بازار خودرو ترسناک شده است

شنبه 14 اردیبهشت 98 ساعت 11:48
بازار خودرو ترسناک شده است

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل گفت: بازار به شدت خریدار شده و نهایتاً ظرف ۵ دقیقه برای خودرو می‌توان مشتری پیدا کرد. این درحالیست که من با سابقه چند ده ساله در این صنف می‌ترسم این طور بی محابا خودرو بخرم. بازار ترس آور شده ولی مردم این فکر را نمی‌کنند و فقط می‌خواهند پول خود را از بانک بکشند بیرون و آن را تبدیل کنند.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل گفت: پدیده‌ای به اسم کپی پول آمده به صورتی که بعضی از افراد که وابسته به نمایندگی‌ها هستند هر خودرویی که بخواهید را ظرف یک هفته صفر کیلومتر و سند دست اول کمپانی تهیه می‌کنند. در حالی‌که شما اگر به طور عادی به نمایندگی بروید می‌گویند خودرو ندارند. این افراد با گرفتن کپی شناسنامه و پول در عرض یک هفته تا ۱۰ روز، خودرویی که مد نظر شما است تهیه می‌کنند و هر چه قدر رنج قیمتی خودرو بالاتر باشد، تهیه آن ساده‌تر است.

حسین عبدالهی در مورد شرایط بازار خودرو گفت: این افزایش قیمت‌ها کاملاً طبیعی است! و فعالان این حوزه انتظار آن را داشتند.

عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل ادامه داد: نظام بازار در تمام دنیا یکی است و آن هم عرضه و تقاضا است. در کشور ما هم همین‌گونه قیمت خودرو مشخص می‌شود. در سال قبل به خاطر عرضه قطره چکانی خودرو از طرف دو خودرو ساز اصلی قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و تفاوت معناداری بین قیمت کارخانه و بازار به وجود آمد.

وی ادامه داد: در سال جدید به رغم اینکه اعلام شد مبلغی به قطعه سازان پرداخت شده و آنها هم آغاز به تولید کردند ولی همان تزریق قطره چکانی هم قطع شد. از سوی دیگر با موج جدید تحریم‌ها و نابسامانی‌های اقتصادی شمار زیادی از مردم اقدام به حفظ ارزش پول خود کردند به صورتی که الان فقط مردم عادی خریدار نیستند بلکه از صنف‌های دیگر هم با تمام سرمایه خود به این بازار آمده‌اند. من امروز مشتری دارم که طلا فروش بوده اما اکنون دارد تمام سرمایه خود را به خودرو تبدیل می‌کند.

عبداللهی گفت: بازار به شدت خریدار شده و نهایتاً ظرف ۵ دقیقه برای خودرو می‌توان مشتری پیدا کرد. این درحالیست که من با سابقه چند ده ساله در این صنف می‌ترسم این طور بی محابا خودرو بخرم. بازار ترس آور شده ولی مردم این فکر را نمی‌کنند و فقط می‌خواهند پول خود را از بانک بکشند بیرون و آن را تبدیل کنند. با این وضعیت نباید انتظار داشته باشیم که حداقل در آینده نزدیک، قیمت‌ها ریزش پیدا کند و این روند افزایشی قطع شود.

وی افزود: وقتی بازار اینگونه می‌شود شرایط فساد هم مهیا می‌شود. الان پدیده‌ای به اسم کپی پول آمده به طوری که بعضی افراد که وابسته به نمایندگی‌ها هستند هر خودرویی که بخواهید را ظرف یک هفته صفر کیلومتر و سند دست اول کمپانی تهیه می‌کنند. در حالی‌که شما اگر به طور عادی به نمایندگی بروید می‌گویند خودرو ندارند. این افراد با گرفتن کپی شناسنامه و پول در عرض یک هفته تا ۱۰ روز، خودرویی که مد نظر شما است تهیه می‌کنند و هر چه قدر رنج قیمتی خودرو بالاتر باشد، تهیه آن ساده‌تر است.

عبداللهی در مورد راه حل درست شدن این وضعیت گفت: جواب این سؤال ساده است فقط با عرضه می‌توان این قیمت‌ها را شکست، آن هم در تیراژ بالا چون افرادی که در پشت پرده هستند آن قدر قدرت دارند که بتوانند تزریق‌های مقطعی و محدود را مدیریت کنند. از سوی دیگر آزاد سازی واردات موجب خواهد شد که این افراد دور بخورند چون دیگر کنترل این مورد در اختیار آنها نیست.

عبدالهی در خصوص راه‌حل پیش‌روی دولت گفت: واقعیت این است که دولت نمی‌تواند با این دو خودرو ساز بازار را تغذیه و اشباع کند پس بهتر است سقف ۴۰ هزار دلاری را بردارد و بگذارد خودروی خارجی با هر قیمتی وارد شود اگر دولت نخواهد درآمد خود را کم کند و باز هم سود ۱۰۰ درصدی در هر خودروی خارجی بخواهد به دست آورد یک خودروی کره‌ای ۱۰ هزار دلاری با احتساب دلار بازار آزاد و تمام هزینه‌ها نهایت ۲۰۰ میلیون تومان به مصرف کننده می‌رسد خب اگر این خودرو با کیفیت خارجی با این قیمت در بازار باشد دیگر چانگان چینی سایپا ۲۳۰ میلیون تومان آن هم به شرط موجود بودن نخواهد بود و قیمت آن به زیر ۱۰۰ میلیون خواهد رسید. البته این موجب شکست انحصار خواهد شد و این امری نیست که بعضی آقایان آن را بخواهند.

ایلنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar