مردم به بهانه عوارض و گمرک دربیاد همه راضی …ار ناراضی!

امیر
مهمان

ما مشکلی نداریم با افزایش قیمت در صورتی که به ما هم به دلار حقوق بدید بیاید ماهی دو هزار دلار بدید ما مشکلی نداریم اگرم نه بیاین مثل همیشه مارو بکشید تا از این کابوس مسخره راحت بشیم اگر بازم قبول ندارید برید بذارید تو حال خودمون باشیم چون انگار بود و نبود شما تو این کشور تاثیری نداره و فقط آمریکا تاثیر داره

علی
مهمان

آقایان کلاهبردار خصولتی:لطف کنین دست از سر ملت بردارید.

حامد نصری
مهمان
سلام،البته هر موقع که دولت ایران در هرچیزی دخالت میکند وضع هر چیزی در مملکت نابسمان میشه،در ارز دخالت کردن اینجوری شد،در خودرو هم قیمتها بالا کشیدند،یک عده مرز نشین و استانهای جنوبی هم بخاطره اینکه ارز رفته بالا ماشین بیست سال پیشه خودشون را به قیمت نجومی میخواند بفروشند و هم امر باعث رکود در بازار هر نوع اتحادیه ای میشود،واین خیلی بد هست مردم باید از خودشون شروع کنند مثله زن رجب اردوغان که طلاهاشو به خزانه حکومتی انتقال داد و مردم ترکیه هم آنجوری از ارز کشورشون در مقابل دلار کثیف حمایت کردن،اصلاچه معنی داره حتماباید با… بیشتر
Estasis
مهمان

هر دم از این باغ بری میرسد!!!!! امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند!!!! با همین فرمون بریم جلو مثل دوران بچگی باید تو خیابونا لاستیک هول بدیم دنبالش بدوووویممممممم