بازار خودرو از کنترل خارج و قیمت‌ها ساعتی شده است

چهارشنبه 11 اردیبهشت 98 ساعت 11:07
بازار خودرو از کنترل خارج و قیمت‌ها ساعتی شده است

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو مشهد گفت: یکی از عواملی که باعث هیجان و آسیب در بازار خودرو می‌شود، سایت‌های متنوعی مثل دیوار و شیپور است.

حمیدرضا حیدری در مورد دلایل وضعیت آشفته بازار خودرو، اظهار کرد: از بهمن ۹۷ تاکنون در عین حال که در بعضی ماه‌ها رکود کامل وجود داشته، اما رکود تورمی بوده، به شکلی که هم اکنون خودروهای خارجی از ۴۰ تا ۵۴ درصد و خودروهای ایرانی هم از ۱۵ تا ۳۰ درصد گران شده است.

وی در مورد دلایل گرانی خودروها، گفت: بخش عمده دلایل گرانی خودروهای ایرانی، عدم عرضه خودروها توسط کارخانه‌های سازنده بوده، به طوری که ثبت نام‌های عجیب و غریبی را انجام دادند، به تعهدات خود عمل نکردند و خودروها را به طور قطره چکانی تحویل می‌دهند، قطعاً زمانی که خودرو عرضه نشود، این بازار خود به خود جای خود را باز می‌کند، تورم در خودروهایی که قیمت قبل را دارند، ایجاد شده و بدون هیچ علتی و تنها به خاطر نبود عرضه، افزایش قیمت پیدا می‌کنند.

حیدری با ذکر اینکه این شرایط بدین خاطر ایجاد شده که متاسفانه خودرو را به طوری مهندسی کردند که سرمایه‌ای شده و از حالت مصرفی درآمده است، عنوان کرد: مردم به جای اینکه پول‌های خود را در بانک قرار داده و در بخش‌های دیگر هزینه کنند، روی خودرو سرمایه‌گذاری کرده‌اند. قطعاً زمانی که به هر کالایی به دید سرمایه نگاه کنید، تلاطم حتماً در بازار وجود دارد و قیمت به دلیل عدم تعهد، افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو مشهد افزود: خودروهای خارجی هم صرفاً به خاطر اینکه وارد نمی‌شود و تحت تأثیر مستقیم دلار بوده، اکنون که دیگر دلار نقشی در خودروهای خارجی و دیگر اجناس ندارد، اجناس از دلار گران‌تر شده است، دلیل این امر هم عدم عرضه و نبود مدیریت در خودرو و عرضه تولید آن است، این عوامل باعث شده که اکنون مردم مستأصل شدند و خود ما هم که دست اندرکار خودرو هستیم، نمی‌توانیم پاسخگوی مردم باشیم و دلیل این وضعیت را هم نمی‌دانیم که چون چند روز است قیمت خودرو ساعتی شده است.

وی ادامه داد: فروشنده قصد دارد خودرو را بفروشد و می‌بیند اگر اکنون خودرو را به یک قیمتی بدهد، فردا باید مبلغ دیگری روی آن بگذارد و خودرو را تهیه کند. جریان فعلاً به همین شکل بوده و بسیار بد و خطرناک است که بازار خودرو قیمت ندارد و خود ما هم نمی‌توانیم برای خودروها قیمت بدهیم، چون ما به عنوان واسطه هستیم و خود بازار رکود ایجاد می‌کند. با وجود این گرانی هزینه‌ها نمی‌خوابد و قطعاً ما در آینده با وجود روند فعلی، ریزش بسیار زیادی داریم، چون بازار به نوعی قفل شده و رکود بیشتری حاکم می‌شود.

حیدری در مورد چگونگی بازگشت آرامش به بازار خودرو، تصریح کرد: قطعاً باید عرضه وجود داشته باشد، باید به تعهدات خود عمل کنند و ثبت نام را به درستی انجام دهند چون زمانی که سایت‌ها برای ثبت نام باز می‌شود، مدت زمان کوتاهی باز است که کسی نمی‌تواند ثبت نام کند و بعد قیمت‌های نجومی خودرو ایجاد می‌شود، به طور مثال اگر نتوانید پژو ۲۰۶ را که ۶۹ میلیون تومان است، ثبت نام کنید، بازار آن را به ۹۰ میلیون تومان می‌رساند که فاجعه است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو مشهد اضافه کرد: اینکه شرایط بازار به چه سمتی می‌رود، قابل پیش بینی نیست، کسی نمی‌تواند این بازار را پیش‌بینی کند. ثبات و مهندسی خاصی روی این بازار وجود ندارد که بتوان آن را پیش‌بینی کرد. بازار خودرو باری به هر جهت شده است.

وی با اشاره به اینکه باید فردی به این بازار ورود پیدا کرده و سرنخ این مشکلات و گرانی‌ها را پیدا کند، تصریح کرد: باید آسیب‌شناسی و مشخص شود که چه دلیلی دارد که خودرو شب یک قیمت، صبح یک قیمت و بعد ازظهر یک قیمت دارد. حتماً باید بررسی شده و از آن پیشگیری شود تا مردم از این بلاتکلیفی بیرون بیایند، ما در این رابطه چند سازمان داشتیم که این سازمان‌ها بررسی می‌کردند برای خودرو در کارخانه چقدر هزینه شده، هزینه جاری آن چقدر بوده، چه میزان سود می‌خواهد و به چه قیمتی باید به دست مصرف‌کننده برسد.

حیدری افزود: اکنون این سازمان‌ها فعال نیستند و بی‌تفاوت شده‌اند، در نتیجه بازار از دست خارج شده است. این سازمان‌ها از بدنه دولت بوده و خارج از دولت و خصوصی نیستند. قطعاً دولت باید بررسی و آسیب‌شناسی کند که چه دلیلی دارد خودرویی که در ایران تولید می‌شود و با ارز خارجی هم نیست، چنین شرایطی دارد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو مشهد با ذکر اینکه یکی از عواملی که باعث هیجان و آسیب در بازار خودرو می‌شود سایت‌های متنوعی مثل دیوار و شیپور است، عنوان کرد: این سایت‌ها برای کالاهای غیر تخصصی مناسب بوده، ولی برای خودرو مناسب نیست. نباید اجازه دهند که این کالاها از طریق این سایت‌ها قیمت‌گذاری شوند، چون قیمت‌های نجومی در این سایت‌ها وجود دارد که اگر برای خرید ماشین تماس بگیرید، بیان می‌کنند که ندارند یا منصرف شدند که این سایت به بازار هیجان می‌دهد و خریدار و فروشنده تحت تأثیر این سایت‌ها قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: باید جلوی این سایت‌ها گرفته شود. اکنون کلاهبرداری از طریق این سایت‌ها زیاد شده که باعث سوءاستفاده از این سایت‌ها می‌شود یا خودرو غیر واقعی است و یا مشکلات اسنادی دارد، قیمت آن هم بسیار بالا است، یکی از عواملی که در هیجان بازار بسیار تأثیر دارد، وجود این سایت‌ها است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar