ایران خودرو یا سایپا؟ کدام یک بهتر است؟

بروزرسانی در: شنبه 6 مهر 98 ساعت 19:48
ایران خودرو یا سایپا؟ کدام یک بهتر است؟

ایران‌خودرو و سایپا دو کمپانی خودروساز و اصلی کشور هستند که اکثرا تولید و فروش داخلی را به خود اختصاص داده‌اند. این دو کمپانی، سالهاست که از حمایت دولتی بهره می‌برند و شاید اگر این حمایت‌ها نبود تا الان دچار آشفتگی‌های بسیار زیاد شده بودند، ولی با حمایت‌های صورت گرفته، هر بار به نوعی خاص از سیلاب نا آرامی‌ها جان سالم به در برده‌اند. شمار خودروهای تولیدی این دو کمپانی بسیار بالاست و در قسمت خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت بازار کم و بیش اکثر گزینه‌ها به این ۲ کمپانی ختم می‌شوند.


وضعیت فعلی خودروسازی ایران بطور کلی اسفناک است چرا که این قسمت از صنعت کشور به ۳ دسته تقسیم می‌شود که حاوی خودروهای تولیدی قدیمی مانند پژو و پراید است و قسمت دوم هم خودروهای مونتاژی جدیدتر هستند که بیشتر آنها محصولات کشور چین بوده اما دسته سوم خودروهای وارداتی گران قیمت بوده که هر کسی توانایی خرید آنها را ندارد.
ایران‌خودرو و سایپا در بخش اول تماماً سوار بر بازار هستند و خودروهای تولیدی آنها بخش دوم را هم در بر می‌گیرند.


ایران خودرو سالهاست محصولات قدیمی پژو مانند ۲۰۶، ۴۰۵ و پارس را بر روی خط تولید دارد و تنها در این سالها تغییرات بسیار کمی در بخش داخلی آنها اعمال کرده است. کیفیت این خودروها شایستهٔ شرایط امروزی که علم تولید خودرو پیشرفت داشته، نیست و این کمپانی نتوانسته خود را با وضعیت روز دنیا وفق دهد. ولی خودروهای قدیمی این شرکت در حال حاضر باز هم خواهان زیادی دارند چون که آنها این خودروها را در میان گزینه‌های بد و بدتر، انتخاب بد می‌دانند.
بتازگی پس از تولید دنا، خلاقیت این کمپانی ایرانی انبساط یافته و تصاویری از تولید ۲۰۷ کراس منتشر شده که در صورت درست بودن این مسئله، یک فاجعه دیگر به بازار خودرو کشورمان تحمیل می‌شود.


سایپا سالهاست با تولید پراید بازار خودروهای ارزان ایران را حمایت کرده که بسیاری، این خودرو ها را ماشین مرگ می‌دانند و ارائه آنها را یک ظلم در حق مردم تلقی می‌کنند. تصاویر مربوط به تصادف این خودروها نشان می‌دهند ضعف ایمنی بدنه زیادی دارند. در طول سالها عرضه پراید، سایپا ابتکار خود را بکار گرفته و با انجام تغییرات ظاهری، مدل‌های گوناگون این خودرو را حتی در کلاس وانت‌ها هم روانه بازار نموده که هیچ اثری از رفع عیب پلت فرم پراید دیده نمی‌شود و همچنان این قاتلان خیابانی در شهر و جاده عبور و مرور می‌کنند.


تیبا، ساینا و کوئیک را می‌توان بهانه سایپا برای افزایش قیمت دانست و در واقع این محصولات همان پراید با رخ جدید هستند.
اما با این توضیحات کدام خودروساز ایرانی عملکرد کلی بهتری دارد؟ سایپا زیرمجموعه‌های زیادی دارد و ما در این مطلب تنها کارخانه سایپا را در نظر گرفته‌ایم. ایران خودرو هم وضعیت چندان بهتری نسبت به سایپا ندارد اما کاملاً قابل مشاهده است که مردم نسبت به خرید خودروهای این برند راغب‌ترند. خودروهای این کمپانی اگرچه آش دهان سوزی نیستند اما از زاویهٔ ایمنی، بدنه محکم‌تری دارند و از لحاظ موتور هم بهتر هستند.
نباید این موضوع را نادیده بگیریم که خودروسازی کشور چندان وضعیت خوبی ندارد و انتخاب کمپانی برتر، رقابت میان گزینه‌های بسیار ضعیف و ضعیف تر است که ما در اینجا با دو خودروساز بسیار ناتوان روبرو هستیم که تا سیاست‌های مدیریتی خود را تغییر ندهند، روش تلاش آنها به همین گونه باقی خواهد ماند.


در لیست زیر هم میزان رضایت خریداران از خدمات پس از فروش کمپانی‌ها را مشاهده می‌کنید که ایران‌خودرو با ۷۱۸ امتیاز در صف ششم قرار دارد و سایپا با ۶۷۰ امتیاز، رده یازدهم را به خود اختصاص داده است.


هدف از تحریر این نوشته بررسی وضعیت و مقایسه ۲ کمپانی ایران‌خودرو و سایپا برپایه شواهد و سرچشمه‌های مختلف بود تا مردم بدانند کدام یک از این شرکت‌ها اوضاع بهتری دارند و ما به هیچ‌عنوان قصد تبلیغ و تخریب هیچکدام از این کمپانی‌ها را نداریم و تمام تلاش ما این است با گفتن واقعیت و انتقادات سازنده، در بهتر شدن اوضاع صنعت خودروسازی ایرانمان نقش داشته باشیم.

قیمت محصولات ایران خودرو

فروش فوری ایران خودرو

فروش نقدی ایران خودرو

فروش اقساطی ایران خودرو

ثبت نام پیش فروش ایران خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

12 دیدگاه ها برای "ایران خودرو یا سایپا؟ کدام یک بهتر است؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
نام من
مهمان

سلام دوستان
اونایی که میگن سمند خوبه (لایک)
اونایی که میگن پژو( دیسلایک)
رفیقم قدیم پژو داشت الان سمند میخام بدونم کدوم خوبه؟؟؟؟
سمن داره ال ایکس ۹۲ خوبه؟؟؟؟ پاسخ بدید لطفا از تجربیات بگین

ممنون

سعید
مهمان

دوست عزیز پژو و سمند فقط در ظاهر باهم متفاوت هستن و به لحاظ پلتفرم و موتور و قطعات جلوبندی و سیستم برق یکسان هستن

نام من
مهمان

سلام دوستان
اونایی که میگن سمند خوبه (لایک)
اونایی که میگن پژو( دیسلایک)
رفیقم قدیم پژو داشت الان سمند میخام بدونم کدوم خوبه؟؟؟؟
سمن داره ال ایکس ۹۲ خوبه؟؟؟؟ پاسخ بدید لطفا از تجربیات بگین

هادی
مهمان
من طی دو ماه گذشته یک ماشین از ایران خودرو و یک ماشین هم از ساپیا دریافت کردم باید بگم که هم از نظر مشتری مداری و هم کیفیت زمین تا آسمان تفاوت داشتند. ۱.ماشینی که از سایپا دریافت کردیم کیفیت پلاستیک داخلش در حد اسباب بازی های ارزان قیمت هستش که با کوچکترین فشاری ممکنه بشکنه بدون اغراق عرض کردم. یک سردنده وصل کردن بهش که اگه ببینید دو ساعت میخندید. قیمتش رو از دیجی کلا چک کردم ۹ هزار تومن بود. ۲.با این که پیام تحویل خودرو به نمایندگی سایپا رو دریافت کرده بودم، نمایندگی ماشینم رو نمیداد… بیشتر
admin
مهمان

تو ایران حداقل پایه حقوق ماهیانه حدود یک میلیون تومان است که برای خرید بدترین ماشین دنیا که پراید ۲۵ میلیون است باید پول دو سال رو جمع کنی,
ولی تو خارج حداقل پایه حقوق ماهیانه حدود پنج هزار دلار است که برای خرید بهترین ماشین ۲۰۱۸ مثل تویوتا و تسلا و … که ۲۵ هزار دلار است باید پول پنج ماهت رو جمع کنی.
حالا بگید ایران بهره یا خارج.

یک ایرانی
مهمان

کارخانه های تولید اشغال

محمد
مهمان

اینجا انتخاب بین بد و بدتر نیست
انتخاب بین بد و وحشتناک هستش
حالا خودتون انتخاب کنید

پویان
مهمان

نمیشه گفت همشون بدن ولی انقد افتضاحن که خوبا هم دیده نمیشن

حبیب
مهمان

واقعا این دو شرکت سالهاست که به مردم ظلم میکنند. خووروهای بی کیفیت و زوری و اجباری رو دارن قالب میکنن و دولت هم ازشون حمایت میکنه

محمد
مهمان

یه ضرب المثل کردی هست میگه کچل خووه تا مفو ؟

یعنی کچل خوبه یا مفو ( کسی که آب بینی راه افتاده باشه) خخخخخ

مجتبی
مهمان

ضرب المثلتو عشقه

AmirReaper
مهمان

غروب سیزده بدر یا صبح شنبه؟!