بازار انحصاری خودرو سودی ندارد

دوشنبه 12 فروردین 98 ساعت 15:16
بازار انحصاری خودرو سودی ندارد

سال ۹۸، سال بحرانی برای صنعت خودرو بود و همه موارد به سمتی حرکت کرد که کسب و کاربراساس یک جریان سیاسی وارد رکود شود و در چنین وضعیتی مساله دولت نیست بلکه مساله، اتفاق هایی است که در بازار رخ می دهد.

بابک صدرایی مدیر بازاریابی برند چری گروه مدیران خودرو با ذکر این مطلب گفت:  صنعت خودرو و واردات در این حوزه، به میزان زیادی وابسته به ارز هستند و همزمان با افزایش یک باره قیمت ارز شاهد افزایش قیمت بودیم به این معنا که قیمت خودرو با نوسانات ارزی ارتباط مستقیمی دارد.

او با اشاره به اینکه به عقیده برخی، این افزایش قیمت تنها در خودروهای وارداتی که متعلق به قشر مرفه جامعه است تاثیرگذار خواهد بود و خودروهایی که مورد استفاده عموم جامعه هستند، وابستگی چندانی به دلار ندارند و می توانند از طریق تولیدات داخل نیاز خود را تامین کنند تصریح کرد: این در حالیست که قیمت همین خودروها هم ۲.۵ تا سه برابر شده که نشان از وابستگی این خودروها به قیمت ارز دارد.

به گفته صدرایی در نتیجه به خاطر در اختیار داشتن یک زیرساخت بیمار در صنعت خودرو و حتی در بخش واردات، تجارت سالمی نداشته ایم و این فساد در زیرساخت ها موجب شد تا در رو به رو شدن با بحران، شاهد اثرات منفی سریع باشیم که این عمل موجب برهم خوردن کسب و کار اقتصادی می شود.

مدیر بازاریابی برند چری  عقیده دارد: در صنعت خودرو باید برنامه ریزی داشته باشیم ضمن آن که لازم است در نقل و انتقالات و تخصیص ارز به واردات قطعات هم تسهیل بیشتری انجام گیرد. صنعت خودرو به عنوان صنعتی پیشران به خاطر شرایط موجود، همواره شاهد اعمال تحریم های یک جانبه خواهد بود پس نیازمند زیرساخت هایی برای رفع مشکلات این صنعت هستیم. از سال های پیش تاکنون بحث تولید پلتفرم ملی در ایران مطرح بوده ولی هیچ گاه توجهی به آن نشد و شرکت های داخلی سرمایه گذاری در این زمینه انجام ندادند و هیچ همکاری مشترکی با نهادهای علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی که دارای جوان های خوش فکری است، انجام نگرفته است. در همین حال صنعت قطعه هم دارای ساختار معیوبی است و این ساختار موجب می شود تا با وارد آمدن کوچکترین ضربه به این صنعت، با مشکلات عدیده ای رو به رو شویم، پس لازم است موارد و راهکارهایی همواره مدنظر قرار گیرد.

صدرایی همچنین با اشاره به اینکه ظرف چند سال آینده همه گروه های خودروساز به سمت تولید خودرو برقی حرکت می کنند ولی در ایران کوچکترین حرکت و تلاشی در این زمینه از طرف خودروسازان انجام نشده و باید نسبت به اجرایی شدن آن اقدام کرد اظهار کرد: بدون تردید بازار خودرو نمی تواند یک بازار انحصاری باشد حتی ۱۰ سال پیش که دروازه های واردات را بستیم، نه تنها سودی نکردیم بلکه ضرر هم کردیم در حالی که در بازار رقابتی، اقتصاد ایران می توانست مثل همسایه ما ترکیه، رشد بیشتری داشته باشد پس با انحصار نمی توان کاری پیش برد و در صورت ایجاد انحصار در بازار و ممنوعیت واردات تنها شاهد گام های رو به عقبی خواهیم بود.

او در انتها گفت: دولت اگر حمایت و برنامه لازم را نداشته باشد حتی سرمایه گذاران داخلی هم بازار ایران را ترک کرده و به کشورهای اطراف خواهند رفت در همین حال سرمایه گذاران خارجی هم تحت فشار تحریم ها از ایران خارج شدند پس باید چگونگی برقراری ارتباط سرمایه گذار داخلی و قشر دانش زای داخلی و نخبه بررسی شود تا صنعت اشتغال زا و مولدی مانند خودرو دچار مشکل نشود.

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar